Pagina 135 van 146 EersteEerste ... 35 85 125 133 134 135 136 137 145 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1.341 t/m 1.350 van 1451

Discussie: Prentbriefkaarten Nederlandse luchtvaart

  1. #1341

    Standaard

    Hallo Ruud, het toestel is een Ansaldo S.V.A. 10. Er hebben er twee van bij de LVA gevlogen.
    De Site van de IPMS meldt er het volgende over:

    2 toestellen, 1919-1925; kenmerken 483 en 484
    De toestellen werden door Italië geschonken na de ELTA in Amsterdam gehouden in augustus 1919. De tweede kist werd ook maar geschonken na een noodlanding bij Bergen op Zoom op de terugweg vanaf de ELTA. Men hoopte dat de LVA wellicht meer kisten zou aanschaffen.
    De LVA versie had een vaste Vickers en beweegbare Lewis mitrailleur en de Isotta Fraschini motor van 250 pk. Ze vlogen bij de vliegschool en ook later bij de tactische vliegtuig afdeeling.
    Groet Rik

  2. #1342

    Standaard

    Met een Nederlandse rozet zag dat er ongeveer zo uit:

    Naam: Ansaldo SVA10 model.jpg
Bekeken: 286
Grootte: 38,9 KB

  3. #1343

    Standaard

    Wat heeft die man bij de vleugeltip in zijn hand? Aan zijn lichaamshouding te zien is het niet zwaar, want dan zou hij wel schever staan. Het is toch niet een wielblok?

  4. #1344

    Standaard

    Zou het op de cockpit passen, voor een betere stroomlijn na het instappen? Dit was een heel snelle kist in 1917.
    Er lijkt me ook een zijraampje op te zitten.
    Laatst gewijzigd door Fogg; 29 augustus 2021 om 14:39

  5. #1345
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Ik denk dat Fogg gelijk heeft, vergelijk de vorm van de cockpit maar met die van het model.

  6. #1346

    Standaard

    Inderdaad een cockpitafdekking, op zich niet zwaar want meestal is dit opgebouwd uit latten met een triplexbekleding.
    Net als deze net gerestaureerde kap voor een Grunau Baby zwever.

    Naam: Baby cockpit.jpg
Bekeken: 269
Grootte: 245,3 KB

  7. #1347

    Standaard

    Een zijraampje zie ik niet in de contraptie. Een extra stroomlijn klinkt zeer logisch, hoewl de rompvorm wel erg steil oploopt naar het windscherm. Zit het misschien aan de achterkant van de vlieger? Op de foto van het echte vliegtuig (niet het model, die heeft twee zitplaatsen), zit een hoofdsteun stroomlijn, en die heeft een kleinere kromming dan de contraptie. Is het misschien een zitplaatser verdeler, zodat er twee inzittenden in kunnen? Op de foto zit er zo te zien maar één vlieger in.

  8. #1348

    Standaard

    Washout was mij voor. Lijkt mij ook het tussenstuk , aangezien de sva-10 een 2-persoons toestel is.

  9. #1349
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Naam: Kaart 862. ELTA 1919. De %22Handley-Page%22. 1100 breed.jpg
Bekeken: 225
Grootte: 129,7 KB

    Kaart 862.
    ELTA 1919. De "Handley-Page".

    Groet Ruud.

  10. #1350
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Naam: Kaart 863. ELTA 1919. Vickers F.B.28 Vimy Commercial. 1100 breed.jpg
Bekeken: 270
Grootte: 153,9 KB Naam: Vickers F.B.28 Vimy Commercial. Van het net geplukt.jpg
Bekeken: 280
Grootte: 243,5 KB

    Kaart 863. Toestellen die vlogen in de circuit race hadden allen een individueel nummer (zie foto rechts, ooit van het net geplukt. Komt ook voor in het ELTA boek van Rob Mulder).
    ELTA 1919. Vickers F.B.28 Vimy Commercial.

    Groet Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 10 september 2021 om 12:05

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •