Pagina 142 van 146 EersteEerste ... 42 92 132 140 141 142 143 144 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1.411 t/m 1.420 van 1451

Discussie: Prentbriefkaarten Nederlandse luchtvaart

  1. #1411
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Naam: Kaart 893. Legermanoeuvres, 1100 breed.jpg
Bekeken: 229
Grootte: 77,8 KB
    Naam: Kaart 893. Legermanoeuvres, uitsnede 1100 breed.jpeg
Bekeken: 202
Grootte: 371,6 KB

    Kaart 893.
    Legermanoeuvres. Zeg het maar: Oxford, Anson?

    Groet, Ruud.

  2. #1412
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Het lijkt inderdaad wel op een Anson.

  3. #1413

    Standaard

    En een Citroën Traction Avant!
    Als het regent in mei is april voorbij.

  4. #1414
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    De Anson heeft aanzienlijk minder v-stelling in de vleugels dan de Airspeed Oxford. Kijkend naar deze foto lijkt me een Oxford het meest waarschijnlijk. De soldaten dragen 'tin hats' en zijn dus inderdaad Brits (waarschijnlijk; Amerikaans zou ook nog kunnen, maar in Amerika reden destijds geen Traction Avants, denk ik. Ook de plek is intrigerend. Zo te zien een kanaal , dat tussen dijken ligt. In Engeland zijn dat soort situaties zeer zeldzaam; zou het, mede vanwege de auto, in Noord-Frankrijk zijn?

  5. #1415
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo HansV.

    Gewoon Nederland.
    V.w.b. de helmen. In de onmiddellijke nasleep van de oorlog gaf Nederland Britse Mk.II en Mk.III helmen uit. Maar nadat Nederland bij de NAVO kwam, werd de Amerikaanse M1 geadopteerd.

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 10 januari 2023 om 16:37

  6. #1416
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    @Ruud: gewoon Nederland, logisch inderdaad. Het opschrift op de kaart wijst ook al een beetje in die richting.

  7. #1417
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Ik neem aan (net) naoorlogs, gezien het vliegtuig, de bailybrug en de vrachtwagens (niet de personenauto).


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    V.w.b. de helmen. In de onmiddellijke nasleep van de oorlog gaf Nederland Britse Mk.II en Mk.III helmen uit. Maar nadat Nederland bij de NAVO kwam, werd de Amerikaanse M1 geadopteerd.
    Nooit geweten. Die Britse helmen zien er niet zo effektief uit. Amerikaanse (en Duitse) lijken degelijker.
    Eind vijftiger jaren was er de helmenaffaire. Ondeugdelijke ingekochte en gefabriceerde NL helmen. Bij mij bekend/berucht omdat mijn vader bij de fabrikant, Verblifa, werkte.

    Adri

  8. #1418
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Breeze Bekijk bericht
    Ik neem aan (net) naoorlogs, gezien het vliegtuig, de bailybrug en de vrachtwagens (niet de personenauto).


    Nooit geweten. Die Britse helmen zien er niet zo effektief uit. Amerikaanse (en Duitse) lijken degelijker.
    Eind vijftiger jaren was er de helmenaffaire. Ondeugdelijke ingekochte en gefabriceerde NL helmen. Bij mij bekend/berucht omdat mijn vader bij de fabrikant, Verblifa, werkte.

    Adri
    Vrij kort na de oorlog, inderdaad. Ik werd ook even misleid door het 'eind jaren dertig'-sfeertje dat van de foto uitgaat, mede door de Traction Avant.

    Het Nederlandse leger gebruikte in de eerste jaren na de oorlog vooral Brits materieel. Dat zal mede zijn veroorzaakt door het gegeven dat de bevrijding van Nederland een voornamelijk Canadese aangelegenheid was. De Canadezen lieten op Deelen een enorme dump van allerhande legermaterieel achter. Een deel daarvan werd opgekocht door particulieren (transportbedrijven, aannemers e.d.) en ander deel door de Nederlandse overheid. Weer een ander deel werd gestolen. De bewaking liet namelijk nogal te wensen over.
    Ook het vliegend materieel was voornamelijk Brits. Pas na de toetreding tot de NAVO (1949) werd van lieverlee meer Amerikaans materieel aangeschaft. Het korps Mariniers vormde een uitzondering op de regel. Die hadden (ook tijdens de politionele acties in Indië, bijvoorbeeld) Amerikaans materieel (Helmen en wapens).

    Wat Verblifa betreft: werkte je vader bij de Dordtse vestiging? De oude loodsen zijn net een paar weken geleden grotendeels gesloopt.

  9. #1419
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Nee eerst Uutrech, is al jaren helemaal plat en weg en daarna Doesburg, ook weg, maar wel hergebruikt.

    Adri

  10. #1420
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Naam: Kaart 894. Legerplaats bij Oldebroek. Veldgeschut. 1100 breed.jpg
Bekeken: 140
Grootte: 126,4 KB

    Kaart 894.
    Legerplaats bij Oldebroek. Veldgeschut.

    Groet, Ruud.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •