Pagina 121 van 146 EersteEerste ... 21 71 111 119 120 121 122 123 131 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1.201 t/m 1.210 van 1451

Discussie: Prentbriefkaarten Nederlandse luchtvaart

  1. #1201
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Naam: Kaart 795. PH-AGA 'Adelaar'. Fokker F.IX. 1100 breed.jpg
Bekeken: 733
Grootte: 84,4 KB

    Kaart 795.
    PH-AGA 'Adelaar'. Fokker F.IX.

    Groet Ruud en blijf gezond.

  2. #1202
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Naam: Kaart 796. Farman F-302 op Schiphol. 1100 breed.jpg
Bekeken: 691
Grootte: 85,2 KB

    Kaart 796.
    'F-AJPP'. Farman F-302 op Schiphol.

    Groet Ruud en blijf gezond.

  3. #1203
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Naam: Kaart 797 (gecropt). PH-LKE 'Pegasus'. Lockheed L-1049 Super Constellation. 1600 breed.jpg
Bekeken: 702
Grootte: 135,2 KB

    Kaart 797 (gecropt aan boven- en onderzijde).
    PH-LKE 'Pegasus'. Lockheed L-1049 Super Constellation. Bij deze kaart heeft de vorige eigenaar zowel aan de boven- als onderzijde een stukje afgeknipt (punaisesporen verwijderd?). Toch blijft dit voor mij een prentbriefkaart.
    Ik zal hem ter compensatie van het hoogteverlies nu veel groter plaatsen omdat ik hem heel mooi blijf vinden ondanks het knipwerk.


    Groet Ruud en blijf gezond.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 14 mei 2020 om 11:52

  4. #1204
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    Kaart 796.
    'F-AJPP'. Farman F-302 op Schiphol.
    Weer wat geleerd Ruud. Die Fokker-bouwmethode was wel populair in die tijd hè. Of had Fokker het ook weer van iemand afgekeken?

    Adri

  5. #1205
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    PH-LKE 'Pegasus'. Lockheed L-1049 Super Constellation.
    omdat ik hem heel mooi blijf vinden
    .
    Helemaal mee eens. 't Is net als met klassieke auto's, nu is alles eenheidsworst.

    Adri

  6. #1206
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Naam: Kaart 798. Schiphol platform. 1100 breed.jpg
Bekeken: 536
Grootte: 144,0 KB
    Kaart 798.
    Schiphol platform. Op de voorgrond de Douglas DC-6 PH-TPJ 'Prinses Juliana'. in dienst 22.04.1948, uit dienst 22.03.1952. Verongelukt te Frankfurt.

    Groet Ruud en blijf gezond.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 21 mei 2020 om 13:05

  7. #1207

    Standaard

    Je schrijft dat de 'Eerste Dag'-kaart geantidateerd moet zijn geweest omdat een en ander nooit zo snel geregeld kon worden.
    Maar de postzegel die op de voorkant van de originele prentbriefkaart zat (niet op de 'Eerste Dag'-kaart dus) is wel degelijk op de 29-ste gestempeld. De kaart is verstuurd aan iemand (het is wel jammer dat niet bekend is aan wie) en die originele gebruikte en van een postzegel voorziene prentbriefkaart is vervolgens gebruikt als illustratie voor de kaart.
    In mijn optiek is het dus dan ook geen Eerste Dag-kaart, maar een vorm van herinnering aan de recordpoging met als bewijsstuk de illustratie van de verzonden prentbriefkaart die óók op de voorkant van een postzegel was voorzien.
    Het zou me trouwens niet verbazen als hij de prentbriefkaart naar zichzelf gestuurd heeft om hem later als 'reclame'object weer te kunnen gebruiken.

    Ik heb een originele door Guillaux verzonden kaart uit Kollum, eveneens afgestempeld op 29 april 1913, waarop ook op de voorzijde een postzegel was geplakt (evenals op de gebruikelijke adreszijde).

  8. #1208
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Betreft kaart 181 op blz. 16 van dit draadje.

    Hallo Jan.

    Leuk dat je je ook hier hebt aangemeld, welkom.
    Ik had nog geen tijd om je mail te beantwoorden.

    Denk even aan de tijd waarin dit speelde, 1913. Een tijd waarin je als piloot niet eens wist of je wel gezond van de grond zou komen, voorbeelden genoeg in de race waarin hij meedeed. Hij wist niet eens waar hij landde, hij keerde boven een eiland om (waarschijnlijk Schiermonnikoog) richting vasteland en landde toevallig in Kollum.

    En dan heeft een Franse uitgever (zie zijkant van de kaart), "Imp. Pichot, Paris", een dag na de landing al een kaart gedrukt, met Nederlandse postzegel voorzien en zelfs in Kollum gestempeld uitgebracht.
    Sorry Jan maar hier klopt iets niet en zoals ik al aangaf "om het op een eerste-dag-kaart of zoiets te laten lijken". "Of zoiets" kan dus ook jouw herinneringskaart zijn.
    Een postzegel op de voorzijde van prentbriefkaarten was in Frankrijk gebruikelijker dan in Nederland.

    Voor wat de waarde betreft van jouw kaart zul je m.i. naar een (aero)filatelistische vereniging of een veilinghuis moeten. Die kunnen deze kaart taxeren.

    Groet Ruud en blijf gezond.

    P.S. Hoe zag de afbeelding van de door Guillaux uit Kollum verzonden kaart er uit en leek de poststempel op die van blz. 16?
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 3 juni 2020 om 22:05

  9. #1209

    Standaard Kaart 181 pagina 16

    Sorry, blijkbaar was ik niet duidelijk genoeg. Ik mag als junior helaas geen bijlage opsturen - dat zou het namelijk in één keer, in één beeld zelfs, verduidelijken. Maar opnieuw een poging om het wellicht beter te verwoorden wat er aan de hand is met de kaart:
    Ik heb een GEWONE prentbriefkaart (en dus geen herinneringskaart !) uit Kollum, verstuurd door Guillaux mét een postzegel op de vóórkant van de ansicht (en gestuurd aan Dubreuil).
    Achterop heeft ook een zegel gezeten, maar die is verwijderd. De stempel is daar echter nog nagenoeg geheel zichtbaar en is van 29 april 1913. (Net zoals kaart 181)

    Nadat de vergelijkbare, maar andere, GEWONE prentbriefkaart (als illustratie gebruikt op kaart 181 op pagina 16 op dit forum) in Frankrijk was aangekomen is die vervolgens door Pichot in Parijs gebruikt om er een herinneringskaart van te maken.
    Maar op die kaart had Guillaux óók op de voorzijde een postzegel geplakt, net zoals dat bij mijn kaart het geval is.

    Kortom: Pichot heeft misschien wel pas weken ná 29 april de kaart in handen gekregen om er een herinneringskaart van te maken.
    Maar de afbeelding van Kollum is inclusief postzegel van een gewone ansichtkaart die gewoon verstuurd is door Guillaux.

    Hartelijke groet en, zoals we in onze streektaal zeggen: goedgaon!


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    Betreft kaart 181 op blz. 16 van dit draadje.

    Hallo Jan.

    Leuk dat je je ook hier hebt aangemeld, welkom.
    Ik had nog geen tijd om je mail te beantwoorden.

    Denk even aan de tijd waarin dit speelde, 1913. Een tijd waarin je als piloot niet eens wist of je wel gezond van de grond zou komen, voorbeelden genoeg in de race waarin hij meedeed. Hij wist niet eens waar hij landde, hij keerde boven een eiland om (waarschijnlijk Schiermonnikoog) richting vasteland en landde toevallig in Kollum.

    En dan heeft een Franse uitgever (zie zijkant van de kaart), "Imp. Pichot, Paris", een dag na de landing al een kaart gedrukt, met Nederlandse postzegel voorzien en zelfs in Kollum gestempeld uitgebracht.
    Sorry Jan maar hier klopt iets niet en zoals ik al aangaf "om het op een eerste-dag-kaart of zoiets te laten lijken". "Of zoiets" kan dus ook jouw herinneringskaart zijn.
    Een postzegel op de voorzijde van prentbriefkaarten was in Frankrijk gebruikelijker dan in Nederland.

    Voor wat de waarde betreft van jouw kaart zul je m.i. naar een (aero)filatelistische vereniging of een veilinghuis moeten. Die kunnen deze kaart taxeren.

    Groet Ruud en blijf gezond.

    P.S. Hoe zag de afbeelding van de door Guillaux uit Kollum verzonden kaart er uit en leek de poststempel op die van blz. 16?

  10. #1210
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Naam: Kaart Guillaux Jan Koops gemarkeerd.jpg
Bekeken: 352
Grootte: 295,1 KB

    Hierbij de kaart waar Jan over sprak en die hij niet kon plaatsen. Hieronder de door mij geplaatste kaart 181 op blz. 16.
    Jan, het ontbreken van een postzegel maakt jouw kaart incompleet en zal m.i. flinke invloed hebben op de waarde ervan.
    Je uitleg bij #1209 is duidelijk en aannemelijk.

    Naam: Kaart 181, 300, kleur 7.jpeg
Bekeken: 372
Grootte: 368,7 KB

    Groet Ruud en blijf gezond.

    P.S. Jan, veel plezier met je verhuizing.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 4 juni 2020 om 11:07

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •