Pagina 122 van 146 EersteEerste ... 22 72 112 120 121 122 123 124 132 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1.211 t/m 1.220 van 1451

Discussie: Prentbriefkaarten Nederlandse luchtvaart

  1. #1211

    Standaard

    Hoi,

    Kijkend naar de delen van de stempel op de kaart en de postzegel:
    Zou het kunnen zijn dat de postzegel eerst op de achterkant heeft gezeten en later op de voorkant is geplakt?

    M.vr.gr. Huib

  2. #1212
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Was me ook al opgevallen Huib dat het poststempel precies aan de rand van de zegel stopt en niet doorloopt maar had de link niet gelegd.
    Ik denk dat dit mogelijk is.

    Groet Ruud en blijf gezond.

  3. #1213

    Standaard

    (Voor lezers welicht wat lastig te volgen omdat de andere kaart niet afgebeeld wordt)

    Dit is een aardig optie, en tóch lijkt het me zeer twijfelachtig.
    Wat zou de reden kunnen zijn geweest om de zegel te verwijderen en te herplakken op de voorzijde van de kaart?
    Bovendien bevat kaart 181 ook een zegel op de voorkant; en die kaart is op dezelfde dag door dezelfde Guillaux verzonden.

    Hoe dan ook, het lijkt me dat er niet geantidateerd is op kaart 181, maar dat die kaart na aankomst in Frankrijk door de uitgever is gebruikt om er een speciale herinnerings- of reclamekaart mee te maken.

    Hartelijke groet.
    Jan (enne goedgaon!)

  4. #1214

    Standaard

    Hoi,

    Toch nog even verder gekeken en na wat elektronisch knip en plakwerk, kom ik tot het volgende resultaat....

    Naam: Kaart van Jan Koops.JPG
Bekeken: 422
Grootte: 37,4 KB

    Lijkt mij toch echt goed mogelijk (aangetoond?) dat de postzegel wel eerst op de achterkant heeft gezeten en daarna op de voorkant is geplakt.

    M.vr.gr. Huib

  5. #1215
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Naam: Kaart 486, blz. 63. H-NAED. Fokker F.VIII.jpg
Bekeken: 416
Grootte: 45,6 KB
    Kaart 486, blz. 63. H-NAED. Fokker F.VIII.

    Bij mij komt na enig mijmeren over deze kaart het volgende naar voren.
    Guillaux heeft in Kollum een kaart gekocht/gekregen (winkel of postkantoor?).
    Nu nog een postzegel kopen dus naar het postkantoor, of hij was daar al indien de kaart daar gekocht is.
    De klerk heeft de postzegel op de kaart geplakt,
    naar Nederlands gebruik op de achterzijde, en gestempeld.
    Guillaux niet tevreden omdat in Frankrijk het toentertijd zeer gebruikelijk was om de postzegel op de voorzijde te plakken (zie voorbeeld kaart 486 hierboven).

    1. Hij vraagt de klerk de postzegel van de voorzijde te verwijderen
    , of hij doet het zelf (stoom of was het nog gewoon te doen?) en naar de voorzijde te verplaatsen (plakken of gelijmd?).
    2. Het is ook mogelijk dat de verwisseling van de postzegel buiten het postkantoor heeft plaatsgevonden maar logischer is dat hij de kaart op het postkantoor heeft achtergelaten waar het meteen in een bak of zo is geworpen.


    Ik denk dat dit het verhaal van deze kaart is.

    Groet Ruud en blijf gezond.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 5 juni 2020 om 15:38 Reden: Tekstcorrectie na bericht Adri bij #1216

  6. #1216
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    De klerk heeft de postzegel op de kaart geplakt en gestempeld, naar Nederlands gebruik op de voorzijde.
    ?

    Adri

  7. #1217

    Standaard

    Dag Huib,

    Ik ben nu inderdaad overtuigd dat de zegel blijkbaar eerst op de adreszijde geplakt is geweest! (Mooi knip- en plakwerk overigens!!)
    Nu zoek ik nog een verklaring naar het waarom van de verplaatsing.
    Het zou inderdaad kunnen dat Guillaux het wilde uitvoeren naar Franse gebruik zoals Ruud oppert.
    Mogelijk is dit de eerste kaart geweest die door de postbeambte werd gefrankeerd en gestempeld in het bijzijn van Guillaux die vervolgens de zegel verplaatste of liet verplaatsen naar de voorkant. Op kaart 181 is immers de zegel gewoon op de voorzijde geplakt én volledig gestempeld.
    Dan moet de verkleuring van het deel waar op mijn kaart de zegel heeft gezeten veroorzaakt zijn doordat de lijm er even op gezeten heeft.

    HG
    Jan

  8. #1218

    Standaard

    Ik denk dus inderdaad optie 1, Ruud.

    HG
    Jan

  9. #1219

    Standaard

    Heren,

    Leuk dat we zo tot een theorie kunnen komen en optie 1 lijkt mij inderdaad een logische verklaring.

    M.vr.gr. Huib

  10. #1220
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Even off-topic.

    Hallo Huib.

    Ik zag in een Duits blad een boekbespreking over jouw boek "Horten HO 229" in het Duits verschenen.
    Is dat een integrale vertaling van de Engelse uitgave?

    Groet Ruud en blijf gezond.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 7 juni 2020 om 12:00

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •