Pagina 10 van 146 EersteEerste ... 8 9 10 11 12 20 60 110 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 91 t/m 100 van 1451

Discussie: Prentbriefkaarten Nederlandse luchtvaart

  1. #91
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Kaart 134.
    (Gelopen kaart, 1934)


    Kaart 135.
    (Gelopen kaart, 1935 of 1936)


    Ruud.

  2. #92
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Kaart 136.
    (Gelopen kaart, 1956).
    Dit is het Soesterberg dat ik me als 13-jarige goed herinner en waar ik elke woensdagmiddag vanuit Zuilen (nu Utrecht-Noord) naar toe fietste. Verder achter de bomenrij in het midden van de foto liep de oude weg Utrecht-Amersfoort, de Amersfoortsestraat geloof ik. Aan die zijde van het vliegveld kon men het nog beter zien, de begroeiing bestond uit lage struikjes in die tijd en men stond er prachtig, het ligt rechts buiten de foto helaas. Achter ons stond een rij huizen. Er werd heel veel gecontroleerd of men geen foto's maakte. De zichtbare weg (van Weerden-Poelmanweg?), komend uit Soestduinen, maakte na de linker bocht verderop nog een rechter bocht en liep dwars over de aanvliegroute waar de toestellen al heel laag overkwamen. Er was daarom een stoplicht geplaatst dat op rood ging wanneer er een toestel aan kwam. In 1962-1963 heb ik zelf 18 maanden (na de 3 maanden basisopleiding) van mijn diensttijd op Soesterberg doorgebracht, meer ondergronds dan bovengronds in een bunker die van de duitsers was geweest. Op de muur kon men nog net "Rauchen verboten" lezen.


    Kaart 137.
    Dat bedoel ik met de andere zijde. Hier staan zelfs de kleine struikjes er nog niet. Later werd er een hek geplaatst en stond men verder weg van de start-/landingsbaan en kwam er nog een taxibaan voor die baan te liggen. Het werd allemaal veel strikter toen de Ami's op Soesterberg kwamen. Lekker met zijn tweetjes zo dicht langs de baan zitten was verleden tijd.
    (Gelopen kaart, 1950)


    Dat was het voor vandaag. De zon breekt door, toch maar even naar buiten.

    Groet,
    Ruud van Ommeren.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 11 januari 2014 om 14:05

  3. #93
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    .
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)    
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 14 juni 2016 om 12:43
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  4. #94
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Hallo Jan.

    Ik weet niet of deze kaart hier thuishoort. Eerder heb ik hem opgenomen omdat hij in Rotterdam vloog en dat was de Nederlandse connectie en bij een andere kaart had de fabrikant hem als Nederlander neergezet. Hij is echter een Belg. Tenzij jij België alsnog hebt geannexeerd in de laatste uren. Bij deze kaart is er geen vermelding van iets Nederlands (misschien op de achterzijde?).

    Groet,
    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 11 januari 2014 om 22:50

  5. #95
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Hallo Ruud.

    Ik had de kaart geplaatst omdat hij in Nederland diverse demonstraties heeft gevlogen en zo heeft meegeholpen om de vliergerij hier op de kaart te zetten .
    Ik was me er van bewust dat hij Belg was.

    Gr, Jan

    p.s. Ik heb België nog niet geannexeerd
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  6. #96
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    In 1910 heeft Olieslagers o.a. een vliegfeest gehouden in/rond de stad Groningen. Dat zal zeker meegeholpen hebben in het latere besluit om een vliegveld bij Eelde aan te leggen als vliegveld van Groningen.

  7. #97

    Standaard

    in de ''luchtpostcatalogus'' editie 2012 van ''De Vliegende Hollander'' staan in het 1ste hoofdstuk ongeveer 30 bladzijden beschreven met deze zgn. voorlopers.deze kaarten lopen van 1909 tot 1919,en er zijn dus erg veel verschillende postkaarten.deze behandelen allerlei verschillende vliegdemonstraties.
    delen hier kan jammer genoeg niet i.v.m. copyright.
    maar voor iemand die een overzicht wilt hebben,is deze catalogus bij de club te bestellen,danwel online te vinden.

  8. #98
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Als je 36 prentbriefkaarten gaat scannen, bewerken, tekst typen en plaatsen op één dag dan wil er wel eens wat verkeerd gaan. Vandaag kwam ik er achter dat kaart 106 en 110 hetzelfde zijn. Apeldoorn bellen heeft geen zin dus ik ga het hier herstellen met de goede kaart. De fout is te verklaren omdat ik tijdens het scannen er achter kwam dat ik 2 kaarten had met dezelfde afbeelding. Ik dacht dat ik de tweede had gewist maar dat bleek dus niet zo te zijn. Deze goede kaart 110 geeft een mooi overzicht over de vliegbasis. Rechts van de T-kruising (bijna een kwart vanaf de bovenkant van de opname) ligt meteen Theehuis Soesterdal, moeilijk te zien maar het is er. Het hoofdgebouw met de vliegernaald er voor is ook goed te zien.

    Kaart 110.


    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 15 januari 2014 om 00:52

  9. #99

    Standaard

    En helemaal links ( vlak bij de ingang), het gebouw van de commandant

    mooi foto! Ik denk uit mid - eind jaren 20: de "Naald" voor de gevallenen is in 1923 geplaatst, maar voor de rest is het vliegkamp nog behoorlijk klein en er is nog niet escht sprake van een platform vóór de hangars

  10. #100
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Hallo FrederikP.

    Dat er geen sprake is van platforms voor de hangars is goed te zien. Het zijn smalle uitrijstroken die er liggen. Maar Soesterberg is tot aan de tweede wereldoorlog bekend vanwege de zandproblemen en slijtage aan de motoren die dat gaf.
    Er is al eens door Tracker en mijzelf over gediscussieerd maar ik weet het topic niet meer. Het ging om de Fokker T.V en zijn Bristol motoren. In het boek(je) "Fokker T.V 'Luchtkruiser' van Dutch Profiles is te lezen op blz. 12: >Een andere oorzaak was het zanderige vliegveld Soesterberg. Het bleek dat de rechter motor meer zand aangeblazen kreeg dan de linker, en dat verklaarde een hogere slijtage en olieverbruik rechts.<

    Groet,
    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 15 januari 2014 om 10:32

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •