Pagina 8 van 147 EersteEerste ... 6 7 8 9 10 18 58 108 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 71 t/m 80 van 1461

Discussie: Prentbriefkaarten Nederlandse luchtvaart

  1. Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    Hallo Herman Dekker.
    Je zult ongetwijfeld gelijk hebben, bij het bekijken van de foto na jouw mededeling is het inderdaad vreemd dat de laatste letter in een iets hoger geschilderde/getekende ondergrond staat. Maar het plaatsen van je bericht laat onverlet dat je, zoals gebruikelijk op dit forum, ook de bron weergeeft. Je schrijft dit niet zomaar dus kom op met je verhaal van het hoe en waarom i.p.v. je zeer formele bericht.
    Aanvulling:
    Als ik jouw bericht lees dan denk ik meteen aan kaart 9 waar de K op een bijna identieke opname staat en je zou mogen constateren dat de nu geplaatste kaart misschien wel tijdens dezelfde gebeurtenis is genomen. Blijft het hoe en waarom? Brandt maar los zou ik zeggen.

    Ruud van Ommeren.
    Heren,
    Mijn bron zou ik niet meer weten, het is zeker een jaar of veertig geleden dat ik kennis kreeg van dit verschijnsel.
    Ik weet niet beter dan dat het tot het collectief geheugen van de Nederlandse luchtvaarthistorici behoort.
    En er zijn er trouwens wel meer!
    De onderhavige situatie kan ik het best illustreren aan de hand van deel 9 van Hooftman's encyclopedie. Bovenstaande gemanipuleerde foto van de H-NADF staat daarin op blz. 82 en het origineel op blz. 87. En daar dus nog als H-NADK.
    En kijk dan ook even op blz. 115, daar zie je de 'PH-ADK' die feitelijk de H-NADK is. En het origineel daarvan staat als kaart 9 op dit forum!
    En als ik dan toch bezig ben, de 'H-NACT' op blz. 73 is in feite ook de H-NADK.
    Over de reden van deze schilderpartijen heb ik tot nu toe maar één plausibele theorie gehoord.
    Namelijk dat de KLM aan de passagiers een foto van 'hun' toestel wilde meegeven als souvenir. En het aanpassen van een bestaande foto is aanzienlijk goedkoper dan het uitvoeren van nieuwe fotovluchten.
    Maar let wel, dat is dus slechts een theorie die hopelijk nog eens wordt gestaafd met bewijzen.
    Herman Dekker

  2. #72
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Om Ruud een beetje te helpen plaats ik hier (eigen collectie) ook een aantal Nederlandse prentbriefkaarten.
    Teksten spreken voor zich, denk ik.
    Groeten Stef





    Fokker F.VIII










  3. #73

    Standaard

    Misschien wel interessant om enkele foto's van de NADK(F) naast elkaar te zien.
    M.i gemaakt tijdens dezelfde vlucht.

    Hans
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)      
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 14 juni 2016 om 11:41

  4. #74
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.314

    Standaard

    Twee kaarten uit de periode 1910-1911. Het was de tijd dat de Zeppelin populair was/werd en die mocht blijkbaar op vele kaarten niet ontbreken.
    Ze vallen misschien een beetje uit de eerste opzet van dit topic maar ja het zijn luchtvaartuigen. Getekend, dat wel.

    Kaart 100.
    Waar de groeten vandaan kwamen blijft een mysterie.



    Kaart 101.
    Dat er zelfs een kaart uit Het Zand was!
    Iets of iemand uit 't Zand wordt een Zandtemmer genoemd. Bezienswaardigheden: een katholieke kerk, paar vlotbruggen en een eendenkooi. De achtergrond doet anders vermoeden!
    (Gelopen kaart, gestempeld Den Burg [Texel] 13 april 1911 6-7 V. Gericht aan een ander adres op Texel.)


    Ruud van Ommeren.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 9 januari 2014 om 15:41

  5. #75
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.314

    Standaard

    Heb mezelf maar weer eens aan het scannen en bewerken van prentbriefkaarten gezet.
    De nu geplaatsten hebben Soesterberg als leidraad.
    Vele zijn uitgegeven door "Theehuis Soesterdal" en dat vind ik niet vreemd omdat op sommige kaarten er zeer veel mensen rond dat theehuis te zien zijn en uitgave dus best lucratief zal zijn geweest.

    Kaart 102.
    Deze is in zwart/wit als kaart 3 geplaatst. Bij deze in kleur heeft men enige rompnummers zichtbaar gemaakt.
    (Gelopen kaart, 1930)


    Kaart 103.


    Ruud.

  6. #76
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.314

    Standaard

    Kaart 104.
    (Gelopen kaart, 1934)


    Kaart 105.
    (Gelopen kaart, 1926)


    Ruud.

  7. #77
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.314

    Standaard

    Kaart 106.
    (Gelopen kaart, 1938)


    Kaart 107.
    (Gelopen kaart, 1934)


    Ruud van Ommeren.

  8. #78
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.314

    Standaard

    Kaart 108.


    Kaart 109.
    (Gelopen kaart, 1935)


    Ruud.

  9. #79
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.314

    Standaard

    Kaart 110.


    Kaart 111.


    Ruud.

  10. #80
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.314

    Standaard

    Kaart 112.
    (Gelopen kaart, 1935)


    Kaart 113.


    Ruud.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •