Pagina 56 van 104 EersteEerste ... 6 46 54 55 56 57 58 66 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 551 t/m 560 van 1036

Discussie: Luftwaffe. Manchmal aus der Reihe tanzend!

  1. #551
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Hallo Hans.

    Sorry, maar ik kan het niet met je eens zijn omtrent de pijp(en) van Ketjen. De tweede pijp is op de geplaatste foto sowieso niet te zien.

    In de jaren vijftig toen ik nog regelmatig met het pontje richting Vliegenbos voer kwamen we in de buurt waar Ketjen gevestigd was.
    Dit lag te ver westelijk (richting stad) om vanuit het Zeeburgereiland waar toen het vliegkamp lag op de getoonde foto te staan. De hoek had anders moeten zijn, dan had de foto volgens mij eerst nog land van het Zeeburgereiland moeten laten zien en dus o.a. aanlegsteigers die daar lagen. Bovendien lijkt het me dat op de rechterzijde van zo'n foto dan ook nog de Oranjesluizen te zien moeten zijn. De Nieuwendammerham waar de Ketjenfabriek was ligt tegenover het Java eiland (= Sumatrakade) en het KNSM eiland (= Surinamekade) op de zuidzijde. Waar de Ketjenfabriek was heet nu Zamenhofstraat. Ik kan me natuurlijk vergissen maar tot nu toe kun je me niet overtuigen.

    Het feit dat er Fokker op de achterzijde van de foto staat is voor mij geen bewijs dat het een Fokker Arado is. Daarvoor kom ik bij mijn foto aankopen in Duitsland (meer dan 1000) te veel vreemde teksten op de achterzijde tegen die bezijden de waarheid zijn.

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 18 maart 2017 om 21:04

  2. #552

    Standaard

    Hallo Ruud,

    Na lang staren naar de foto, en vergelijken met andere foto's, kan ik de locatie ook niet op het Buiten IJ plaatsen. De bebouwing(?) in de verte links naast de schoorsteen en achter het bootje gooit hier o.a. roet in het eten. Waar het dan wel is - omgeving Amsterdam of heel ergens anders - zal voorlopig een raadsel blijven.

    Door Fokker gebouwd sluit ik zeker niet uit. Door de Fransen in ieder geval niet, van die productie zijn de codes bekend. Wat die codes betreft zijn er in mijn onderzoek eigenlijk alleen gaten in de productie door Fokker overgebleven.

    Mocht iemand nog iets meer weten over de Fokker-productie dan houd ik me van harte aanbevolen. Dank voor jullie hulp.

    Groet,
    Hans

  3. #553
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Hallo Hans.

    Nog even over de foto waarover we discussieerden. Een poging het te visualiseren. Ik heb een uitsnede gemaakt van een plattegrond van het Zeeburgereiland met het vliegkamp en met een pijl aangegeven waar de Ketjen fabriek gevestigd was. De pijl ben ik begonnen behoorlijk richting wallenkant van de vliegkamp overzijde. Het lijkt mij dat je zelfs dan nog iets van het Zeeburgereiland en waarschijnlijk ook de Oranjesluizen zou moeten zien op een foto. Bij elke andere positie meer naar de vliegkampzijde of verder naar rechts zou nog meer van het Zeeburgereiland laten zien. Hoe het op een foto zou staan kan ik niet beoordelen omdat de afstand tot de Ketjen fabriek toch behoorlijk groot is voor een standaardlens uit die tijd.

    Naam: uitsnede van een kaart van het vliegveld schellingwoude.jpg
Bekeken: 921
Grootte: 110,9 KB

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 20 maart 2017 om 16:46

  4. #554
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Nog even over de foto van de Arado 196. Ik heb haar gekocht van Thijs Postma, dus een betrouwbare bron. JanJr.

  5. #555
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Hallo Jan.

    Zou ik me dan zó vergissen met de lokatie of bedoel je Fokker Arado?

    Groet, Ruud.

  6. #556
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Hallo Ruud,

    Ik bedoelde dat deze Arado door Fokker was gebouwd of gerepareerd. Hij had op de achterkant geschreven: 'Fokker'. Ik zou niet durven jouw diepgaand onderzoek in twijfel te trekken (haha) Jan

  7. #557
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Hallo Jan.

    Wat als Postma die tekst niet op de achterzijde heeft geschreven maar degene van wie hij hem weer gekocht heeft? Ook betrouwbare bronnen worden wel eens op het verkeerde been gezet.

    Groet, Ruud.

  8. #558
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Naam: Foto 373. Luftwaffe, Flugzeug, D-A+ZEX, Seeflughafen Amsterdam (Schellingwoude), 600, kopie.jpg
Bekeken: 778
Grootte: 108,5 KB
    Foto 373.
    Gezicht op vliegkamp Schellingwoude met op de voorgrond de Heinkel He 59 D-AZEX van de Seenotdienst. Achter de staart is nog een donker geschilderde Junkers Ju-52 See te zien en op de achtergrond de twee loodsen van het vliegkamp. Deze foto is gemaakt op 25 augustus 1940 (op achterzijde vermeld).

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 26 maart 2017 om 14:47

  9. #559
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Naam: Foto 374. Kriegsmarine, Schiff beim Auslaufen aus Amsterdam, 600, kopie.jpg
Bekeken: 798
Grootte: 161,5 KB
    Foto 374.
    Tekst op achterzijde: Kriegsmarine, Schiff beim Auslaufen aus Amsterdam.
    Vliegkamp Schellingwoude aan de overzijde. Er is een relatie met foto 373. Links is nog iets van de He 59 te zien, en zelfs nog iets van de donkere Ju 52 See daarachter. Vanwege de hoek van foto 373 neem ik aan dat die foto ergens vanaf de wallenkant bij de voorzijde van het binnenvaartschip is genomen of vanaf het schip zelf. Gezien de teksten op deze foto's op de achterzijde (in Sütterlin schrift) is aan te nemen dat het een Duits binnenvaartschip is. Op de achterzijde dezelfde datum als bij foto 373, nl. 25 augustus 1940. Het handschrift op de achterzijde van de tekst op de foto’s 373 en 374 is van dezelfde persoon.

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 27 maart 2017 om 12:30

  10. #560
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Naam: Foto 375. Luftwaffe, Beobachtungsturm, Einsatz in Hooge-Beyssel, Holland, 600, kopie.jpg
Bekeken: 681
Grootte: 37,5 KB
    Foto 375.

    Tekst achterzijde: Luftwaffe, Beobachtungsturm, Einsatz in Hooge-Beyssel, Holland.
    Deze foto is een vraagteken voor me. Maakte de Luftwaffe in Nederland vaker gebruik van dit soort wel heel simpele waarnemingstorens waarbij de waarnemer zonder bescherming tegen weersinvloeden zijn werk moest doen? Inmiddels heb ik een Hoge Bijssel gevonden aan het Veluwemeer in de buurt van Nunspeet. Indien dit de juiste locatie is weet iemand dan welk doel deze toren had? Een vroege observatiepost voor vliegveld Twenthe? Of voor nog verder Duitsland in? Of om neergestorte toestellen in het IJsselmeer te melden?
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 29 maart 2017 om 11:49

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •