Pagina 73 van 104 EersteEerste ... 23 63 71 72 73 74 75 83 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 721 t/m 730 van 1036

Discussie: Luftwaffe. Manchmal aus der Reihe tanzend!

  1. #721
    Geregistreerd
    13 juli 2012
    Berichten
    1

    Standaard

    Ar 98B-1 WerkNr. 520002 NT+DJ made by Letov in February 1944.

  2. #722
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    @ Merlin.

    Bedankt voor de reactie maar gaarne ook een bronvermelding.

    Groet,
    Ruud van Ommeren.

  3. #723
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Naam: Foto 475. KR+CT (Werknr 058390, andere bron 058389) van FFS A:B 23. Weihe crash -1, kopie 1100.jpg
Bekeken: 641
Grootte: 64,6 KB

    Foto 475. Hier zou je kunnen denken dat de Weihe tot aan de romp is ingesneeuwd.
    'KR+CT' (Werknr 058390, andere bron 058389) van FFS A/B 23. Focke Wulf Fw 58 'Weihe'.


    Naam: Foto 476. KR+CT (Werknr 058390, andere bron 058389) van FFS A:B 23. Weihe crash -2, kopie 1100.jpg
Bekeken: 651
Grootte: 76,6 KB

    Foto 476. Deze foto van de bakboordzijde laat echter iets anders zien.
    'KR+CT' (Werknr 058390, andere bron 058389) van FFS A/B 23.

    Toevallig staat er nu een andere foto van deze gebeurtenis op eBay (zie hieronder) waar duidelijk te zien is dat de stuurboordmotor flinke schade heeft, wat op de eerste foto niet goed te zien is.
    https://www.ebay.nl/itm/Foto-deutsch...7/372390836976

    Naam: s-l1600.jpg
Bekeken: 617
Grootte: 99,2 KB

    Groet,
    Ruud van Ommeren.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 10 augustus 2018 om 12:49

  4. #724
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Naar aanleiding van die mooie Weihe foto's van Ruud, heb ik weer wat geleerd. De Weihe kende ik alleen als zweefvliegtuig DFS Weihe https://de.wikipedia.org/wiki/DFS_Weihe maar deze "motor"Weihe is ook best interessant.
    Dit vond ik op Wiki:

    Begegnung mit der Supermarine Spitfire

    Im November 1941 flogen Kurt Tank und weitere Mitarbeiter des Focke-Wulf-Konstruktionsbüros nach einer Besprechung beim französischen Flugzeugbauer SNCASO mit der unbewaffneten Fw 58 A-0 (D-ALEX) zurück nach Bremen. Im Raum Brüssel trafen sie auf zwei britische Supermarine Spitfire. Zwar schossen die Briten beim ersten Angriff vorbei, woraufhin Tank im Tiefflug zu entkommen versuchte. Doch endete die zweite Attacke mit einer stark beschädigten linken Fläche samt weggerissenem Querruder, wodurch sich die Maschine nur noch in sehr begrenztem Umfang steuern ließ. Die Jagdflieger ließen die offensichtlich unbewaffnete, langsame und leichte Beute in Ruhe. Nach 17 bangen Minuten flog Tank die Maschine mit dem verbleibenden Querruder auf dem nächsten Platz bei Hilversum südöstlich von Amsterdam. Die komplette Besatzung verließ unverletzt die mit 47 Einschusslöchern lädierte Maschine – ein Geschoss steckte in Tanks Sitzkissen. Zum Erstaunen der Mitarbeiter des Focke-Wulf-Konstruktionsbüros stand das Flugzeug am nächsten Morgen flugklar auf dem Platz – in nur sieben Stunden hatten die Mechaniker der Luftwaffe die Maschine repariert

    Dus in '41 vlogen de Spitfires al boven Brussel en Tank die kon, behalve vliegtuigen ontwerpen, ook wel een beetje vliegen. Eventjes een zwaar beschadigde kist naar H'sum vliegen en veilig landen.

    Adri
    Laatst gewijzigd door Breeze; 9 augustus 2018 om 18:24

  5. #725
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Maar Adri toch !!!
    WIJ hebben vijf exemplaren van de 'Weihe' bij de LVA gehad, registraties 195 t/m 199 !!!

    Groet, Ruud.

    Aanvulling: Om Hilversum als "nächsten Platz" van Raum Brüssel aan te geven vind ik vreemd. Er waren andere vliegvelden veel dichterbij, ook in Nederland, waar hij eerder kon landen.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 10 augustus 2018 om 12:47

  6. #726
    Geregistreerd
    14 maart 2011
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    248

    Standaard


  7. Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    Maar Adri toch !!!
    WIJ hebben vijf exemplaren van de 'Weihe' bij de LVA gehad, registraties 195 t/m 199 !!!

    Groet, Ruud.
    Naam: Focke Wulf FW-58B copy.jpg
Bekeken: 534
Grootte: 478,5 KB
    Ik heb total geen verstand van toestellen uit die periode maar het nummer kon ik herinneren. Is dit er één van?

  8. #728
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    Maar Adri toch !!!
    WIJ hebben vijf exemplaren van de 'Weihe' bij de LVA gehad.


    Ik geef me over Ruud.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    Aanvulling: Om Hilversum als "nächsten Platz" van Raum Brüssel aan te geven vind ik vreemd. Er waren andere vliegvelden veel dichterbij, ook in Nederland, waar hij eerder kon landen.
    Dat was mij ook al opgevallen. Er zijn een paar opties:
    - "Raum Brussel" klopt niet. Ik heb het vermoeden dat in 41 de Engelse jagers nog niet zover het Continent dorsten binnen te dringen. Het geallieerde luchtoverwicht kwam pas later.
    - Het ongelijke luchtgevecht heeft langer geduurd dan wij denken.
    - Kurt had vriendjes op H'sum, waarvan hij wist dat ze goed konden repareren.
    Zoals met zoveel dingen, we kunnen het niemand meer vragen.

    Adri

    PS, Kurt Tank was niet zomaar een piloot. Hij was tespiloot bij Albatros voor die fuseerden met FW..
    Laatst gewijzigd door Breeze; 10 augustus 2018 om 16:35

  9. #729
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    @ Gerard.
    Dat is inderdaad een van de Nederlandse Weihes, geleverd met een verkeerd geschilderd nationaliteitsteken.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 11 augustus 2018 om 13:29

  10. #730
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Hallo Adri.

    Sorry, ik had dit voorval moeten checken alvorens te reageren, de Luftwaffe behoort tenslotte v.w.b. boeken vanaf 1955 tot een van mijn verzamelgebieden.
    Dus heb ik maar eens gekeken in een titel uit 1980 die ik al geruime tijd niet meer in handen heb gehad, nl. "Kurt Tank - Konstrukteur und Testpilot bei Focke-Wulf" (Serie "Die deutsche Luftfahrt) wat die daarover zegt omdat dat niet meer in mijn parate kennis zat.

    Het voorval heeft in het boek als koptitel "Flug met zerschossenem Flügel" en wordt beschreven op de blz. 61 en 62 van genoemde titel. Ik heb een klein stukje vertaald.

    De D-ALEX was zijn lievelingsvliegtuig, hij had deze uitgerust met alle mogelijke navigatie-apparatuur en hij benutte deze als reistoestel. Hij was naar Parijs gegaan om over de Fw 300 te praten. Hij had na de bezetting van Frankrijk bij het Reichsluftfahrtministerium voor elkaar gekregen een groep van Focke-Wulf ingenieurs bij SNCASO te stationeren om samen met de Fransen aan een verbeterde versie van de Fw 200 Condor te werken nl. de Fw 300 die voor transatlantisch vervoer was gedacht. Overigens kreeg men toen na twee jaar het project klaar was geen bouwvergunning van het RLM. Een toestel dat overigens betere cijfers liet zien dan later de DC-4 en DC-6.

    Noordwestelijk van Brussel gaf de marconist de waarschuwing "Feindliche Flugzeuge im Raum Brüssel". (Tank was dus Brussel al gepasseerd, hoever wordt niet vermeld in dit boek.)
    Toen de Engelsen de onderdelen van het toestel zagen komen draaiden ze weg. Blijkbaar in de veronderstelling dat het wel zou crashen.
    Wat bleek? Met de machine kon geen bocht meer worden gevlogen en er kon dus alleen een landingspoging gedaan worden in de richting waarin hij al vloog.
    Tank liet een medewerker die naast hem zat de roeren (Querruder) mede vasthouden omdat de beschadigde vleugel de neiging had om naar onderen weg te glijden.
    Per radio werd Hilversum opgeroepen en daar werd uiteindelijk, met moeite, geland. Tank schreeuwde "iedereen eruit, het toestel kan elk moment gaan branden". Dat bleek niet het geval, de brandweer was trouwens aanwezig.
    Dat het toestel zo snel weer hersteld kon worden was te danken aan Generaal Christiansen die dat regelde.
    Het Reichsluftfahrtministerium dat van het voorval hoorde verbood hem daarop de Weihe verder te gebruiken en Tank kreeg kort daarna van datzelfde RLM een Junkers Ju 88 als reisvliegtuig ter beschikking.

    Hieronder het genoemde boek en een tekening van de Fw 300.

    Met vriendelijke groet,
    Ruud.

    Naam: Kurt Tank, vz.jpeg
Bekeken: 564
Grootte: 63,1 KB Naam: Kurt Tank, az.jpeg
Bekeken: 525
Grootte: 146,1 KB
    Naam: Kurt Tank, Fw 300.jpeg
Bekeken: 593
Grootte: 50,8 KB

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •