Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 1053

Discussie: Luftwaffe. Manchmal aus der Reihe tanzend!

Threaded View

Vorig bericht Vorig bericht   Volgende bericht Volgende bericht
  1. #10
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.333

    Standaard

    Hallo Jan.

    Het probleem met het geschreven duits is het feit dat het "Deutsche Normalschrift" pas in 1941 werd ingevoerd. De foto's die ik van de periode 1934-1945 koop zijn allen beschreven door mensen die schreven in "Sütterlinschrift". Dat is voor ons bijna niet te lezen, zie daarvoor ook bij foto 82. Je hebt dan een voorbeeld er naast nodig en letter voor letter trachten uit te vinden welke het is, dat kost veel te veel tijd dus laat maar in mijn geval. Boeken van voor 1941 werden bijna allen in Fraktur gedrukt en dat kan ook bijna niemand in Duitsland zelf meer lezen. Het lezen kost mij in ieder geval veel tijd. Het is wel jammer want er gaat behoorlijk wat info verloren bij de geschreven teksten. Beide, het geschrevene en het gedrukte, werd verboden in 1941. Maar ja niet iedereen verandert op bevel van de schrijfwijze die je in je jeugd hebt geleerd.

    Hier een link die het Sütterlinschrift" laat zien: http://www.suetterlinschrift.de/Lese/Sutterlin0.htm Klik bij het alfabetvoorbeeld maar eens om het te vergroten. Dat is schrikken! En dat is nog een mooi voorbeeld en niet slordig geschreven, door wat van oorzaak dan ook, zoals ik vaak tegenkom op foto's.

    Ik heb de achterzijde van de foto maar even gescand dan zie je de problemen van fotokopers.
    Jij denkt dat het getal 21 misschien een deel van het Werknr is. Zou best kunnen maar net zo goed is het toestel nummer 21 van het Geschwader? Ik zou het niet weten.
    Het zou interessant zijn om daar achter te komen. Hoe kom jij trouwens aan de referentie van die Werknummers? Is er een speciale site?
    Naam: achterzijde toestel 21. 1200, kleur.jpeg
Bekeken: 676
Grootte: 71,4 KB

    Groet,
    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 27 januari 2014 om 01:24

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •