Pagina 13 van 104 EersteEerste ... 3 11 12 13 14 15 23 63 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 121 t/m 130 van 1036

Discussie: Luftwaffe. Manchmal aus der Reihe tanzend!

  1. #121
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Foto 142.
    Heinkel He 111 van een vroege uitvoering (E, F of J?). De foto is helaas van een mindere kwaliteit, o.a. geen egaal oppervlak maar nog net goed genoeg voor plaatsing.


    Ruud.

  2. #122
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Foto 143.
    Neusstandje van een Heinkel He 111. Alleen de letter van het individuele toestel is leesbaar, een H, het 8e toestel in een Staffel dus. Een Staffel bestond meestal uit 12 toestellen. Drie Staffeln vormden samen weer een Gruppe die daarmee dus uit 36 toestellen bestond. Een Geschwader bestond uit meerdere Gruppen. Goed zichtbaar is nu de "Bodenwanne" met enige machinegeweren. Lijkt me een onprettig ding om in te zitten/liggen als boordschutter.



    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 24 februari 2014 om 22:59

  3. #123
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Het blijft een prachtig topic Ruud.
    Een neusstandje noemde men bij de Luftwaffe vaak een " Fliegerdenkmal "
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  4. #124
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Hallo Jan.

    Bedankt dat je het een mooi item vindt en voor de aanvulling. Er gaat alleen behoorlijk wat tijd in zitten om dingen uit te zoeken zoals sub-type van een toestel, dat lukt me vaak niet vanwege de geringe verschillen of niet juiste tekeningen, of onderdeel waar het toestel bij hoort, maar ik doe mijn best. Ook het scannen en "fatsoeneren" van de foto's neemt behoorlijk wat tijd in beslag. Wat me het meest opvalt bij die oude foto's is dat sommige lenzen die toen in de fototoestellen zaten best wat te wensen over lieten. Veel foto's zijn niet over het hele beeld scherp. Ik probeer wel wat te corrigeren maar die oude foto's blijven bewerkelijk.
    De uitdrukking "Fliegerdenkmal" was me bekend maar daar had ik nu niet aan gedacht om het zo te noemen.

    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 26 februari 2014 om 00:27

  5. #125
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Foto 144.
    Luftwaffe Leutnant en Oberleutnant observeren het overvliegen van een Staffel Dornier Do 17's.



    Ruud van Ommeren.

  6. #126
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    In Duitsland waren "Sammelbilder" populair en zijn er nogal wat series uitgegeven. Eén daarvan heette Unsere Luftwaffe. Deze plaatsing betreft de eerste serie daarvan. Die laat toestellen uit de beginperiode van de Luftwaffe zien en is waarschijnlijk al voor 1940 verschenen. Eén van de toestellen (Do 17 op foto 151) laat beschildering zien van een oefening in 1937. Het zijn tien fotokaarten, niet in ansichtkaartformaat maar in 6x9 cm (inclusief de witte rand rondom die ik weggelaten heb) met enige tekst op de achterzijde waarvan ik de uitgever etc. heb weggelaten en alleen hun tekst weergeef over het type vliegtuig. Eerste regel op de achterzijde was altijd dezelfde, nl. Unsere Luftwaffe, dus die laat ik ook weg. De hele serie zat in een klein envelopje dat ik ook heb gescand vanwege de tekst daarop. Daaruit blijkt dat de hele uitgave uit 80 exemplaren bestaat, 8 series van ieder 10 exemplaren neem ik aan, met telkens een ander onderwerp. Zo is te lezen dat series 2 en 3 over parachutisten gaan. Interessant onderdeel vind ik dat ze blijkbaar uitsluitend in "Kantine - Kameradschaftsheime der Luftwaffe" werden verkocht.

    Foto 145.
    Voorzijde van het envelopje waarin de hele serie van 10 fotokaartjes in zat.

    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 28 februari 2014 om 15:14

  7. #127
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Foto 146.
    Jagdeinsitzer Me 109 auf der Verfolgung über den Wolken.


  8. #128
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Foto 147.
    Jagdeinsitzer Me 109 im Angriff.


  9. #129
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Foto 148.
    Aufklärungsflugzeug Heinkel He 46 über d. Wolkenmeer.


  10. #130
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Foto 149.
    Tekst achterzijde: Sturz-Kampfeinsitzer Henschel Hs 123 im Fluge.


Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •