Pagina 16 van 105 EersteEerste ... 6 14 15 16 17 18 26 66 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 151 t/m 160 van 1050

Discussie: Luftwaffe. Manchmal aus der Reihe tanzend!

  1. #151

    Standaard Manchmal aus der Reihe tanzend!

    De merkwaardige Stummeln zetten me toch weer aan het schrijven.
    Want ik heb een idee over de functie er van.

    De weke onderbuik van het monster Ju 52 moest worden beschermd tegen
    onverhoedse aanvallen van onderaf.

    Daartoe werd de Gondeltopf bedacht.
    Indien nodig werd daarin plaats genomen door de boordschutter.

    Een benijdenswaardige positie natuurlijk, zomaar een paar uur in de vrije natuur doorbrengen...
    Vooral aan het Oostfront bij tijd en wijle...



    De gondel stond in de romp.
    Hij kon met een tandheugel, neem ik aan, omlaag bewogen worden.
    Maar dan moest eerst de bodem van de romp geopend zijn.

    Met een ongetwijfeld fors uitgevoerde Hin-und her-Hebel werd de bodem open gekrikt door een daartoe opgeleid bemanningslid.
    De naam van diens functie wil me niet te binnen schieten, maar het moet indrukwekkend mooi Hoch-Deutsch zijn geweest.

    Eerst nu kon de bevoorrechte schutter zich zelf naar beneden draaien, in de hoop dat er een stop op gemonteerd zat...

    De Ju 52 moest óók nog kunnen dienen als transport toestel, met een doorlopende vloer zonder Gondeltopf.
    De vloer moest dus sterk zijn.
    En de gondel-afsluitdeuren dus ook.

    En dát is volgens mij wat we zien onder de romp:




    Twee geopende stevig uitgevoerde platte deuren die opzij moeten staan, zelfs bijna horizontaal,
    teneinde de schutter een vrij schootsveld te bieden.

    Met wat aangepaste belichting is ook te zien dat beide deuren niet
    helemaal onder dezelfde hoek staan ten opzichte van de romp.

    Voor Duitse Stummeln zou dat wel héél slordig zijn geweest.

    Mijn suggestie, maar meer ook niet, is dus:

    Aangepaste Gondeltopf-Schacht-Türen. Patent Nr....


    Spurensucher.

  2. #152
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.320

    Standaard

    Hallo Tracker.

    Leuk hè... onderzoek. Tijdrovend, maar leuk.
    Ik denk niet dat de twee "Stummeln" deuren zijn. Meerdere opnamen zijn door mij bekeken met de neergelaten Gondeltopf en op geen enkele is dit te zien. De onderzijde van de Gondeltopf liep zo'n beetje gelijk met de onderzijde van het toestel wanneer hij niet uitgedraaid was. Daarom mijn verwondering en koop van deze foto. Ik begin te denken dat dit misschien wel iets met Rechlin te maken had. Onderzoek dus! Deze Ju 52/3m g4e met Gondeltopf is voornamelijk vooroorlogs gebruikt en had meerdere ombouwmogelijkheden. Zover ik weet zijn er nog een paar ingezet als "Behelfsbomber" boven Polen in 1939 maar daarna niet meer. Afgezien van het verouderd zijn hadden ze ook wel heel hard transporttoestellen nodig. Het was een vreemde constructie van waaruit de bommen werden geworpen, een schacht (ik geloof zelfs dat er daarvan twee waren maar zeker weten doe ik dit niet). In het toestel was er een hele installatie, de schacht maar ook de "Bombenabwurfvorrichtung", tesamen een flinke installatie. Voor een ombouw moest dus niet alleen de Topf worden verwijderd.
    Helaas geven de 8 titels die ik over "Tante" heb geen van allen iets weer wat hierop lijkt.
    Bij de lijnen op de geplaatste foto zou je nog kunnen denken dat dit samenhangt met de bommenschacht (zie linker afbeelding) maar eenduidig vind ik dit nog niet. De Gondeltopf werd door een "handkurbel" bediend en ik denk dat de schutter zelf de handel moest bedienen.
    Misschien leg ik het "probleem" wel voor aan de redactie van één van de bladen in Duitsland die zich met deze periode bezig houden. Dit omdat er nog een paar foto's zijn waar ik mijn "vingers" maar niet achter krijg.
    Voor geïnteresseerden in de Luftwaffe. Bladen die zich bezig houden met die periode zijn o.a. "Jet & Prop", "Flugzeug Classic", "Klassiker der Luftfahrt" en "Flieger Revue X".



    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 7 maart 2014 om 14:59

  3. #153

    Standaard Prentbriefkaarten Nederlandse luchtvaart

    Ruud,
    Kaart 160 was een eerste zweefvliegtuig, in een bos, en dat is nooit goed...

    Het was van een wonderschoon type, maar de registratie was niet exact te achterhalen in de annalen. D-1-328.
    Dat hield me bezig, maar tot mijn verwondering kon ik gisteravond, en nu, kaart 160 helemaal niet meer vinden...

    Hij behoorde tot de NSFK, een wat bedenkelijke zweefvlieg-padvinderij.
    De '1' was de groep Oost Pruissen.

    Ik had er inmiddels wel een lidmaatmunt van gevonden, met het betreffende type er op.



    Tracker.

  4. #154
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.940

    Standaard

    Eén mailtje meer of minder verplaatsen is ook de moeite niet
    Zo'n zwever met 'meeuwevleugel' zou heel goed een Govier Minimoa kunnen zijn...

  5. #155

    Standaard

    Mee eens. Minimoa.

    Er is geen zweeftopic op de site; dat is kennelijk weer een andere club.

    Ik zal iets over de Minimoa plaatsen onder 'Kleine beeldjes, 60 jaar enz'.
    Daar wordt al wat gezweefd.

  6. #156

    Standaard

    in de hoop dat er een stop op gemonteerd zat...
    Mooie observaties heb je altijd, Tracker.

    Ik denk ook niet dat de Stummelen deuren zijn. Ze zijn al te dik, en het 'vuilnisvat' zoals ik het noem zit denk ik nog verder naar achteren.

    Is de registratie van het toestel bekend/leesbaar? D-A.A.?

  7. #157
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.320

    Standaard

    Foto 163.
    Para's verlaten Ju-52's.



    Ruud.

  8. #158
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.320

    Standaard

    Foto 164.
    Noodlanding van een Messerschmitt Me 109 van I./JG 52 met een gespiegeld embleem op de romp.




    Ruud.

  9. #159
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.320

    Standaard

    Foto 165.
    Messerschmitt Me 109 van de 9de Staffel van Jagdgeschwader 3 "Udet" (9./JG 3 "Udet") aan het oostfront.
    Het toestel van Eberhard von Boremski, toen nog Oberfeldwebel, laat strepen voor 42 overwinningen zien. Na zijn 43e overwinning ontving hij op 3.5.1942 het Ritterkreuz.
    Op de links hieronder staat meer over hem te lezen, de eerste in duits, de tweede in engels.
    Ritterkreuzträger Eberhard von Boremski Hauptmann
    Eberhard von Boremski - Wikipedia, the free encyclopedia



    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 15 maart 2014 om 08:52

  10. #160
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.320

    Standaard

    Foto 166.
    Junkers Ju 88. 9K+E? en 9K+C?. 9K is KG 51 "Edelweiss".
    Wat bij deze toestellen de functie is van de grote 9 op het staartvlak die voor een deel zelfs over de Swastika is gekalkt? Snellere herkenning?



    Ruud van Ommeren.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •