Pagina 37 van 105 EersteEerste ... 27 35 36 37 38 39 47 87 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 361 t/m 370 van 1045

Discussie: Luftwaffe. Manchmal aus der Reihe tanzend!

  1. #361
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.299

    Standaard

    Foto 285.
    Duikremkleppen Do-217.



    Ruud.

  2. #362

    Standaard

    De (noodzakelijke) duikremkleppen die normaliter onder uit de vleugel kwamen hadden invloed op de langsstabiliteit, en konden een koers-afwijking geven wanneer ze niet volledig gelijkwaardig uit kwamen, links en rechts.

    De getoonde Duitse oplossing is heel innoverend!
    De remkleppen worden als het ware een rem-parachute.
    Hij stabiliseert en doet dat krachten-neutraal...

    Tracker.

  3. #363
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.299

    Standaard

    Noorwegen, mei 1940 en juni 1983.
    Bij de nu volgende drie foto's heb ik overwogen een apart topicje te maken omdat er tussen de opname van de eerste foto en de laatste twee 43 jaar liggen maar toch besloten ze in de massa van dit topic op te nemen omdat de naam hiervan de lading perfect dekt: "Manchmal aus der Reihe tanzend".

    Foto 286.
    Harvigvannet, een meer ten noorden van Narvik, mei 1940.
    Let op de olievaten die onder de vleugels waren geplaatst om het zinken te vermijden wanneer het ijs zou breken. De methode werkte niet en de vliegtuigen zonken.
    Het toestel vooraan heeft registratie "VB+UP" en is Werknr 6821. Op de achtergrond zijn er twee te zien die al door het ijs lijken te zakken of in ieder geval door hun hoeven te zijn gegaan.
    In totaal landden op 13 april 1940 in totaal 11 Ju 52's op het toegevroren meer om kanonnen naar Narvik te brengen. Eén Ju 52 steeg weer op, de rest werd gebombardeerd of zonk door het ijs.

    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 6 mei 2015 om 13:27

  4. #364
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.299

    Standaard

    Foto's 287 en 288.
    10 juni 1983. Het bergen van Junkers Ju 52 "CA+JY", Werknr 6657. Zo mooi zien geborgen vliegtuigen er zelden uit, bijna compleet.




    Ruud.

  5. #365
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Schitterend Ruud. Je hebt gelijk om de foto's bij elkaar te houden

    Ik bedacht me hoe het toestel er nu uit zou zien.
    Was dus zo gevonden.
    Staat nu in het museum in Gardermoen



    Groeten. Stef

  6. #366
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.928

    Standaard

    Grappig... volgens mijn database moet de 6821 nu in het museum van Speyer hangen. Ook dit toestel draagt daar de code CA+JY, aan de bakboordkant.
    Aan de stuurboordkant staat er VB+JA op..., zie m'n foto's uit 2012:





    In Speyer hangt ook nog een "D-AQUI" in Lufthansa kleuren, maar dat is een CASA 3.52L en geen echte Junkers.

  7. #367
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.299

    Standaard

    Hallo Heron.

    Ben nog even in de database van de oude LEMB-site gedoken.
    Werknr 6821 was de VB+UP. Een Junkers Ju 52/3m g4e met als onderdeel FFS c 15, 3./K.Gr.z.b.V. 102.
    De CA+JY met werknr 6657 was ook een Ju 52/3m g4e met als vermeld onderdeel niet de FFS c 15 maar alleen 3./K.Gr.z.b.V. 102. In het midden van de tabel staat daar nog "temporary unit for Weserubung, sank in the Narvik Fjord". Bij dit toestel staat daar "raised 1986" terwijl mijn foto's 1983 aangeven. Heb niet verder gezocht welk jaar het juiste is.

    Bij een andere bron (axis.classicwings.com) vond ik nog onderstaande. CA+JY was niet het enige dat uit Hartigvannet is geborgen.
    1Z+BY in het Hugo Junkers museum te Dessau.
    DB+RD in het Luftwaffen Museum Wunstorf.
    CO+EI, wordt na conservering tentoongesteld in het kleine stadje Bjerkvik nabij Narvik in een nieuw gebouwd museum. Het zal niet gerestaureerd worden.

    Dan het door jou genoemde toestel in Technikmuseum Speyer. Dat is, volgens die site, de VB+UP, dus inderdaad Werknr. 6821, met in het museum links VB+JA en rechts CA+JY. Dat is vreemd!
    Het door jouw genoemde toestel is dus op mijn foto 286 te zien en blijkt daadwerkelijk ook gelicht, d.w.z. als die site het goed heeft.

    Wel blijkt dat Hartigvannet een mooi "goudmijntje" is geweest.

    Groet,
    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 8 mei 2015 om 18:24

  8. #368
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Hallo Ruud

    Het gaat om vier toestellen , ik vond nog een oud artikeltje en nog een persfoto van de berging .
    Het boek gaat over een nachrichten soldaat die aan de actie deelnam in 1940.
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  9. #369
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.299

    Standaard

    Hallo Jan.

    Hartelijk dank voor je reactie.
    Het commentaar van je laatste bergingsfoto geeft aan dat het om in totaal vijf toestellen gaat, zoals ook uit mijn cijfers blijkt.

    De vier toestellen uit het bovenste krantenartikel (1Z+BY, DB+RD, CO+EI en VB+UP) gingen allen richting Duitsland en was de berging een puur Duits initiatief door de "Interessengemeinschaft Ju 52 e.V." en geeft het artikel 1986 als jaar van de berging van deze toestellen.

    Of de berging van het eerste toestel, de CA+JY, een puur Noorse aangelegenheid was is mij niet bekend. Hij staat in ieder geval in Gardermoen zoals blijkt uit een foto van Stef.
    Mijn foto's geven op de achterzijde 1983 als jaar van berging van dit toestel.

    Het door jou genoemde boek zit ook in mijn verzameling, ik zal het weer eens ter hand nemen want het is uit 2000 en ik heb het al een aantal jaren niet meer in mijn hand gehad.

    Groet,
    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 9 mei 2015 om 00:01

  10. #370
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.299

    Standaard

    Foto's 289 en 290.
    Heinkel He 111, 1943. 30.000ste "feindflug" van KG 53 door Fw Engel gevlogen. De "Kriegsberichter" met zijn microfoon is ook aanwezig (onderste foto, een beetje verdekt geheel links).




    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 10 mei 2015 om 09:15

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •