Pagina 46 van 105 EersteEerste ... 36 44 45 46 47 48 56 96 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 451 t/m 460 van 1048

Discussie: Luftwaffe. Manchmal aus der Reihe tanzend!

  1. #451

    Standaard

    Foto 326 post #447
    Ruud, de code van de Messerschmitt is geen Stammkennzeichen maar het Verbandskenzeichen van de operationele eenheid.
    Daarom ook de witte theater band en de derde letter in de Staffelkleur (in principe geel voor de 9e, Staffelletter T).
    De eenheid was vrijwel zeker 9./ZG76, de volledige code dan 2N+GT, en de periode waarschijnlijk 1944.
    Ik ben geen expert van late Luftwaffe modellen, maar dit kan ook best een Me210 zijn.

    Groeten, Pieter

  2. #452
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.304

    Standaard

    Hallo Pieter H.

    Bedankt voor je reactie. Stammkennzeichen/Verbandskennzeichen blijf ik een lastig onderwerp vinden omdat waar juist de duitsers om bekend staan/stonden nl. Grundlichkeit hier soms ver te zoeken is. Veel voorbeelden zijn er waar toestellen met hun Stammkennzeichen al gewoon dienst doen bij Verbanden al moet ik zeggen dat ik bij deze foto de kleur over het hoofd heb gezien. Hoe dat heeft kunnen gebeuren? Geen idee..., misschien de snelheid om ’s morgens nog gauw even vier scans te maken, af te werken, en te plaatsen omdat ik twee dagen niet thuis zou zijn? In ieder geval bedankt voor jouw bijdrage. Geeft me weer aanleiding om de boeken in te duiken. Ondanks dat de Luftwaffe al 61 jaar een (boek)verzamelgebied van me is moet de parate kennis toch af en toe opgefrist worden.

    Met vriendelijke groet,
    Ruud.

    P.S. Ook met Verbanden werd flink gerotzooid. Ik weet niet beter dan dat 2N voor ZG 76 staat. Toch heb ik diverse registraties met 2N die aan ZG 1 en ZG 26 werden toegeschreven. Bijv. DU+1F/2N+GS (8./ZG1) evenals 2N+JT (8./ZG1) en 2N+DT (9./ZG1) en nog een flink aantal meer. Het is om kierewiet van te worden.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 14 mei 2016 om 10:51

  3. #453

    Standaard

    Hi Ruud,
    In principe was het wel degelijk een tamelijk strak systeem, alleen werd ook daar flink gereorganiseerd.

    Toch voor jou even voor de lol opgezocht hoe het de code 2N verging:
    5-39 t/m 7-1940: ZG1
    7-1940 t/m nam II./ZG1 zijn code mee en werd III./ZG76; eerst de oude II. Gruppe Staffelletters (C-M-N-P), vanaf 3-1941 de III. Gruppe letters (D-R-S-T).
    1-1942 werd ZG1 weer opgericht en gebruikte ook weer 2N. Tijdens die periode dus inderdaad overlap ZG1 en ZG76 codes (vrij uniek binnen de Luftwaffe)

    Ach ja, houdt ons van de straat. Groeten, Pieter

  4. #454

    Standaard

    Tracker, afwijkende nationaliteitstekens op de Bf109 waren niet vreemd.

    Naast de Roemenen vloegen (uit mijn hoofd) op z'n minst ook de Finnen, Italianen en Hongaren met de Bf109 tijdens de oorlog en allen gebruikten hun eigen nationaliteitstekens.

    Daarnaast waren er een aantal Bf109s in gebruik bij de Zwitsers, die ook van hun eigen nationaliteitsteken waren voorzien en daarnaast van rood witte strepen, om ze beter herkenbaar te maken als neutrale vliegtuigen.

    Met groet,
    Huub

  5. #455
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.304

    Standaard

    Hallo Huub.

    Wat denk je van de Joegoslaven. Duitse 109's vochten tegen Joegoslavische 109's.

    Groet, Ruud.

  6. #456
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.304

    Standaard

    Foto 327.
    Henschel Hs 129.

    Naam: Foto 327. Henschel Hs-129, kopie.jpg
Bekeken: 672
Grootte: 133,3 KB

    Groet, Ruud.

  7. #457

    Standaard

    Inderdaad, die waren even door mijn hoofd geschoten. Er waren ook nog Russen die aan de kant van de Duitsers vochten. Ik twijfel of deze ook hun eigen herkenningstekens hadden.

    Groet,
    Huub

  8. #458
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.304

    Standaard

    Foto 328.
    KH+??. Arado Ar 79. Een tweezits aerobatictrainer en reisvliegtuig. Dit toestel had een intrekbaar landingsgestel. Een zeldzaamheid in Luftwaffe kleuren, die had slechts enkele exemplaren in dienst.

    Naam: Foto 328. Arado Ar 79, kopie.jpg
Bekeken: 579
Grootte: 113,2 KB

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 1 juni 2016 om 10:10

  9. #459
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.931

    Standaard

    Er zijn ook Ar-79's gebruikt in één of meerdere oorlogsfilms.
    Vaag herinner ik mij iets over Steve McQueen die in zo'n toestel stapt in "The Great Escape", maar ik kan het mis hebben...
    Er vliegen er in centraal Europa nog wel een paar rond, echte dan wel in licensie gebouwde exemplaren.

  10. #460
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.304

    Standaard

    Hallo Heron.

    Dat was geen Arado Ar 79 maar een Bücker Bü 181 Bestmann alhoewel hij wel lijkt op de Ar 79.
    Maar hij was niet zeldzaam zoals de Ar 79 dat wel was omdat er slechts een zeer gering aantal werden gebouwd, van de Bestmann duizenden.
    Wel werd een serie van 20 stuks Ar 79's aan de Hongaarse luchtmacht geleverd.

    De Bü 181 werd gebouwd in een aantal landen, zoals Nederland en Tsjecho-Slowakije. De Zweden bouwden ze ook in licentie voor hun luchtmacht.
    In de jaren 50 van de vorige eeuw kreeg Egypte van de Tsjechen licentierechten en ze bouwden ze onder de naam Heliopolis Gomhouria.
    Wel grappig is dat ze beiden dezelfde motor van 105 pk hadden. Echter..., de Bestmann had een vast onderstel terwijl die van de Ar 79 intrekbaar was.

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 1 juni 2016 om 16:14

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •