Pagina 9 van 104 EersteEerste ... 7 8 9 10 11 19 59 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 81 t/m 90 van 1036

Discussie: Luftwaffe. Manchmal aus der Reihe tanzend!

  1. #81
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Hallo Jan.

    Het probleem met het geschreven duits is het feit dat het "Deutsche Normalschrift" pas in 1941 werd ingevoerd. De foto's die ik van de periode 1934-1945 koop zijn allen beschreven door mensen die schreven in "Sütterlinschrift". Dat is voor ons bijna niet te lezen, zie daarvoor ook bij foto 82. Je hebt dan een voorbeeld er naast nodig en letter voor letter trachten uit te vinden welke het is, dat kost veel te veel tijd dus laat maar in mijn geval. Boeken van voor 1941 werden bijna allen in Fraktur gedrukt en dat kan ook bijna niemand in Duitsland zelf meer lezen. Het lezen kost mij in ieder geval veel tijd. Het is wel jammer want er gaat behoorlijk wat info verloren bij de geschreven teksten. Beide, het geschrevene en het gedrukte, werd verboden in 1941. Maar ja niet iedereen verandert op bevel van de schrijfwijze die je in je jeugd hebt geleerd.

    Hier een link die het Sütterlinschrift" laat zien: http://www.suetterlinschrift.de/Lese/Sutterlin0.htm Klik bij het alfabetvoorbeeld maar eens om het te vergroten. Dat is schrikken! En dat is nog een mooi voorbeeld en niet slordig geschreven, door wat van oorzaak dan ook, zoals ik vaak tegenkom op foto's.

    Ik heb de achterzijde van de foto maar even gescand dan zie je de problemen van fotokopers.
    Jij denkt dat het getal 21 misschien een deel van het Werknr is. Zou best kunnen maar net zo goed is het toestel nummer 21 van het Geschwader? Ik zou het niet weten.
    Het zou interessant zijn om daar achter te komen. Hoe kom jij trouwens aan de referentie van die Werknummers? Is er een speciale site?


    Groet,
    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 27 januari 2014 om 02:24

  2. #82
    Geregistreerd
    7 juni 2010
    Locatie
    NL
    Berichten
    183

    Standaard

    Hier een link die het Sütterlinschrift" laat zien: Sütterlin die "deutsche Schrift" lernen und lesen üben Klik bij het alfabetvoorbeeld maar eens om het te vergroten. Dat is schrikken! En dat is nog een mooi voorbeeld en niet slordig geschreven, door wat van oorzaak dan ook, zoals ik vaak tegenkom op foto's.
    Ruud, dank voor deze tip. Heb hier ook wel eens mee te maken en pieker me soms suf wat men heeft opgeschreven. Die Werk Nummer referentie ben ik trouwens tegengekomen op o.a. forum.12oclockhigh.net en luftwaffe-experten.org. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat de gevonden informatie altijd correct is. Het blijft soms puzzelen.
    Laatst gewijzigd door si204; 27 januari 2014 om 10:31

  3. #83
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Hallo Jan.

    Op de twee door jou genoemde sites sta ik ook geregistreerd, alsmede nog een paar zoals Luchtzak.be en J-aircraft.com. Helaas ontbreekt mij de tijd om daar regelmatig te zijn en beperkt mijn bezoek zich tot slechts enkele keren per jaar.
    Klinkt het vreemd dat een gepensioneerde daar de tijd niet voor heeft? De klok lijkt veel sneller te gaan dan in de tijd dat ik nog werkte.

    Groet,
    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 27 januari 2014 om 13:28

  4. #84
    Geregistreerd
    7 juni 2010
    Locatie
    NL
    Berichten
    183

    Standaard

    Ha, ha, en ik werk nog gewoon, dus . . . . .

  5. #85
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Foto 112.
    Dornier Do 23. Een opname uit de beginperiode van de Luftwaffe. Registratie volgens verkoper: S7+V19. Zelf zie ik niet of het een V is.


    Ruud van Ommeren.

  6. #86
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Kan het ook een W zijn? Op de onderkant van de vleugel lijkt het daar sterk op.

  7. #87
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Zou best eens kunnen.

    Heb de foto een beetje bewerkt en dan denk ik ook dat het een W kan zijn.



    Dit soort foto's laat wel weer zien hoe snel de ontwikkeling van vliegtuigen in die jaren ging.

    groeten Stef

  8. #88
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Foto 113. Dit is een persfoto.
    Tekst achterzijde: Auf zum Torpedoflug! Ein Torpedoflugzeug Heinkel He 115 wird mit dem "Aal" beladen.
    A c h t u n g ! ! Sperrfrist lt. Anweisung vom OKW bis 12.X.1941. Veröffentlichung erst in den echten Sonntagsfrühausgaben zulässig!!!!

    Een oefenvlucht? Aan de beschildering te zien lijkt het mij een oefentorpedo te zijn. Welke functie verbergt zich achter dat open staande klepje op de linker vleugelvoorrand?


    Ruud.

  9. #89
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Foto 114.
    BB+YF. Arado Ar 196.
    Welke exercitie hier plaatsvindt? Halen de roeiers de man die op de drijver staat op of gaat men het toestel slepen?


    Ruud van Ommeren.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 30 januari 2014 om 15:42

  10. #90
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Het is weer een prachtige serie foto's Ruud
    De HE-115 heeft inderdaad een oefentorpedo.
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •