Pagina 93 van 104 EersteEerste ... 43 83 91 92 93 94 95 103 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 921 t/m 930 van 1037

Discussie: Luftwaffe. Manchmal aus der Reihe tanzend!

  1. #921
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Dit draadje is op vrijdag 17 december de 500.000x bekeken gepasseerd.

    Groet Ruud. "Stay safe" en bedankt voor de belangstelling.

  2. #922
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Mooi, weer!

  3. #923

    Standaard

    Prachtig, Ruud !

  4. #924
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Naam: Foto 596. D-ANOQ. Dornier Do.23. 1100 breed.jpg
Bekeken: 338
Grootte: 127,9 KB

    Foto 596. Begintijd van de Luftwaffe, nog met civiele registratie.
    D-ANOQ. Dornier Do 23.

    Groet Ruud en "stay safe".

  5. #925

    Standaard

    Weet iemand, wat de kleine verticale vlakjes zijn onder het stabilo? Hun bevestiging ziet er erg zwak uit, lijkt wel alsof ze geen torsie kunnen opnemen, dus geen roeren of vaste verticale staartvlakken. Maar wat dan wel?

  6. #926
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Scharnieren?

    Adri

  7. #927

    Standaard

    De Do 23 is een verbeterde versie van de Do 13 die weer een modificatie was van de Do 11 (Do F).

    Allen hadden veel last van onstabiliteit, daarom heeft men bij de Do 23 (en daarna de Do 11) verticale stabilisatoren aangebracht onder stabilo, in de slipstream van de propellers. Bleek wat te helpen.

    Ik weet niet of die dingen vast of beweeglijk waren. Ze zitten elk met één stang vast wat doet vermoeden dat ze op een of andere manier beweeglijk zijn, anders zou men ze toch wel volledig vast aan het stabilo bevestigd hebben, maar zeker weten doe ik dat niet.
    Laatst gewijzigd door Dagger; 22 december 2021 om 16:31

  8. #928

    Standaard

    Ja Dagger, dat vermoedde ik ook. Ik zou ze alleen met twee stangen vastgemaakt hebben, eentje aan de voorkant en eentje aan de achterkant van dat stabilatortje.

  9. #929

    Standaard

    In dat geval zouden ze niet meer beweeglijk en instelbaar zijn.

    Onderstaande tekening toont dat beide stabilisatoren onder een kleine hoek t.o.v. de vliegrichting staan.
    Er is een 18 mm zijwaarts verschil tussen de neus (Nase) en de draaias (Drehachse) van elk.
    (dat detail van het Querruder gaat over de rolroeren dus negeer dat)

    Waarschijnlijk waren ze op de grond instelbaar en heeft men in testvluchten proefondervindelijk bepaald wat de optimale stand van die dingen was.
    Wellicht om een neiging van het toestel om naar stuurboord te gieren tegen te werken?

    Naam: Do 23 tail.jpg
Bekeken: 286
Grootte: 111,7 KB
    Laatst gewijzigd door Dagger; 23 december 2021 om 11:49

  10. #930

    Standaard

    Het zijn dus geen echte roeren, maar vlakken die tijdens de vlucht op een bepaalde waarde gezet kan worden, De hoek is om het effect van de richting van de luchtstroom t.g.v. propellers tegen te gaan, afhankelijk van de snelheid. Sommige vliegtuigen hebben een vertikaal staartvlak met een profiel die hetzelfde doet. Bedankt voor de maatschets, had ik niet gevonden, toen ik dit bekeek.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •