Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 20

Discussie: Ongeluk 322 Squadron 1966

  1. #11
    Geregistreerd
    7 juni 2010
    Locatie
    NL
    Berichten
    183

    Standaard

    Bedankt Hans, Ton heeft blijkbaar een aantal details altijd in zijn verhaal weggelaten. Zijn
    argument voor het herstarten van de motor was dat toen hij weer bij kennis kwam bemerkte
    dat hij boven de Wadden vloog en geen zin had in een nat pak.

  2. Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flight Bekijk bericht
    Het "voorval" van Sergeant Helders vond plaats in 1965 en niet in 1966.
    Zie bijgaand artikel uit "de Vliegende Hollander" van november 1965.
    Met vr.groet,
    Hans Mauer
    Hallo,
    Klopt, Helders vloog de D-8324 op 14.7.1965 èn op 22.2.1966.
    Verder zijn er nog een negental dossiers (1956 - 1971) van Helders.
    Herman

  3. #13
    Iereb Guest

    Standaard ongeluk 322 squadron 1966

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Herman Dekker Bekijk bericht
    Hallo,
    Klopt, Helders vloog de D-8324 op 14.7.1965 èn op 22.2.1966.
    Verder zijn er nog een negental dossiers (1956 - 1971) van Helders.
    Herman
    Jammer dat Herman Dekker deze discussie laat voort sudderen door z´n onduidelijke reacties,zonder echt to the point te komen..
    Dat er 9,ik heb 12 trouwens,dossiers van ongevallenincidenten van Ton Helders zijn,naast de F104 met de Hunter en Piper Cub,is totaal niet relevant,net zo min als het noemen van de datum in feb66,toen ie toevallig ook in de D8324 vloog.)maar dat betrof een totaal ander incident.
    Zal ik dan maar even....................
    Ik heb het oude dagboek van juli 1965 van vliegbasis Leeuwarden er maar even op na geslagen: in het kort..
    Het ongeval van Ton Helders waar het de dames van het krantenbericht e.d om gaat is het ongeval van 14 juli 1965.
    op 36.000 voet bij Mach 1.8 deel hoorde Ton destijds een explosief geluid,gevolgd door enorm lawaai(luchtzuiging)
    het canopyglas bleek uit sponningen verdwenen/daarna kwam de enginestall.na enkele airstarts werd een restart van de motor gemaakt en volgde ,zonder cockpitkap,een safe landing Lw/bleek 5mm speling tussen sponning en glas te hebben gezeten

    Er hebben zich rond die tijd vanwege tekortkomingen(sponning/glas) met de canopyconstructie meer van dit soort ongevallen met F104 canopies afgespeeld,waaronder een 5 tal op Leeuwarden.
    is gelukkig altijd goed afgelopen.

    Tot zover het ongeval van Ton Helders uit 1965, na deze 14e juli was hij geruime tijd de meest populaire gesprekspartner op het squadron en bij diverse lokale en landelijke dagbladen.

  4. #14

    Standaard Ongeluk 322 Squadron 1966

    Meneer Iereb,

    De 'werkelijke' feiten zoals u die hier beschrijft in dit verband, zullen best kloppen.
    U zit kennelijk dicht bij het verslag-vuurtje.

    Maar de toon die u hanteert om dit te berde te brengen vind ik niet prettig; komt zelfs een tikje laatdunkend over.
    Lijkt me niet slim, niet in een bericht nr 3, en zo wie zo niet.

    Ik vind 12, (en volgens u niet 9), incidenten op naam van één vlieger wél relevant trouwens.
    Ik was er een, toen.

    Militaireluchtvaartnederland kan m.i. heel wat worden.
    Jammer dat de foto-tjes zo klein worden getoond.

    Tracker.

  5. #15
    Janneke Tijl Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PetraCNR Bekijk bericht
    Hallo,
    Ik ben op zoek naar informatie over een ongeluk dat moet hebben plaatsgevonden in 1966. Het betreft hier Sergeant Helders, die volgens mijn moeder (nu 87 jaar en een enorme Luchtmachtfan vanaf dag 1) zijn canopy verloor tijdens een vlucht, maar zijn toestel wel veilig aan de grond wist te zetten. Mijn moeder is in oktober 1966 op de basis in Leeuwarden op bezoek geweest en heeft sergeant Helders toen een krantenartikel gegeven over het bewuste ongeluk.
    Ik ben in het bezit van een foto die mijn moeder toen heeft gemaakt. Vlnr: Majoor Diekman, Sergeant Helders (die het bewuste artikel aan het lezen is), Sergeant-vlieger Henk Wilbrink en Luitenant Jan Tijl (verongelukt in februari 1967).
    Groeten,
    Petra
    Hallo Petra,
    Wat leuk om die foto te kunnen zien!
    Jan Tijl is mijn vader, vind het erg leuk om deze foto ook aan mijn moeder te geven, zou je hem naar mijn emailadres kunnen sturen,

    Alvast bedankt
    Janneke Tijl
    fjkrimp@casema.nl

  6. #16
    Geregistreerd
    19 december 2014
    Berichten
    1

    Standaard

    Nog wat aanvullende informatie: Het bewuste ongeluk vond plaats op 14 juli 1965 en ik kan het weten want ik ben de oudste zoon van Ton Helders:Fred Helders.
    Ik heb thuis nog veel meer kranten artikelen over dit voorval.
    Mocht je hierin interesse hebben laat het me even weten.Compleet met tevredenheidsbetuiging. en o ja...als dank kreeg hij ook nog een bonus van Fl 200....

  7. #17
    Geregistreerd
    7 juni 2010
    Locatie
    NL
    Berichten
    183

    Standaard

    Hi Fred, leuk je hier aan te treffen. Heb Ton veelvuldig horen vertellen over dit voorval en heb dan ook zeker interesse in genoemde informatie.

    PS 'k was jarenlang lid van SV Leusden.

  8. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Herman Dekker Bekijk bericht
    Petra,
    A. Helders vloog op 22.2.1966 de F-104G D-8324.
    Jan Tijl verongelukte op 6.2.1967 (samen met Tap) in de T-33 M-6
    Herman Dekker
    Ik ontving vandaag een bericht van Dhr J. Tap dat het toestel dat verongelukte niet de T33 M-6 was maar de T33 M-8.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  9. #19

    Standaard

    Inderdaad, maar Herman Dekker had zichzelf overigens al gecorrigeerd in bericht #5 (9 december 2013).

    Het ongeluk met de M-8 wordt beschreven in het T-33 boek van Hub Groeneveld (pagina's 224 & 225).
    Vliegtuigongevallen gebeurden in die tijd helaas vaak.

  10. #20
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Ik lees over diverse foto's die hier geplaatst zouden zijn maar ik zie ze niet.
    Kunnen ze nog achterhaald worden?

    Groet Ruud en blijf gezond.

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •