Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: zweedse fokker

  1. #1

    Standaard zweedse fokker

    Hallo allemaal,

    zag gisteren in de Zweedse krant dat er een Fokker CVe is gevonden.
    Deze ligt in het Vattern-meer op een diepte van 60 meter.
    Dit vliegtuig is in 1936 in het water gestort. De overblijfselen van de piloot ligt er nog in en het vliegtuig word NIET geborgen daar er geen familie meer is van deze piloot. de Fokker is uiteraard in stukken, maar het frame is nog erg goed.
    Döde piloten blir kvar i Vättern - begraven där | GT

    jan

  2. #2

    Standaard

    Wat een verhaal zeg! Ook veelzeggend dat de dode word gerekend tot degene die in dienst van het land zijn gevallen en daarom niet "mag worden achtergelaten"; dat gebeurt nu dus toch wel, doordat men het vliegtuig niet gaat bergen. Wel jammer; in Nederland wordt over het algemeen een stoffelijk overschot alsnog begraven, ook al wordt het jaren na dato gevonden..

  3. #3

    Standaard

    Inderdaad bizar verhaal, omdat erg geen familie meer leeft laten we hem lekker liggen! Hij is omgekomen in dienst van zijn land dus mag je op zijn minst verwachten dat ze hun best doen om hem te bergen. Overigens hebben ze in Noorwegen een aantal jaren geleden een Noorse piloot uit het wrak van zijn spitfire geborgen die ook in een meer lag. Zo kan het dus ook.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  4. #4
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Vreemd verhaal ja. Enige piëteit zou wel op zijn plaats zijn. Zeker als kan worden nagetrokken wie deze vlieger was en waar hij diende. Dat weten ze waarschijnlijk, want ze weten ook dat er geen familieleden meer in leven zijn...

  5. #5
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Bijzonder - ik kan me alleen maar aansluiten bij de vorige sprekers! Een bericht dat overigens precies op tijd komt om nog een plekje te krijgen in jullie weten wel wat. :-)

  6. #6
    Geregistreerd
    14 maart 2011
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    249

    Standaard

    Da's nog eens nieuws!
    Ik ben een paar jaar geleden tijdens mijn vakantie nog bij dat meer geweest. Ruimte genoeg voor een bergingsvaartuig/platform zou ik zeggen.

  7. #7

    Standaard

    Wat aanvullende info voor de geinteresseerde:
    Het betrof de Fokker C.V-E S.6A (licentie) 334, die neerstortte tijdens schietoefeningen. Een onderdeel brak van de motor af en beschadigde de vleugel. Het vliegtuig kwam terecht in een stall en gleed van 100 meter hoogte af. De waarnemer, Gösta Lilja, sprong uit het vliegtuig maar brak zijn nek en vond de dood terwijl de piloot Stig Carlsson met het vliegtuig ten onder ging. Een video over de duikexpeditie en wat foto's van het wrak kan je vinden via Störtat militärplan hittat i Vättern - Nyheter | SVT.se.

    Bij vertaling in het Nederlands wat meer detail informatie over deze kist en het ongeluk: http://www.flyghistoria.org/images_m...Hastholmen.htm.

    Hartelijke groet,
    Jan Grisnich
    Laatst gewijzigd door LVA-40; 13 december 2013 om 15:57

  8. #8
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Vers van de pers: er hebben zich nabestaanden gemeld, die eisen dat de lichamen van de inzittenden geborgen worden. Dit zal ook gaan gebeuren, maar wanneer is nog niet duidelijk.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •