Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14

Discussie: Koolhoven FK-41 - 969

  1. #1
    Geregistreerd
    14 maart 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    845

    Standaard Koolhoven FK-41 - 969

    Weet ook iemand meer over dit model dat recent is uitgekomen? Is dit een What if of heeft deze FK41 echt in deze LVA blauwe kleur/registratie gevlogen. Naar mijn mening was dat alleen de FK-43.

    mvg

    Henry

  2. #2
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    staat op internet dat deze gebombardeerd is op 10 mei op ypenburg, maar kan niet iets vinden over het nummer 969, hij staat daar gewoon als PH-AJZ ASN Aircraft accident 10-MAY-1940 Koolhoven FK-41 PH-AJZ

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sander Bekijk bericht
    staat op internet dat deze gebombardeerd is op 10 mei op ypenburg, maar kan niet iets vinden over het nummer 969, hij staat daar gewoon als PH-AJZ ASN Aircraft accident 10-MAY-1940 Koolhoven FK-41 PH-AJZ
    Heren,
    Hier klopt iets niet
    De PH-AJZ stond op 10.5.1940 in Loods C op Schiphol.
    Op 9.5.1940 was men nog met een 50-uurs beurt bezig.
    Herman Dekker

  4. #4

    Standaard

    Heren,
    klopt ben het met Herman eens dit klopt niet en is een fake.
    Dacht dat de kist in juni 1939 gecrasht was bij Vlissingen. De PH-AJZ was wel de meest moderne FK-41 en tevens de laatst gebouwde FK-41
    Toestel is de voorloper van de Koolhoven FK-43. Deze kisten zijn gevorderd door de LVA en gebruikt voor algemeen gebruik. Deze toestellen hebben rond gevolgen met militaire kentekens en een nummer uit de 900 serie.
    Spitfire65

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spitfire65 Bekijk bericht
    Heren,
    klopt ben het met Herman eens dit klopt niet en is een fake.
    Dacht dat de kist in juni 1939 gecrasht was bij Vlissingen. De PH-AJZ was wel de meest moderne FK-41 en tevens de laatst gebouwde FK-41
    Toestel is de voorloper van de Koolhoven FK-43. Deze kisten zijn gevorderd door de LVA en gebruikt voor algemeen gebruik. Deze toestellen hebben rond gevolgen met militaire kentekens en een nummer uit de 900 serie.
    Spitfire65
    Heren,
    Maar ook de crashdatum 10.6.1939 is een misverstand.
    Dat is eens door Hooftman gepubliceerd, en als iets eenmaal in druk verschenen is...
    Maar het is later echt wel door hem gecorrigeerd!
    De PH-AJZ is inderdaad wel eens op Vlissingen gecrasht, maar dat was op 9.6.1935 (met bestuurder P. Kousemaker, zie mijn site
    Ongevallen/incidenten 1935)
    en daarna gerepareerd.
    En dat pseudo-militair kenmerk 969 door de PH-AJZ zou zijn gedragen wordt, voor zover ik weet, door geen enkel bewijs gestaafd.
    En laten we a.u.b. wachten op bewijs, voordat het, door veelvuldig 'citeren', als waarheid beschouwd gaat worden.
    Herman Dekker
    (Luchtvaartgeschiedenis Nederland)

  6. #6
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Volgens mij waren de 960, 963, 965, 966 wel FK-41's, inderdaad in die blauwe kleur.
    Dan zou je dus de laatste "9" uit het decal velletje simpel kunnen omdraaien.
    De vorm van het richtingsroer in dit kitje lijkt me overigens niet geheel correct...

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door g-1reaper Bekijk bericht
    Volgens mij waren de 960, 963, 965, 966 wel FK-41's, inderdaad in die blauwe kleur.
    correct...
    Heren,
    Dit klopt ècht niet:
    960 was een F.K.43, de PH-CMD
    963 was een D.H.85, de PH-FDK
    965 was een F.K.43, de PH-ASN
    966 was een F.K.43, de PH-ASO
    Er zijn geen pseudo-militaire kenmerken van F.K.41's bekend
    PSEUDO - MILITAIRE KENMERKEN
    Herman Dekker

  8. #8
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    de vraag is dus
    waar heefd de fabricant zijn informative vandaan
    hebben ze het gewoon uit hun duim gezogen
    of zijn ze verkeerd ingelicht door iemand
    of hebben ze inlichtingen niet goed begrepen

  9. #9

    Standaard

    Als door de wol geverfde modelbouwer (sinds 1956) weet ik dat de bewuste fabrikant Kora / LF Models wel vaker beschilderingen uit zijn duim zuigt, niet alleen Nederlandse!

    Als je het model zo bouwen wilt, als "What if..." kan dat natuurlijk, maar over 25 jaar weet iemand met zekerheid te vertellen dat de FK 41 969 echt heeft bestaan, want hij heeft er ooit eens een model van gezien!

    Hans

  10. #10
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    zo gaat dat vaak wel ja
    net zoals de duitse variant van de Fokker D23

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •