Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: Gijs Noyons

  1. #1
    Geregistreerd
    3 oktober 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    230
    Weblogartikelen
    1

    Standaard Gijs Noyons

    Wie kan mij iets meer vertellen over de crash van vermoedelijk een Meteor van het 322 Squadron nabij Schiermonnikoog op 28 juni 1950?
    De vlieger kwam hierbij om het leven.
    Dit was 2e luitenant Gijs Noyons, geboren te Den Bosch op 1 juni 1925.
    Op het internet kan ik hierover geheel niets vinden.
    Gijs Noyons vloog ook al bij het 322 squadron in Nederlands-Indië en maakte op 7 januari 1949 een crash met een Spitfire MK IX, de MK993, reg.no. H-62 bij Semarang, waarbij zijn kist in tweeën brak.
    Mijn vader en hij waren destijds bevriend met elkaar op vliegveld Leeuwarden en ik bezit enkele privé foto's, dien ik graag zou willen delen met familieleden van hem.
    Heeft iemand informatie over zijn familie?

    Ger.

  2. #2
    Geregistreerd
    1 april 2011
    Locatie
    Noord-Holland
    Berichten
    522

    Standaard

    Ongeval 28-6-1950 ,reserve tweede luitenant-vlieger G.M.G. Noijons van 324 squadron met Gloster Meteor Mk 4 met registratie I-45/ 3P-7.
    Het vliegtuig, behorend tot het 324 squadron, werd aangetroffen op het Noordstrand van Schiermonnikoog. Wrakstukken lagen overal verspreid op het strand en het voorste deel van de romp,met de motorgondels en een deel van de vleugel, lag in het water. Met laag water kwam het wrak gedeeltelijk boven water. Met behulp van een platvaartuig werd het wrak na twee dagen,voor zover dat mogelijk en wenselijk was, gelicht en naar het vaste land overgebracht. Het stoffelijk overschot van de vlieger werd hierbij geborgen.

    Een uitgebreid verslag van de onderzoekscommisie die de toedracht heeft onderzocht, is te lezen in
    "Alle Paarden van Apollo" door Aart van Wijk. deel 2a

    Met vr.groet,
    Hans Mauer
    Laatst gewijzigd door flight; 25 december 2013 om 13:35

  3. #3

    Standaard

    Ger, ter aanvulling op het verhaal van Hans:
    Summiere nadere informatie over de naaste familie van de omgekomen vlieger is wellicht te vinden in of via de rouwadvertentie in een krant, verschenen even na het ongeval; oude kranten zijn in te zien bij de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag en - indien gedigitaliseerd - via kb.nl
    Niet uitgesloten is dat het NIMH eveneens informatie kan verstrekken.

  4. #4
    Geregistreerd
    3 oktober 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    230
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Bedankt Hans en Gert,

    Inmiddels heb ik het eerste deel van de boeken van Aart van Wijk te leen gekregen en vond daarin ik iets over Gijs Noyons. In "het Paard van Phaëthon" wordt ook het 329 Squadron genoemd. Geen operationeel squadron, maar een squadron ter ere van de omgekomen vliegers en leerlingen in de Meteor periode van 1950 tot 1959. De jaren vanaf 1948 was de Meteor er al, maar toen waren er weinig ongelukken.
    Het aantal omgekomen vliegers en leerlingen bedraagt maar liefst 52 manschappen! Dit is gemiddeld bijna 6 per jaar!
    De Meteor een slechte kist? Volgens een aantal oud-vliegers in het boek niet, maar wel vaak een zaak van overmoed en onwennigheid met een straaljet.

    Het boek "Alle Paarden van Apollo" heb ik inmiddels besteld bij uitgeverij Geromy, want de prijs is nu drastisch verlaagd van € 160,00 naar € 40,00.

    Ik hoop in de toekomst nog contact te kunnen krijgen met familieleden.
    Zal het NIMH schriftelijk gaan benaderen.

    Ger.

  5. #5
    Geregistreerd
    23 april 2016
    Berichten
    1
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Beste Ger,
    Toevallig kom ik dit bericht tegen op internet. Gijs Noyons was mijn oom. De broer van mijn moeder. Het overlijden van Gijs was een erg grote schok in de familie. Graag komt mijn moeder in contact met u om eventuele informatie en foto's te delen. Met vriendelijke groet, NCR

  6. #6
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Dit vond ik over deze crash:



    Adri

  7. #7
    Geregistreerd
    3 oktober 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    230
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Naam: Gijs Noyons.jpg
Bekeken: 777
Grootte: 195,1 KBNaam: IMG.jpg
Bekeken: 616
Grootte: 248,9 KB

    Vandaag, 28 juni is het precies 66 jaar geleden, dat de 25 jarige 2e ltn.vl. Gijs Noyons met een Meteor MK IV, de 3P-7 verongelukte bij Schiemonnikoog.
    Mijn vader, kapitein-waarnemer H.K. van Huizen was van 1949 tot 1953 de adjudant van de vliegbasis Leeuwarden en in zijn fotoalbum vond ik een aantal
    portretfoto's van verongelukte vliegers in die periode, het waren er 16. Eén daarvan was Gijs Noyons en tevens waren er een aantal foto's ( 3 stuks) van het afscheid
    met militaire eer op de vliegbasis en een foto van een mess-party van vlak voor zijn crash. Een mooie foto van Gijs op de rug van een dame en deze foto's wilde ik graag
    delen met zijn familieleden.
    Na een oproep in 2013 kwam er een reactie; de dochter van zijn zus (nu 77) was eens gaan googelen op de naam van Gijs Noyons en zo kwam zij, tot haar grote verbazing, mijn oproep op dit forum tegen. We kregen contact en een paar weken geleden heb ik de familie bezocht in Kampen. Zij kregen van mij de foto's en waren zeer ontroerd.
    De familie wist eigenlijk niets over het ongeval en ik heb een aantal kopieën gemaakt uit de boeken van Aart van Wijk over de Meteors en voorgelezen.
    Gijs was een ervaren vlieger op de Spitfire bij het 322 Squadron in Nederland-Indië en maakte toen een landingscrash, die voor hem goed afliep, maar niet voor de Spit.
    In 1949 kwamen de eerste Meteors op Leeuwarden en oa. Jan Flinterman was belast met de instructie op de kist. Er was echter toen geen dual om op te lessen en nadat de cockpitkap was verwijderd, klom de instructeur in de munitiebak achter de vlieger en gaf zijn aanwijzingen. Als het neuswiel van de grond kwam, kreeg de vlieger een tikje op zijn hoofd en ging het gas dicht. Daarna moest de vlieger het maar alleen uitzoeken en de Meteor alleen leren kennen.
    De RAF adviseerde minimaal 20 vlieguren per maand, maar door bezuinigingen (toen ook al) kwamen ze per maand slechts op 5-6 uur. Als ze dan eindelijk weer eens mochten vliegen, dan wilden ze zich ook wel een beetje uitleven in de lucht. Zo ook Gijs. Samen met een andere kist steeg hij op voor een close-battle-formation. De andere vlieger (naam is mij onbekend gebleven) is ooggetuige geweest en vertelde, dat Gijs, aanvliegend op Schiermonnikoog, een stall turn maakte en daarna dook en op 5 mtr. hoogte(!!!) boven zee uitkwam, optrok naar 200 mtr. en toen een roll naar links maakte. Op zijn rug vliegend is de controle verloren en raakte de vleugeltip het strand, waarna de kist uiteenspatte. Brokstukken lagen deels op het strand en deels in de zee. Het lichaam van Gijs spoelde 2 dagen later aan en werd overgebracht naar Leeuwarden.
    De familieleden hebben nooit de toedracht van het ongeval te horen gekregen en ook niet de conclusie van de onderzoekscommissie: overmoed en zelfoverschatting.
    De Klu. heeft 266 Meteors in dienst gehad, waarvan er vele zijn gecrasht. De omgekomen vliegers staan in het boek van Aart van Wijk, ondergebracht in het speciaal opgericht 329 Squadron, maar liefst 52 personen.

    De ontmoeting met de familieleden van Gijs heeft mij veel voldoening gegeven en de dankbaarheid van hen maakte het mooi, dat ik dit voor hen, na zoveel jaren, heb kunnen doen.
    Dit is voor mij het mooie aan het bestuderen van de historische militaire luchtvaart.

    Ger.
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 28 juni 2016 om 13:42

  8. #8
    Geregistreerd
    3 oktober 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    230
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Sorry, de bootfoto's zijn per ongeluk ook ge-upload (???)

    Ger.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koolhoven426 Bekijk bericht
    Sorry, de bootfoto's zijn per ongeluk ook ge-upload (???)

    Ger.
    Inmiddels verwijderd.
    Als het regent in mei is april voorbij.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •