Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: Welke G.1 is dit?

  1. #1

    Standaard Welke G.1 is dit?

    Hoi,

    Op deze site: Crashmuseum-Avog - Foto's kwam ik een voor mij onbekende foto tegen van een beschadigde G.1 wasp tegen. Weet iemand welke dit is en of het inderdaad de Kooy is? Wat me overigens opvalt is dat het lijkt dat het constructie nummer op het staartvlak vermeldt staat.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  2. #2

    Standaard

    Ha Mathieu,

    Te zien aan de omgeving is dit Ockenburg of Haamstede (ik denk de laatste) en zou het dus de 345 kunnen zijn. Klein detail: de rompneus die bij de staartboom ligt is voorzien van afgeplakte gaten voor een 2x 20mm en 2x7.9mm bewapening(!) De 345 was geheel groen en vloog in januari 1940 voor de RSL een aantal prestatievluchten.

    Groet,
    Jan

  3. #3
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.318

    Standaard

    Hallo Mathieu.

    In deel 2 van het G-1 boek staat op blz. 175 een foto van de G-1 348 met dezelfde achtergrond als op de door jou geplaatste opname.
    Volgens mij is dit Ockenburg.

    Op onderstaande link staat dezelfde 348 als in het voornoemde boek maar dan is iets meer van het gebouwtje rechts te zien. Hier geeft men voor beide foto's de Kooy op en dat klopt voor mij niet.
    https://www.google.nl/search?q=vlieg...w=1458&bih=943

    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 26 december 2013 om 11:41

  4. #4

    Standaard

    Hoi Dank voor de reacties! Dat de Kooy niet klopte had ik al snel door, nu nog de bevesteging vinden van wat en waar. Ik zag ook op het internet een foto van een gecamofleerde 348 zonder schade met een snel aangebracht balkenkruis. Het lijkt er dus op dat de beschadigde g.1 niet de 348 is. Dan toch de 345?

    Groet,

    Mathieu.
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 26 december 2013 om 12:21
    Als het regent in mei is april voorbij.

  5. #5
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard

    'k Ga ook voor Ockenburg. Van de D21-228 is het kielvlak nog net zichtbaar. Maar welke
    G-1 is dit ?

  6. #6
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.318

    Standaard

    Mathieu, ik denk dat je gelijk hebt dat het de 345 is. Ook hier lijkt het linker kielvlak schuin naar links te staan. Zie blz. 176 van Fokker G-1 deel 2.

    Er blijft voor mij wel een onduidelijkheid. Op blz. 175 van het voornoemde boek wordt met een trekker de 345 versleept. Zou bij deze gebeurtenis de schade zijn ontstaan aan de verbinding tussen de staartbomen? Daar zit het staartwiel en hoe zou je hem weg kunnen trekken wanneer het hele middenstuk met staartwiel ontbreekt, dan zou je de trekker aan de voorzijde verwachten omdat dan de achterzijde zou glijden en dat lijkt me trekkend aan de achterzijde een no no. Zomaar iets wat opkomt bij het kijken naar jouw geplaatste opname en die in het boek.

    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 26 december 2013 om 12:32

  7. #7
    Geregistreerd
    8 november 2008
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    40

    Standaard

    Bij de beschrijving van de foto's staat Fokker G-1B. Dit moet zoals Mathieu al vermelde Fokker G-1 Wasp zijn.

  8. #8

    Standaard

    Hoi Mathieu,
    Als je de foto bekijkt in het G-1 boek (2) pag 175, zie je dat in de linker staatboom een groot gat zit, volgens mij zie dit gat ook op de 'nieuwe' foto. Het lijkt mij dan ook de '345' te zijn. Het vreemde is wel dat een bladzijde daarvoor een foto staat van het toestel dat weg wordt gesleept met een onbeschadigde staart. Dan is het toestel waarschijnlijk beschadigd na de overgave. Het lijkt erop dat de tractor per ongeluk te ver naar achteren is gereden. Zie bijgaand collage.
    Laatst gewijzigd door Amonhorus; 26 december 2013 om 19:52 Reden: foto vergeten

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •