Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: Fokker G-1 "303"?

  1. #1
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.332

    Standaard Fokker G-1 "303"?

    Mijn nieuwste foto aanwinst is het wrak van een G-1 langs de Haagweg. Ik denk dat het de 303 is maar sta open voor andere meningen.
    Jan van den Heuvel heeft een bijna identieke foto van dit toestel. De stapel tegels zijn ook daar nog aanwezig maar bij hem staat er een auto met Nederlands nummerbord op de foto terwijl op die van mij het duidelijk een Duitse is. Bij de afbeelding van de 303 in deel 2 van het G-1 boek (blz. 171) is de stapel tegels niet meer aanwezig maar liggen er nog een 2- of 3-tal. Ook staan daar de "camouflage-takken" niet meer overeind.



    Ruud van Ommeren.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 26 december 2013 om 11:06

  2. #2

    Standaard

    Waarom de 303? Het camouflage patroon of wat daarvan over is, duidt volgens mij op een "hoog" nummer wat zowel de 303 als de 325 uitsluit; beiden waren, zie het G-1 boek deel 2, uitgerust met een "lage" camouflage.

    Groet,
    Jan

  3. #3
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Over het toestel kan ik niets vertellen maar de auto links op de foto is een BMW 327 met Wehrmacht kentekenplaat .
    Helaas is het tacktische kenteken maar deels zichtbaar
    Het driehoekige vlaggetje toont wel aan dat het een stafauto is.
    De BMW is geproduceerd tussen 1937 en 1941 en er zijn ongeveer 500 van gebouwd .
    Prachtige foto overgens.
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  4. #4

    Standaard

    Hoi Ruud,

    Als weer thuis ben zal ik eens kijken op een foto welke ik heb, hierop is duidelijk de registratie 303 te zien. Zal hem eens vergelijken met de foto die jij nu bemachtigd hebt.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  5. #5
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.332

    Standaard

    Hallo Jan.

    Ik baseer mij op de foto die in deel 2 van Fokker G-1 staat afgebeeld op blz. 171.
    Kijk daar eens naar de gebouwen op de achtergrond van wat als de resten van de 303 wordt aangegeven.
    Kijk nu eens naar mijn foto, speciaal naar de gebouwen die net achter de linker staartboom te zien zijn. Volgens mij identiek aan die op blz. 171 hoewel de hoek anders is.
    Verder zie ik te veel overeenkomsten op het toestel zelf met die in het boek afgebeelde. Helaas is de bijna identieke foto van Jan van den Heuvel niet geplaatst in het boek, had misschien kunnen helpen.
    Ik neem niet aan dat de auteurs het fout hebben en dat de afbeelding inderdaad van de 303 is. Wel is mijn foto duidelijk in een eerder stadium genomen dan die in het boek.

    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 26 december 2013 om 12:02

  6. #6

    Standaard

    Ha Ruud,

    Ik heb de door je aangegeven foto bekeken en je argumenten kloppen allemaal. Op de door jou geplaatste foto kon ik vrij lastig de verschillende tinten grijs onderscheiden, maar je hebt me overtuigd.

    Hartelijke groet,
    Jan Grisnich

  7. #7
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.332

    Standaard

    Hallo Jan.

    Misschien had ik de foto in zwart/wit moeten scannen om het wat duidelijker te krijgen. Nu stond de scanner op kleur.

    Ruud.

  8. #8
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.332

    Standaard

    Nogmaals de G-1 "303". Nu in zw/w gescand.



    Ruud van Ommeren.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •