Hallo Ruud,

Schon gutt. Alles verstanden.
In Duitsland werd Fokker door zijn concurrenten (en zeker door Junkers) niet echt positief beoordeeld.
Dit lijkt zijn weerslag te hebben op de gehele geschiedschrijving van de Duitse luchtvaart, waar Fokker bij betrokken is.
De eerste alinea komt me zo voor. Grulich bouwt in de F.III een andere motor in, en plots is het een eigen versie; Fokker bouwde elke motor in die de klant wenste en gaf geen aparte aanduiding.
De F.II werd daarna gebouwd, en voor de raampartij werd die van de F.III overgenomen. De entree voor de vlieger door de cockpit was verstandig en het windscherm zeer bruikbaar. Fokker bouwde toen al de F.VII en die had ook een ansluitend voorraam.
Ik ben wel benieuwd wat de bron is van dit stukje, want deze bron noemt Albatross als vleugelbouwer. Ook de datum van uitgave vind ik interessant.

Het tweede stukje is gebruikservaring. Nu was Antonius Raab ook vlieger, dus hij wist waar hij het over had. Schitterende anekdote trouwens!
Maar als dit uit Antonius Raab: Raab fliegt – Erinnerungen eines Flugpioniers. Konkret Literatur Verlag, Hamburg 1984 komt, kan het best zijn dat zijn herinneringen in 1984 toch niet helemaal helder waren.

Hoewel ik er van uitga dat er 36 toestellen zijn gebouwd in Staaken, heb ik ook nog niet alle registraties op foto's gezien.

Groeten,
Karel