Pagina 47 van 66 EersteEerste ... 37 45 46 47 48 49 57 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 461 t/m 470 van 654

Discussie: Duitsland civiel 1919-1934.

  1. #461

    Standaard

    Hallo Ruud,

    Schon gutt. Alles verstanden.
    In Duitsland werd Fokker door zijn concurrenten (en zeker door Junkers) niet echt positief beoordeeld.
    Dit lijkt zijn weerslag te hebben op de gehele geschiedschrijving van de Duitse luchtvaart, waar Fokker bij betrokken is.
    De eerste alinea komt me zo voor. Grulich bouwt in de F.III een andere motor in, en plots is het een eigen versie; Fokker bouwde elke motor in die de klant wenste en gaf geen aparte aanduiding.
    De F.II werd daarna gebouwd, en voor de raampartij werd die van de F.III overgenomen. De entree voor de vlieger door de cockpit was verstandig en het windscherm zeer bruikbaar. Fokker bouwde toen al de F.VII en die had ook een ansluitend voorraam.
    Ik ben wel benieuwd wat de bron is van dit stukje, want deze bron noemt Albatross als vleugelbouwer. Ook de datum van uitgave vind ik interessant.

    Het tweede stukje is gebruikservaring. Nu was Antonius Raab ook vlieger, dus hij wist waar hij het over had. Schitterende anekdote trouwens!
    Maar als dit uit Antonius Raab: Raab fliegt – Erinnerungen eines Flugpioniers. Konkret Literatur Verlag, Hamburg 1984 komt, kan het best zijn dat zijn herinneringen in 1984 toch niet helemaal helder waren.

    Hoewel ik er van uitga dat er 36 toestellen zijn gebouwd in Staaken, heb ik ook nog niet alle registraties op foto's gezien.

    Groeten,
    Karel

  2. #462
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo Karel.

    Dat boek van Raab zoek ik al jaren en grijp er telkens naast indien er weer een te koop is. Zeer schaars.


    De teksten waren afkomstig uit "Der deutsche Luftverkehr - Die Pionierjahre 1919-1925" van Wolfgang Wagner. Een deel uit de serie "Die deutsche Luftfahrt" en is Band 11, uitgegeven door Bernard & Graefe Verlag, 1987. ISBN 3-7637-5274-9.
    Indien je interesse hebt in deze titel, ik heb een tweede exemplaar ter verkoop.

    Registraties uit datzelfde boek van de FG II en FG III lopen over twee pagina's, die je hieronder als twee .jpeg bestanden aantreft. Even naar je bureaublad slepen, uitprinten, naast elkaar leggen, et voila...
    Ze lijken erg groot op de monitor maar uitgeprint zijn ze ongeveer 18,5 x 16 cm. Kleiner kan ik ze niet maken omdat ze dan bij het uitprinten slecht te lezen zijn.

    Naam: links kopie.jpg
Bekeken: 597
Grootte: 371,0 KB

    en hieronder de tweede pagina.

    Naam: rechts kopie.jpg
Bekeken: 597
Grootte: 503,2 KB

    Met vriendelijke groet,
    Ruud.

    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 4 november 2018 om 15:45

  3. #463

    Standaard

    Dag Ruud,

    In het verleden zijn al heel wat overzichten gemaakt. Naar mijn idee niet bevredigend.
    Ik heb een werkdocument gemaakt om de rompnummers inzichtelijk te maken.
    Met de weinige informatie die we van Fokker zelf, blijft het zoeken.
    Er blijven veel vragen; Ik hoop dat jij de antwoorden weet...

    Groeten,
    Karel
    F.II en F.III bouwjaren - rompnummers.pdf

  4. #464
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo Karel.

    Bedankt voor je werkdocument. Ik heb het vandaag op twee A4 oblong pagina's uitgeprint, vergroot dus, en die aan elkaar geplakt. Nu is het een A3. Dat leest beter dan op de monitor en is ook wat groter dus kunnen aanvullingen en veranderingen makkelijker worden aangebracht.
    Zelf zou ik het aantal kolommen drastisch hebben verminderd zodat er meer ruimte is voor de overblijvende kolommen, nu loopt de tekst vaak door in een andere kolom.
    Je zou bijv. de registraties/geschiedenis gewoon achter elkaar in één kolom kunnen zetten. Ik weet de betekenis niet van de genummerde kolommen.

    Voor wat de aanvullingen die je van mij hoopt te krijgen. Ik denk dat jij meer weet dan ik van de II en de III.
    Wel geeft mijn aanvulling hierboven je de mogelijkheid 34 toestelnamen toe te voegen. Dat kan helpen wanneer er een foto zonder registratie is maar wel met een leesbare naam op de neus, zo heb ik meerdere malen een registratie gevonden.
    Jouw lijst verschilt van die hierboven, jij hebt er twee meer. Ik kan op jouw lijst niet zien welke registraties je zelf hebt gezien.
    Zou je de afkortingen zoals w/o, b/up, wfu, etc. kunnen geven? Ik heb ze in het verleden wel gezien in andere lijsten maar die weet ik niet meer te vinden. W/o lijkt mij written off maar de rest?

    Ik zal eens noteren welke registraties ik in mijn bezit heb hoewel je die bij mijn plaatsingen kunt vinden. Ik hou mezelf niet zo bezig met de II en de III maar mijn interesse is wel toegenomen.
    Zoals ik reeds aangaf, ik zou zelf het aantal kolommen verminderen, dat bevordert de leesbaarheid. Nu zitten er bijv. wel 4 kolommen tussen twee registraties of tekst loopt over twee kolommen.

    Als ik in mijn boeken iets tegen zou komen wat de moeite waard is dan laat ik het je weten maar er zijn niet zo veel boeken uit de beginperiode van net na WO I.

    Met vriendelijke groet,
    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 6 november 2018 om 23:24

  5. #465

    Standaard

    Dag Ruud,

    Het is duidelijk een werkdocument.
    Het doel was om de verschillende rompnummers inzichtelijk te maken. Hoe passen de Amsterdamse nummers in de Duitse Werknummer, die in de bedrijfsvoering steeds werden gebruikt?
    Daaraan gekoppeld de verschillende vliegtuigen.
    De kolommen met de nummers 20 21 22 etc. zijn de jaartallen 1920 1921 1922 etc
    In die kolommen staan ook de registraties die ze dat jaar krijgen.

    De grijze vakjes geven het jaar aan dat het vliegtuig vliegt.
    W/o had je al ontdekt; b/up = broken up; wfu = withdrawn from use; soc = struck off charge; canc.= registration cancelled
    De toestelnamen ken ik ook, en zijn soms heel handig bij het herkennen op een foto.

    Ik hoop dat jij of een ander kan helpen met het inschuiven van de Werknummer en Amsterdamse nummers.

    Groeten,
    Karel

  6. #466
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Naam: Foto 411. D-1022. Daimler L 20 B I.jpg
Bekeken: 482
Grootte: 86,3 KB

    Foto 411.
    D-1022. Daimler L 20 B I - Werknr: 41 - Motor: 1x Daimler F 7502 - Registratiedatum: maart 1928 - Eigenaar: Deutsche Luftfahrt GmbH.


    Groet, Ruud.

  7. #467
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Naam: Foto 412. D-1449, D-975 (RK 6, a 1928 copy of the L.V.G. B.III), D-952, reclame Peters Union Rei.jpg
Bekeken: 458
Grootte: 88,1 KB

    Foto 412. Foto aus dem Nachlass eines Werksmeisters von Focke Wulf. Van de linker machine kan ik de registratie niet lezen maar het is een Raab-Katzenstein.
    D-952. Raab-Katzenstein Kl Ia - Werknr: 14 - Motor: 1x Siemens Sh 11 - Registratiedatum: september 1928 - Eigenaar: Raka, Kassel - Maart 1930 naar het buitenland.
    D-975. Raab-Katzenstein RK 6 - Werknr: 24 - Motor: 1x Daimler I - Eigenaar, stand februari 1928: Raka, Kassel - April 1932 inschrijving teruggetrokken.
    De D-975 was een 1928 kopie van de LVG B.III. Raab-Katzenstein bouwde een paar nieuwe L.V.G. B.III tweedekkers en noemde ze RK 6. Ze waren uiterlijk niet te onderscheiden van de LVG B.III.
    D-1449. Raab-Katzenstein RK 9 - Werknr: 317 - Motor: 1x Anzani (35 PS) - Registratiedatum: juli 1928 - Eigenaar: Raka GmbH, Kassel - April 1932 inschrijving teruggetrokken.

    Groet,
    Ruud van Ommeren.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 19 november 2018 om 20:06

  8. #468
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Naam: Foto 413. D-338. Junkers F.13, kopie 1100.jpg
Bekeken: 393
Grootte: 69,5 KB

    Foto 413.
    D-338 (D-OVAS). Junkers F.13 - Naam toestel: Nebelkrähe - Werknr: 682 - Bouwjaar: 1923 - Motor: 1x BMW IV - Eigenaar: Oberschlesische LV AG / Januari 1926: DLH AG / September 1932: DVS GmbH / DVL Düsseldorf (1933 tot 1934).
    December 1932: F.13 f1e - Motor: 1x Junkers L 5.

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 27 november 2018 om 14:57

  9. #469
    Geregistreerd
    21 november 2008
    Locatie
    Noorwegen
    Berichten
    250

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    Naam: Foto 413. D-338. Junkers F.13, kopie 1100.jpg
Bekeken: 393
Grootte: 69,5 KB

    Foto 413.
    Dit vliegtuig werd ook door Aero O/y in Finland gebruikt. Klassieke foto.
    Met vriendelijke groeten,
    Rob Mulder

  10. #470
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo Rob.

    Welke bron, en wanneer daar gevlogen, komt dit uit?

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 27 november 2018 om 15:03

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •