Pagina 5 van 66 EersteEerste ... 3 4 5 6 7 15 55 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 654

Discussie: Duitsland civiel 1919-1934.

  1. #41

    Standaard

    Hallo Ruud,

    Bedankt voor de info. Ik had zelf al wat rondgekeken en was ook al tot de conclusie gekomen dat er flink wat verschillen in de G24 serie zaten. Jouw verhaal illustreert dat prima.
    Overigens, de bouwjaren had ik niet goed gekeken zodat ik op 1 jaar verschil uitkwam. Foutje van mijn kant.

    Mvg, Boris

  2. #42
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Foto 049.
    D-1029. Albatros L 68 a - Werknr: 10087 - Motor: 1x Sh (Siemens & Halske) 12.
    Ongelukje van de D-1029 met een toestel van de DVS. Dat toestel is volgens mij een Dornier Merkur met een BMW VI motor.



    Ruud.

  3. #43
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Ik hoopte op een reactie van de techneuten op dit forum maar die bleef tot nu toe uit dus moet ik het zelf maar aanzwengelen.

    Buiten Duitsland ging men in veel gevallen over van een 2-blads propeller naar een 3-blads. Ik weet niet of het lezers is opgevallen dat men in Duitsland toestellen had waarbij men naar een 4-blads propeller "leek" te gaan. Maar… als je kijkt naar de constructie zijn het eigenlijk 2 2-blads propellers die achter elkaar geplaatst waren.
    Kijk naar de foto's van D-775 (door mij nu foto 6 genoemd) en D-115 (nu foto 13 genoemd) op "pagina 1" en foto's 46, 47 en 48. Vooral de laatste drie laten de constructie goed zien.
    In mijn "niet technische" optiek is het goedkoper indien één propellerblad schade had. Men hoefde slechts de helft van de totale constructie te vervangen. Ook lijkt het mij een eenvoudiger productieproces om een 2-blads te maken. Of waren er ook nog andere redenen? Of zit ik gewoon fout en is het toch slechts één geheel?

    Gaarne zou ik commentaar van techneuten hebben wat zij hiervan vinden.

    Groet,
    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 22 maart 2014 om 10:49

  4. #44
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Ikzelf vermoed inderdaad dat het twee 2-bladige schroeven zijn. Ik denk vooral dat productie een belangrijk argument was. Bij dergelijke propellers is de naaf als het ware één geheel met de bladen, in tegenstelling tot wat later gebeurde toen de bladen 'los' op de naaf gezet werden.

    Het kan ook zijn dat dit een quick and dirty modificatie was: je hoefde geen nieuwe 4-bladige propeller te ontwikkelen. In tegenstelling tot 'echte' 4-bladigen zitten de twee paren overstaande bladen achter elkaar in plaats van hetzelfde vlak. Dit zal ongetwijfeld een aerodynamisch verschil met een normale 4-blads opleveren.

    Ik meen dat je niet zomaar een profiel van een blad van een 2-bladige schroef over kunt nemen op een 4-bladige schroef. Door één stukje lucht komt in het laatste geval namelijk tweemaal zo vaak een schroefblad.

    Maar misschien weten anderen iets anders?

  5. #45

    Standaard

    Ruud,

    Kijk eens goed naar de propellers van een Handley Page HP42.
    Hier zul je zien dat er ook gewoon 2 stuks 2-bladige propellers achter elkaar zijn gemonteerd.
    http://upload.wikimedia.org/wikipedi...42_Hanno.3.jpg
    Was dus niet zo uniek voor die periode. Het was denk ik gewoon een stuk goedkoper om te maken.

    Mvg, Boris.

  6. #46
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Foto 050.
    D-833. Zie ook foto 036. Junkers F 13 - Naam toestel: "Globetrotter" / Eerdere naam: "Spiegelhahn" - Werknr: 799 - Eigenaar ten tijde van de opname: Luftdienst GmbH.
    De rivier is de Neckar. De gebeurtenis is de "Flugwoche" van 11 tot 29 oktober 1931. Zie link hieronder voor meer foto's tijdens de "Flugwoche:
    Das Untertürkheim Portal - Wasserflugzeug Junkers F13 - D-833



    Ruud van Ommeren.

  7. #47
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Foto 051.
    D-60. LVG (= Luft-Verkehrs-Gesellschaft, Berlin) C VI - Werknr: 5060 - Motor: 1x Benz IV - Eigenaar: DLR, Berlin / Stand febr. 1928: E. Assmus, Leipzig - April 1928 vernield.



    Ruud.

  8. #48
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Foto 052.
    D-2333. Focke-Wulf A 43 - Werknr: 127 - Motor: 1x As 10 (As = Argus) - Registratiedatum: aug. 1932 - Eigenaar: Norddeutscher Luftverkehr, Bremen.



    Ruud.

  9. #49
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Foto 053.
    D-1534 (later: D-OCIP). Junkers W 33 b - Werknr: 2523 - Motor: 1x Junkers L 5 - Registratiedatum: dec. 1928 - Eigenaar: DLH AG / Juni 1929: Albatros Flugzeugwerke GmbH, Johannisthal.
    Deze crash was niet het einde gezien het feit dat het later nog als D-OCIP heeft gevlogen. Let ook op de zeer lange uitlaat langs de rompbovenzijde.



    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 7 april 2014 om 11:17

  10. #50
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Foto 054.
    D-1607. Focke-Wulf S 24 - Werknr: 84 - Motor: 1x Sh 13 (Sh = Siemens & Halske) - Registratiedatum: april 1929 - Eigenaar: DVS GmbH.
    Sept. 1931: S 24 c - Motor: 1x Sh 14 - Juli 1932 vernield.



    Ruud.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •