Pagina 56 van 66 EersteEerste ... 6 46 54 55 56 57 58 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 551 t/m 560 van 654

Discussie: Duitsland civiel 1919-1934.

  1. #551
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Naam: Foto 321. Fokker F.III H-NABI. Foto gecropt boven- en onderzijde.jpg
Bekeken: 524
Grootte: 117,6 KB

    Bovenstaande foto heb ik geplaatst als nummer 321 bij het draadje "Foto's van vooroorlogse H-, PH-, PK- en PJ-toestellen die ook nog thuislagen" in Civiele luchtvaart.

    Foto 468.
    D-378 'Fuhlsbüttel'. Fokker-Grulich F.III/mei 1928: F.IIIc.
    In dit draadje gaat het om het toestel links op de foto, hier foto 468. Die heb ik groter gescand hieronder geplaatst. Op de originele foto zie ik voor het eerst een naam en wel 'Fuhlsbüttel'. Voor mij is het toestel hier in dienst van de Deutsche Luft Hansa die hem die naam gaf want in de tijd daaraan voorafgaand was hij in dienst bij de Deutsche Aero Lloyd en stond er Aero Lloyd op de plaats waar nu zijn nieuwe toestelnaam te zien is: 'Fuhlsbüttel'. Een naam die ik nog niet eerder tegenkwam in de literatuur over dit toestel.

    Naam: Foto 468. FG F.III:F.IIIc D-378 'Fuhlsbüttel' vergroot en Fokker F.III H-NABI.jpg
Bekeken: 520
Grootte: 75,7 KB
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 23 augustus 2020 om 13:10

  2. #552
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    En "Fuhlsbüttel" is ook de naam van het vliegveld van Hamburg (misschien overbodige info?)

  3. #553

    Standaard

    Dag Ruud,
    De D-378 (rompnummer 1552) is in 1924 afgeleverd aan de Aero Union (moet zijn Deitsche Aero Lloyd AG). De Fokkers van Aero Union kregen namen die begonnen met een F. Hier dus Fuhlsbüttel. Na de fusie met Junkers, waaruit in 1926 de Luft Hansa ontstond, kregen de vliegtuigen andere namen. De D-378 werd de Alster. Het toestel werd in 1928 voorzien van een BMW.Va motor.
    Deze foto moet dus wel van voor 1926 zijn. Het toestel heeft ook gevlogen met Aero Union op de plaats van de naam.
    In een rapport van een Amerikaanse officier die de civiele Europese luchtvaart bestudeerde kwam ik de naam ook tegen.
    Karel
    Naam: F F.3 1552 D-378 02 Fuhlsbüttel 1924-1925 USAAS report 02.jpg
Bekeken: 496
Grootte: 151,7 KB
    Laatst gewijzigd door Karel Kalkman; 23 augustus 2020 om 19:09

  4. #554
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo Karel.

    Aero-Union AG, Berlin is mij alleen bekend als een holding die in 1925 zijn verkeersrechten aan de Aero-Lloyd overdroeg. Verder is mij niets bekend over routes en toestellen, die worden niet vermeld.
    >Die Aero-Union betrieb keinen Luftverkehr, sondern fungierte als Holding.<
    Heb jij een lijst van die toestellen met beginletters F of andere informatie voor me?

    Bedoel je niet Deutsche Aero Lloyd? Daaraan is hij in 1924 geleverd zover ik weet. Ik ben gewend aan naamgeving van de Deutsche Luft Hansa en daarom mijn commentaar want na de Aero Lloyd ging hij naar de DLH.
    Het lijkt er op dat er een logo op de romp staat, jammer genoeg hier onleesbaar. Dat had de firma kunnen onthullen.
    Ik kom de naam 'Alster' wel tegen bij de DLH (niet 'Fuhlsbüttel') in een lijst in het boek "Die deutschen Luftfahrt - Der deutsche Luftverkehr 1926-1945 - auf dem Weg zum Weltverkehr".
    Wanneer hij die naam 'Fuhlsbüttel' nu heeft gedragen? Toch bij de Aero Lloyd?

    Ik moet door de warmte bevangen zijn geweest want ik heb hier eerder een foto van de D-378 geplaatst als foto 352 en wel toen hij van de Aero Lloyd was wat ook op de neus te lezen is. Zie hieronder:

    Naam: Foto 352. D-378. Fokker-Grulich F.III, kopie 1100.jpg
Bekeken: 430
Grootte: 49,8 KB

    Groet Ruud en blijf gezond.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 23 augustus 2020 om 20:07

  5. #555

    Standaard

    Sorry Ruud,
    Slip of the mind. Deutsche Aero Lloyd AG is de goede naam. Voor de vorming van DLH droeg het de naam Fuhlsbüttel. Plaats lag eerst bij, maar nu in Hamburg.
    Karel
    Laatst gewijzigd door Karel Kalkman; 23 augustus 2020 om 19:12

  6. #556
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo Karel.

    Opgelost.
    De D-378 heeft de naam 'Fuhlsbüttel' dus niet al te lang gedragen omdat hij slechts twee jaar eigendom van de Aero Lloyd is geweest en eerst Aero Lloyd op de neus had staan.
    Ik was de naam 'Fuhlsbüttel' nog niet eerder tegengekomen en daarom niet aan de Aero Lloyd gelinkt, ik had nog geen enkel toestel van hen gezien met een toestelnaam, maar aan de DLH omdat die namen gaven hoewel de naam me niet bekend was.
    Bij vergelijking van de foto's valt me op dat op mijn foto 468 het toestel nog spaakwielen heeft en bij de jouwe niet meer.
    Ook valt op, bij jouw foto's mooi te zien, dat de Fokker-Grulich ondanks de verbeteringen door Grulich aangebracht het toestel hier nog een open cockpit heeft met een scherm als windvanger en dat de KLM F.III reeds een gesloten cockpit heeft. Toch opmerkelijk.

    Groet Ruud en blijf gezond.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 24 augustus 2020 om 12:14

  7. #557
    Geregistreerd
    21 november 2008
    Locatie
    Noorwegen
    Berichten
    250

    Standaard

    Hoi,

    Even kort: Deutscher Aero Lloyd is de juiste benaming. Er staat alleen Aero Lloyd op de toestellen, omdat men geld wilde sparen en omdat de toestellen voor verschillen Aero Lloyds konden vliegen. Er was ook een Aero Lloyd in Danzig en in Zuid-Duitsland. Vliegtuigen konden dan op verschillende plaatsen worden ingezet. Het gebruik van namen werd pas bij de formatie van de Deutsche Luft Hansa AG meer gebruikelijk. Junkers Luftverkehr gebruikt het onregelmatig. De toestellen hadden vaak wel een naam, maar het stond niet altijd op het vliegtuig.
    Werk zelf al een tijdje aan een boek over de Fokker F.II en F.III, dus geniet van de foto's.

    Groetjes
    Rob
    Met vriendelijke groeten,
    Rob Mulder

  8. #558
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo Rob.

    Was me bekend maar de weinigen gebruiken de volle naam. Wie gebruikt er bijvoorbeeld Deutsche Luft Hansa?
    Gebruikelijker is de kortere vorm maar in mijn plaatsingen komt ook de volledige naam regelmatig voor. Toch bedankt voor de aanvulling.

    P.S. Zijn de Roland-scans goed overgekomen? Heb niets meer van je vernomen over de kwaliteit.

    Groet Ruud en blijf gezond.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 24 augustus 2020 om 12:17

  9. #559
    Geregistreerd
    21 november 2008
    Locatie
    Noorwegen
    Berichten
    250

    Standaard

    Beste Ruud,

    Excuses, alles is goed aangekomen. We wachten nog op drie foto's uit het VK en dan gaan we ze bewerken en beoordelen. Een aantal zag er heel goed uit. Vooral die in München werd gemaakt. Prachtige foto.

    Beschildering: ja alles kostte geld ... Daarom werden worden ingekort. Overigens: Het eerste vliegtuig dat bij Imperial Airways één kleurtje kreeg was de DH91 Albatross. Kolbaltblauwe streepjes op de motoren. Een proef met een blauwe streep over de romp werd afgekeurd. Het moest niet tè gek worden ...
    Met vriendelijke groeten,
    Rob Mulder

  10. #560
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    Hallo Karel.

    Opgelost.

    Ook valt op, bij jouw foto's mooi te zien, dat de Fokker-Grulich ondanks de verbeteringen door Grulich aangebracht het toestel hier nog een open cockpit heeft met een scherm als windvanger en dat de KLM F.III reeds een gesloten cockpit heeft. Toch opmerkelijk.
    Naam: F F.3 1552 D-378 02 Fuhlsbüttel 1924-1925 USAAS report 02.jpg
Bekeken: 368
Grootte: 11,2 KB

    Ik kom hier even terug op mijn reactie bij #556. Bij nadere bestudering denk ik nu dat de KLM F.III hier géén gesloten cockpit had maar toch ook een scherm als windvanger.
    Door het perspectief leek het mij eerst dat dit een gesloten cockpit was.
    Iemand commentaar?

    Groet Ruud en "stay safe".
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 25 augustus 2020 om 17:04

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •