Pagina 8 van 66 EersteEerste ... 6 7 8 9 10 18 58 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 71 t/m 80 van 654

Discussie: Duitsland civiel 1919-1934.

  1. #71
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Foto 073.
    D-1297 (later: D-AKIL). Rohrbach Ro VIII Roland I - Naam toestel: "Wasserkuppe" - Werknr: 37 - Bouwjaar: 1927 - Motor: 3x BMW IV - Registratiedatum: 1927 - Eigenaar: DLH AG / Okt. 1934: DVS GmbH.
    Leuk detail is hoe de 2 figuren, staande in de open cockpit, de start van een motor in de gaten houden. Er is overigens flinke publieke belangstelling



    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 6 juni 2014 om 00:14

  2. #72
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Foto 074.
    D-2249 (later D-EGER). Klemm VL26 Va - Werknr: 385 - Motor: 1x As 8 (As = Argus) - Inschrijvingsdatum: 1932 - Eigenaar: L. Mayer, Giessen.
    Dit toestel heeft een vreemde constructie op zijn rug. Zie de uitvergroting als foto 074a.



    Foto 074a.
    Ik vraag me af of dit "aangroeisel" gebruikt werd om stuntwerk te kunnen uitvoeren? Hoe ik daarbij kom? Zie hieronder bij foto 074b.



    Foto 074b.
    Hier een voorbeeld op een ander toestel waarmee ”gestunt” werd. Deze bracht me op de "stunt"gedachte bij foto 074.
    D-818. Daimler L 20 A I - Naam toestel: "Münchener Illustrierte III" - Werknr: 3 - Motor: 1x Daimler F 7502 - Inschrijvingsdatum: maart 1928.
    Eigenaar: Klemm, Sindelfingen / Jan. 1929: H. Breitenberger, Mannheim - Maart 1930 vernield.



    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 7 juni 2014 om 21:07

  3. #73
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Foto 075.
    D-1866. Klemm L 26 II a - Werknr: 228 - Motor: 1x Sh 13 (Sh = Siemens & Halske) - Registratiedatum: juni 1930.
    Eigenaar: Luftdienst Mittelrhein, Wiesbaden-Mainz / April 1931: L. Maier, Wiesbaden-Erbenheim / Aug. 1933: K.H. Leonhardt, Würzburg.



    Ruud.

  4. #74
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Foto 076.
    D-1692 (later D-ARAF). Roland Ro VIII Roland 1 - Naam toestel: "Stolzenfels" - Werknr: 42 - Bouwjaar: 1929 - Motor: 3x BMW V a / April 1931: 3x Ju L 5.
    Registratiedatum: juli 1929 - Eigenaar: DLH AG.



    Ruud.

  5. #75
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Foto 077.
    D-1857. Dornier Do L Bas Delphin III - Werknr: 152 - Motor: 1x BMW VI - Registratiedatum: juni 1930 - Eigenaar: Dornier GmbH, Friedrichshafen - Gesloopt bij gebrek aan koper.



    Ruud.

  6. #76
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Foto 078. D-1763 "Boelcke" en D-1208 "Königsberg".
    D-1763. Junkers T 26E - Naam toestel: "Bölcke" - Werknr: 449 - Motor: 1x Junkers L 1 A - Registratiedatum: okt. 1929 - Eigenaar: Anhaltischer Verein für Luftfahrt (E.V.) - 13 Juni 1931 vernield.
    D-1208. Junkers K 16 - Naam toestel: "Königsberg" - Werknr: 466 - Motor: 1x Bristol Lucifer - Eigenaar: stand febr. 1928: Junkers-Flugzeugwerke, Dessau - Februari 1930 gesloopt.

    De Junkers T 26 kon als hoogdekker (T 26E) worden gevlogen maar er kon ook een ondervleugel extra worden gemonteerd waardoor het als tweedekker (T 26D) kon worden gevlogen. Het prototype ontstond nog in het jaar 1924, de serievervaardiging van de serie begon in 1925. Totaal werden 6 machines gebouwd. Drie daarvan waren in bedrijf bij de "Anhaltische Verein für Luftfahrt", die daarvoor het vliegveld van de Junkers-fabriek in Dessau gebruikte. Alle drie de machines van deze gebruiker crashten. Het zwaarste ongeval trof de hier afgebeelde D-1763 "Boelcke". Door een bedieningsfout van de piloot crashte het vliegtuig op 13 juni 1931 in de stad Dessau, sloeg te pletter op een straat en brandde uit. Beide inzittenden stierven.



    Ruud van Ommeren.

  7. #77
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Foto 079.
    D-1929. Dornier Do X - Werknr: Doflug 1 - Motor: 12x Curtiss Conqueror - Registratiedatum: oktober 1930.
    Eigenaar: DVL e.V., Adlershof / Mei 1933: DLH AG / September 1933: DVL e.V., Adlershof - Vernield door bombardement in 1943 staande in "Deutsche Luftfahrtsammlung Berlin".
    Meer tekst: Luftfahrtgeschichte - SPIEGEL ONLINE



    Ruud.

  8. #78

    Standaard

    Ruud,

    Weet jij ook of Duitsland in deze periode registratienummers hergebruikte?

    Ik kwam namelijk het volgende tegen.
    Voor Duits geregistreerde vliegtuigen uit die periode gebruik ik meestal de lijst van de "Golden Year of Aviation".
    In deze lijst (Civil Aircraft Register - Germany) staat de D-691 vermeld als een Heinkel HD21. Echter op de volgende foto die ik heb van de D-691 staat een Udet U 12a.

    Udet U 12a “Flaminco” D691. Motor: 7-cylinder Siemens-Halske Sh.11 stermotor, 96 pk.
    Gebouwd door Udet Flugzeugbau GmbH in München-Ramersdorf.
    Man in lange jas is Ernst Udet die in 1925 met dit toestel een rondvlucht door Duitsland heeft gemaakt.



    Als ik dit vliegtuig vergelijk met een andere foto die ik heb, van de D-1257, is het toch duidelijk een Udet U12.

    Udet U 12a “Flamingo” D1257. Serienummer 336. Motor: 7-cylinder Siemens-Halske Sh.11 stermotor, 96 pk.
    Gebouwd door BFW (Bayerischen Flugzeugwerken) . Eigenaar: D.V.S Schleißheim.
    Toestel zou in september 1930 vernietigd/afgevoerd/uitgeschreven zijn.



    Ook vond ik een andere foto van de D-691 in het volgende artikel;
    http://www.retroplane.net/forum/file...amingo_188.pdf
    Zie de vierde pagina (p99) van dit artikel.

    Zoeken op internet leert mij dat een Heinkel HD21 toch duidelijk anders gebouwd is. Vooral de verbindingen tussen de boven- en ondervleugel is totaal anders.
    Het boek "Recherchen zur Deutschen Luftfahrzeugrolle Teil 1 = 1919-1934" van Karl Ries heb ik niet. Kun jij eens kijken wat hij over de D-691 zegt?
    Ik begin nu toch wel een beetje te twijfelen over de betrouwbaarheid van de lijst van de "Golden Year of Aviation".

    Mvg, Boris

  9. #79
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Nou, op je eerste foto kun je niet zien of het D-681 of D-691 is...
    Op bladzijde 4 van dat PDFje staat een foto van de D-681 in dezelfde donkere kleuren (en dus niet de D-691). Nu heb ik niet veel verder gekeken in dat PDFje dan m'n neus lang is, maar ik denk dat er een kleine typfout is gemaakt.
    (of om met de Mythbusters te spreken: "Now there's your problem!"
    Laatst gewijzigd door Heron; 7 augustus 2014 om 14:03

  10. #80
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo Boris.

    Terwijl ik met wat onderzoek bezig was is Heron me voor geweest maar hier toch mijn commentaar.

    In jouw bovenste foto zie ik niet de D-691 Heinkel HD 21 maar de D-681 en dat is inderdaad een Udet U 12a met een Siemens & Halske Sh 11 motor. Dit was ook het toestel dat Udet in 1925 in de Deutscher Rundflug gebruikte. Deze kist is in december 1929 vernield. De Flamingo is ook een moeilijk toestel. Het werd in diverse landen gebouwd en in de loop der tijd met verschillende motoren uitgerust.

    Veel is verloren gegaan, vooral in WO II, waardoor de lijsten incompleet zijn en vooral omdat de originele "Luftfahrzeugrolle" verdwenen is. De levensloop van de toestellen kan niet meer achterhaald worden. Tevens is deze tijd een heel verwarrende. Er waren in die tijd meerdere lijsten. Dat komt omdat de geallieerden een eigen lijst hadden en de Duitsers ook, die als ik me goed herinner, belang hadden bij verwarring vanwege de restricties die de geallieerden hen hadden opgelegd v.w.b. luchtvaart. Let maar eens op hoeveel toestellen er in die tijd 3-motorig waren. Van de geallieerden waren er bijv. restricties over de pk's die men mocht gebruiken. Daarom gebruikte men vaak 1 zware motor en waren de 2 aanvullende motoren soms niet meer dan 100 pk exemplaren. Ook mochten vliegtuigen niet meer dan 600 kg lading vervoeren. Er werd daarom door de Duitsers enorm gerotzooid met vliegtuigen. Denk maar eens aan de toestellen die men niet in Duitsland registreerde maar in de Vrijstaat Danzig (zo werd bijv. de D-180 de Dz 8). Daar had men meer handelingsvrijheid omdat men daar niet aan de restricties van de geallieerden gebonden was, ook v.w.b. de routes die men mocht vliegen met toestellen die een Danzig-registratie hadden en niet met in Duitsland geregistreerde toestellen. Ook Lipesk in Rusland waar men een geheime militaire opleidingsbasis had (met o.a. een behoorlijk aantal Fokkers). Wederom als ik me goed herinner werden die restricties voor de Duitsers verzacht in 1926. Het is niet verwonderlijk dat rond die tijd er diverse toestellen waren die van 3-motorig omgebouwd werden tot 1-motorig. Helaas schiet me nu niet te binnen waar ik de tekst over de moeilijkheden tussen de geallieerden en de Duitsers, v.w.b. de luchtvaart, kan vinden.

    Zelf gebruik ik het boek "Recherchen zur Deutschen Luftfahrzeugrolle Teil 1 = 1919-1934" van Karl Ries als leidraad omdat hij daar zelf tientallen jaren aan heeft gewerkt en gerechercheerd. Aanvullingen probeer ik op het net te vinden. Vooral sites die een regionaal karakter hebben zijn soms nog goed voor enige aanvulling omdat men die bijv. uit oude kranten heeft gehaald of uit verenigingsdocumenten. Maar het is en blijft een moeilijk topic. Ik vergelijk de lijsten vaak eerst met elkaar. Het boek van Ries wordt op eBay Duitsland nog regelmatig aangeboden en is voor een redelijke prijs binnen te halen. Deel 2 over de D-letters registraties is overigens nooit verschenen.
    Naast de lijst van de "Golden Years of Aviation" zou je ook nog die van het LEMB kunnen gebruiken als cross-referentie. Hieronder de link waar diverse lijsten staan, ook die van D-cijfers.
    The LEMB Stammkennzeichen Database

    Groet,
    Ruud.

    P.S. Ik heb de indruk dat de internetlijsten soms het boek van Ries hebben gebruikt. Alleen is het voor hen makkelijker veranderingen/aanvullingen te verwerken op hun site. Het boek van Ries is van 1977 en heeft zover ik weet slechts één druk gehad. Het boek van Ries heeft ook nog een fotodeel achterin van 45 pagina's.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 7 augustus 2014 om 16:08

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •