Pagina 9 van 66 EersteEerste ... 7 8 9 10 11 19 59 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 81 t/m 90 van 654

Discussie: Duitsland civiel 1919-1934.

  1. #81
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Aanvulling foto 074b.
    De persoon die de luchtacrobatiek uitvoert is ene Fritz Schindler.

    Ruud.

  2. #82

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    Hallo Boris.

    Terwijl ik met wat onderzoek bezig was is Heron me voor geweest maar hier toch mijn commentaar.

    In jouw bovenste foto zie ik niet de D-691 Heinkel HD 21 maar de D-681.
    Ruud, ik heb nog even in mijn foto database zitten kijken. En inderdaad, daar zit een fout in. De eerste foto is inderdaad van de D-681.
    Ik was dus door mijzelf op het verkeerde been gezet en blijkbaar te blind om het op dat moment zelf te zien.
    Bedank verder voor je uitleg. Jij ook Heron.
    Overigens is dit draadje denk ik voor velen redelijk onbekend terrein. Voor mij zeker, ik herken maar een enkel vliegtuig zo van de foto.

    Mvg, Boris

  3. #83
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Nu volgen twee foto's die 1 persoon als onderwerp hebben. Op beide foto's staat hij aan de rechterzijde.

    Eerst iets over de achterzijde van deze twee foto's.
    Het viel me op dat de eigenaar van deze kaarten in 1928 (mijn aanname) niet het Sütterlinschrift gebruikte hoewel het in de tijd valt dat dit schrift gebruikelijk was, 1915 tot plm. 1941. Het enige dat ik niet goed kan lezen is de datum. Op de eerste kaart is de dag door mij helemaal niet te lezen en het jaartal lijkt toch echt 1928 ondanks de verleiding om het als 1927 te zien. Vergelijkend met het jaartal op de tweede kaart lijkt het mij een slordig geschreven 8. Ook de uurtijd in de tweede kaart is voor mij een slordige 8 indien ik die vergelijk met de 8 in het jaartal de regel daarboven. Daarom heb ik de handgeschreven tekst op de achterzijde ook afgebeeld, oordeel zelf.

    Hier volgde een verkeerde handeling waardoor de tekst te vroeg op de site kwam. De foto's staan hieronder.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 9 augustus 2014 om 12:27

  4. #84
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Nu volgen twee foto's die 1 persoon als onderwerp hebben. Op beide foto's staat hij aan de rechterzijde.
    Interessant detail: kijk eens naar het verschil in het instappen van de passagiers. Dat had Fokker(-Grulich) aardig voor elkaar. Junkers... over de schuine vleugel en door de vreemd gevormde deur duidelijk minder.

    Foto 080.
    Fokker-Grulich met passagiers. Zie de tekst op de romp voor totaalgewicht.
    Handgeschreven tekst achterzijde: Mein erster Reiseflug. Vor dem Start in Frankfurt-Main am ?.6.1928 mittags 12.30 Uhr.



    Foto 081.
    Ook hier staat de persoon van foto 080 wederom rechts op de foto.
    D-429 (later D-OHUN). Junkers F 13 - Naam toestel: "Haselhuhn" - Werknr: 707 - Bouwjaar: 1924 - Motor: 1x BMW IV - Eigenaar: stand januari 1926: DLH AG / Oktober 1934: DVS GmbH.
    Januari 1932: F 13 d1e - Motor: 1x Junkers L 5 / Januari 1933: F 13 f1e.
    Handgeschreven tekst achterzijde: Mein zweites Reiseflug. Görlitz—Frankfurt-Main. Vor dem Start in Görlitz, am 18.6.1928 morgens 8 Uhr.



    De geschreven tekst op achterzijde ter vergelijking.



    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 9 augustus 2014 om 12:55

  5. #85
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Foto 082.
    D-1924. Bayerische Flugzeugwerke (BFW) M 23c - Werknr: 517 - Motor: 1x Argus As 8 - Registratiedatum: juli 1930 - Eigenaar: BFW AG, Augsburg - Februari 1931 vernield.



    Ruud.

  6. #86

    Standaard

    Hallo Ruud,

    Een beetje off-topic misschien, maar in bericht 80 noem jij de vliegtuigen die in de Vrijstaat Vrije Stad Danzig geregistreerd waren.
    Dit zegde mij in eerste instantie helemaal niets. (Deze periode is nou eenmaal niet echt mijn forte en ik moet bekennen dat mij een vliegtuig met een Dz registratie nog nooit was opgevallen.)
    Ik heb mij hierover dus maar eens ingelezen en het is interessant lezen hoe de Duitse luchtvaart na de eerste wereldoorlog zijn vervolg heeft gekregen.
    Het verklaart ook wel waarom de bouw van vliegtuigen in Duitsland kort na WWI zo duidelijk afwijkt van wat er voor de rest in de wereld gebeurde. Pas na 1926 worden de beperkingen opgeheven. Dit gaf jij ook al aan in jouw bericht.
    Tijdens mijn zoektocht kwam ik een website tegen die ik de lezers hier niet wil onthouden.
    Op Willkommen bei der Arbeitsgemeinschaft Deutsche Luftfahrthistorik! staan 3 artikelen die uitgebreid ingaan op het Danziger luchtverhaal. Ze zijn in het duits maar naar mijn idee echt de moeite waard om eens te lezen.

    Volg verder jouw draadje met belangstelling.

    Mvg, Boris
    Laatst gewijzigd door Boris; 16 augustus 2014 om 11:14

  7. #87
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Hallo Boris.

    Leuk om te lezen dat dit topic je naar een stukje onderbelichte luchtvaartgeschiedenis heeft gevoerd.

    De periode 1919-1934 in Duitsland en dus ook de Vrijstaat Danzig is voor mij een stuk interessante geschiedenis. Denk aan de vliegschool in Lipesk maar ook aan de Duits-Russische luchtvaartmaatschappij Deruluft (zie link aan het einde van de tekst). Vreemd dat twee vijanden zo kort na WO I elkaar op luchtvaartgebied zo snel vonden. Mijn belangstelling begon door de produkten van Fokker die na WO I oostelijk van ons landje in dienst waren.

    De door jou gevonden site is bij mij bekend en staat onder mijn favorieten.

    Dit blijft een moeilijk topic vanwege het geringe aantal foto's/prentbriefkaarten dat op de markt verschijnt en dan moet je ook nog de concurrentie verslaan. Dus het zal slechts mondjesmaat groter worden. Ik hoop dat er bezoekers zijn van deze site die hun materiaal willen plaatsen in dit topic of aanvullende kennis hebben over de geplaatste toestellen. Het zal toch niet zo zijn dat ik de enige in Nederland ben die materiaal heeft over dit topic?

    Deruluft ? Wikipedia

    Met vriendelijke groet,
    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 16 augustus 2014 om 13:17

  8. #88

    Standaard

    Hallo Ruud,

    Ook Deruluft zat niet bij mijn parate kennis. Ik leer zo nog wat op m'n ouwe dag.
    Dat Rusland en Duitsland mekaar naar WW1 zo snel vonden is misschien niet zo heel gek. In WW1 stond het keizerrijk Duitsland tegen het tsarenrijk Rusland. De Tsaar was opgeruimd en de communisten aan de macht. De keizer was ook vertrokken en het communisme was redelijk aanwezig in het duitsland van na de eerste wereldoorlog. Toen de russen (lees communisten) eindelijk in 1922 de USSR hadden gesticht wilden ze al snel betrekkingen aanknopen en zeker invloed uitoefenen in landen waarvan ze dachten dat deze ook rijp waren om communistisch te worden. En de geschiedenis leert ons ook dat politici en zakenlieden niet zo'n lang geheugen hebben als ze voordeel ruiken.
    De gevestigde macht was dus in beide landen vervangen en beide wilden graag banden met andere landen. Ja, dan heb je mekaar gauw gevonden lijkt mij. Dit was overigens ook weer snel over toen later de spanningen tussen beide landen weer groter werden.

    Jouw zucht over het feit dat er niet veel reacties komen begrijp ik wel. Maar je moet je wel realiseren dat het gekozen tijdperk wat onderbelicht is en misschien weinig spannend. Een beetje oorlog maakt alles veel spannender over het algemeen. Dus velen hier op het forum zijn net zo slecht op de hoogte over dit tijdperk als mijzelf.
    Verder werk je het zelf in de hand omdat je met regelmaat kwalitatief zeer goede foto's aanlevert met veel gedetailleerde info. Zo maai je het gras natuurlijk wel redelijk weg voor de voeten van een ander. Want tip daar maar eens aan. Ikzelf kijk met plezier mee maar durf ook amper mijn vinger op te steken om wat te zeggen. Je voelt je al gauw een amateurtje. Dit is niet specifiek voor dit draadje maar ook wat algemener. Er zijn hier mensen met zoveel kennis en mooi materiaal dat je al gauw je eigen niet gaat bemoeien met een discussie.
    Voor dit draadje kan ik zelf ook niet veel bijdragen want ik heb zowat niets uit deze periode wat ik kan publiceren. Het Internet leegtrekken is ook geen optie. Ik heb zelf maar hier en daar een verloren stukje in één of ander blad.
    Toch wil ik je aanmoedigen om hier mee door te gaan. Een draadje als deze, en jouw draadje "Luftwaffe, machmal aus der Reihe tanzend!" zijn zeker de moeite waard.

    Mvg, Boris

  9. #89
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Als het gaat om de reacties..., bij deze
    Ik lees dit topic ook met interesse, maar heb helaas niks aan te vullen. Ook mijn kennis is te gering om je op fouten te betrappen (zou ik dat willen), en een groot deel van de vliegtuigen die hier voorbij komen ken ik niet.
    Ook daarom is dit interessant.

    Echter... je komt nu weer bij één van de eigenaardigheden van een forum. Vaak veel lezers, maar bijna geen reageerders. En als er gereageerd wordt, is het meestal negatief. Als er alleen positieve dingen te melden zijn, hoor je meestal niemand.

    Bij deze dus: GA ZO DOOR!

  10. #90
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Ruud , ik sluit me aan bij Boris en Heron qua commentaar .
    Het zijn prachtige topics die ik met veel plezier volg en ik hoop dat je nog genoeg materiaal hebt om hier mee door te gaan .
    Ik heb in het verleden al eens wat geplaatst over de Luftwaffe en de Duitse civiele luchtvaart zodat het aan jou topic niets meer toevoegt.
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •