Pagina 19 van 58 EersteEerste ... 9 17 18 19 20 21 29 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 181 t/m 190 van 579

Discussie: Marktplaats - Te koop aangeboden

  1. #181
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    LVA tuniek op naam vliegpark CDT Waalhaven mei -40.

    LVA tuniek op naam Simon Thomas, majoor Simon Thomas was de commandant van het vliegveld Waalhaven in mei 1940.
    Hij is daar tijdens de gevechten gesneuveld, de jas staat op naam en heeft mot schade.
    De beide borst insignes zitten met de hand op de tuniek genaaid, de propellers zijn in de kraag geborduurd.

    Middelburg, Zeeland

    ? LVA tuniek op naam vliegpark CDT Waalhaven mei -40 - Militaria | Tweede Wereldoorlog - Marktplaats.nl
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  2. #182
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Goh, museummateriaal!

  3. #183
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Ik heb gemaild met de verkoper over de prijs , helaas wou hij het alleen ruilen tegen het Nederlandse veldgrijs uniform .
    Ik had het graag willen opnemen in mijn verzameling maar dat gaat helaas niet door omdat hij al met iemand in onderhandeling is.
    Hieronder het verhaal van Majoor Simon Thomas.

    Reserve Majoor Waarnemer
    Staf 1 LvR
    Jean Charles Marie
    Voornaam:

    Simon Thomas
    Achternaam:

    18 april 1881
    Geboortedatum:

    Alkmaar
    Geboorteplaats:

    10 mei 1940
    Overlijdensdatum:

    Smitshoek
    Locatie sneuvelen:

    Rotterdam ABP 'Crooswijk'
    Begraafplaats:

    P - Rij 01 - Graf 51
    Grafnummer:

    Vliegpark commandant Waalhaven
    Functie:

    Luthers
    Religie:

    Majoor Simon Thomas was de vliegpark commandant van Waalhaven en bevond zich tijdens de Duitse overval in zijn bureau, en verplaatste tussen de bombardementen door naar de gevechtscommandopost, die achter de barakken was ingericht. Rond 0615 uur was de commandopost geheel omsingeld en werd de kleine staf samen met de commandant naar buiten gesommeerd. Nadien liet de majoor zich gebruiken ook andere Nederlandse eenheden tot overgave te overreden. Dat begon met enige groepen op het vliegveld, maar kort erop volgde een rit naar pier no. 7 waar 77 Bt luA stond opgesteld. Ook daar assisteerde de majoor bij het overreden van de batterij zich over te geven. Tenslotte werd hij opnieuw ingezet om de laatste weerstand rond het vliegveld te beëindigen, toen hij in een auto naar Smitshoek werd gereden om aldaar de hardnekkig verdedigende batterij 4 Bt LuA ook tot overgave te overreden. Aldaar was een sergeant-majoor vlieger (Buwalda) aangekomen, die was neergeschoten in West-Brabant en met een auto en zijn luchtschutter naar Barendrecht was gereden en zich aldaar had aangesloten bij de batterij te Smitshoek. Hij had de leiding genomen over een beveiliging van het belangrijkste kruispunt in Smitshoek, vlakbij de batterij. Toen de auto met de majoor Simon Thomas naderde, stelde de batterij zich weerbaar op. Daarop werd de majoor naar hen toegestuurd en deze meldde hen dat de Duitse Hauptmann parachutist over de Nederlandse overgave wilde onderhandelen. Sergeant-majoor Buwalda gaf aan daar niet over te piekeren en men opende het vuur op de drie Duitse parachutisten die in de auto zaten. Deze beantwoorden het vuur. Tussen de twee vuren zat de majoor Simon Thomas, die daardoor gewond raakte en kort nadien in een schuurtje vlakbij overleed.
    Er wordt in menig boek of herconstructie gesuggereerd dat de majoor opzettelijk door de Duitsers werd neergeschoten bij deze actie. Maar de werkelijkheid lijkt genuanceerder te liggen. Er is niet vast te stellen of de majoor door eigen vuur of Duits vuur omkwam.
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  4. #184
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Bedankt voor de aanvullende informatie! Het zou eigenlijk toch wel jammer zijn, als het jasje weer in een prive collectie verdwijnt...

  5. #185
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door g-1reaper Bekijk bericht
    Bedankt voor de aanvullende informatie! Het zou eigenlijk toch wel jammer zijn, als het jasje weer in een prive collectie verdwijnt...
    Dat is inderdaad jammer , ik heb vrij lang met de verkoper gecorrespondeerd maar het jasje gaat al naar een ander .
    Ik had het jasje wel beschikbaar willen stellen aan het MLM want het heeft wel een zeer imposante geschiedenis .
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  6. #186

    Standaard

    Wees blij, scheelt je een hoop geld voor een samengestelde jas. Klopt van geen kanten als je het mij vraagt.

  7. #187
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Alex Bekijk bericht
    Wees blij, scheelt je een hoop geld voor een samengestelde jas. Klopt van geen kanten als je het mij vraagt.
    Leg dat eens uit .
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  8. #188
    Geregistreerd
    8 april 2009
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.271

    Standaard

    Alex, ik zou ook graag willen weten waar dat op gestaafd is.
    Als u zoiets zeg of beweerd willen wij hier natuurlijk op het forum ook graag weten waarom je dat zeg en het ook kan uitleggen of bewijzen.
    Wat hebben wij niet gezien wat u wel heb gezien of weet dus.
    Out of all the things I have lost, I miss my mind the most.

  9. #189

    Standaard

    In mijn ogen is het een combinatie van... Het toegevoegde Hogere Krijgskunde embleem en de plaatsing van de waarnemerswing op de 'loops' voor de spange.

    De zwarte LVA uniformen hadden ook geen schouderstukken, al kwam dit heel incidenteel wel voor. De jas is gemaakt in 1923. Nu is het mogelijk dat de jas sinds die tijd mee verbouwd is naar zijn rang maar over het algemeen waren de officieren in tijd best ijdel en geloof ik niet dat ze er in deze samenstelling trots mee rond zouden lopen. Als het uniform niet mee verbouwd is naar zijn rang dan zou het al helemaal vreemd zijn, want dat zou betekenen dat de man in 1923 al majoor was. Dan zou hij 17 jaar lang geen promotie gemaakt hebben.

    Nu kan ik de kraagemblemen niet goed zien, en ze lijken op het eerste oog goed maar ook dit wordt al nagemaakt. Heb zelf een jaar of 2 geleden al een lva jas voorbij zien komen waarbij dit gedaan was. Of dat deze jas was durf ik niet te zeggen.

    Hoop dat het iets duidelijker is geworden.

    Alex

  10. #190
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Hallo Alex.

    Bedankt voor je toelichting , het maakt een hoop duidelijk.
    Ik verzamel al sinds 1974 militaria , dat wil niet zeggen dat ik overal verstand van heb , ik zit er ook vaak naast
    De kennis over de luchtvaart komt voornamelijk van dit forum.
    Alhoewel de kennis van vooroorlogse LVA uniformen nog een moeilijk verzamel gebied is.
    Ik heb de foto's aan andere verzamelaars voorgelegd om dat die meer kennis hebben over de vooroorlogse Nederlandse uniformen en ik moet zeggen de reacties waren vrij positief.
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •