Pagina 4 van 4 EersteEerste ... 2 3 4
Weergegeven resultaten: 31 t/m 35 van 35

Discussie: KLM momentje

  1. #31

    Standaard

    Beste Tracker,

    Het ligt allemaal nog wat ingewikkelder.
    De YC-C-VID heeft VIASA kleuren, maar de KLM heeft deze machine gehuurd en dat is in KLM kleuren.

    YV-C-VID
    1965-11-04 Viasa / Delivery
    1966-01-12 Seen Amsterdam, rented by KLM sticker
    1969-08-18 Seen Heatrow in KLM color scheme

    Beide kleuren komen dus voor.
    Ad hoc werden meerdere machines van elkaar gebruikt.

    Groeten,
    Classic

  2. #32

    Standaard KLM momentje, 787 tegen de zon in vliegend.

    Er vloog een 747 Classic boven Bangor, Maine.
    Hij werd gefotografeerd met een forse lens en onwetend op het net gezet.
    Uitvergroot bleek het een KLM machine te zijn.

    Ik schreef daar wat over, maar omdat het uit liep over de nadelen van de zon die recht, en soms heel lang, in je gezicht staat te schijnen ging het heten: '747 in het avondlicht en nog zo wat.'
    Een topic van een jaar geleden.

    Het 'en nog zo wat', ging over de zonneschermen en andere inventieve constructies om de arbeid van de koperen ploert op voor-en zijruiten dragelijk te maken.
    Van statisch geladen placemat velletjes tot slappe Jeppesen kaarten en het steviger KLM soort, dat altijd wel ergens over heen te vouwen en te hangen was.

    Maar de electronische faciliteiten nemen schrikbarende vormen aan (in mijn ogen), door ieder cockpitlid van een alles omvattende I-pad te voorzien.
    Al zijn handboeken staan er in, kleinigheid natuurlijk.
    Zijn tewerkstelling, de indeling, verlof ook, de briefing per vlucht komt er op binnen, en de vlucht zelf zit er ook nog eens in...

    Alweer: kleinigheid, een paar megabits en daar ga je.
    Maar de vluchtroute en de bijbehorende navigatie-kaarten zijn inmiddels óók verworden tot nauwkeurig gerangschikte electronen..
    Er is geen navigatietas meer met bundels papieren kaarten, die je er uit haalde en weer netjes opborg naarmate de vlucht vorderde.

    Een beginnende jonge vlieger nú kan het zich al bijna niet meer voor stellen hoe dat allemaal ging.
    Jammer voor hem, denk ik dan, want hij mist iets, tijdgebonden.

    En met al het nieuwe I-pad spul, en dan ook nog eens wanneer het zich voort spoedt over de aarde in het nieuwste speeltje, de 787 Dreamliner, blijft één ding in het proces onveranderd.

    De zon, die goeie, tamelijk ouwe zon, schijnt onveranderlijk door.
    Naar het Oosten vliegend gaat hij schijnbaar dubbel zo snel op, en veroorzaakt weinig hinder.

    Maar op Westelijke koersen in de buurt van de zestig graden Noorder Breedte raak je verdorie niet van hem af!
    Iets over stuurboord, en dat is precies waar die jonge vlieger zit, gaat de zon voluit.
    Om een tijd later af te dalen naar recht voor je snufferd, zonder enige haast.

    Tja, jonge vlieger, en oudere vlieger die het nog moet, of mag mee maken, daar zit je dan.
    Géén kaarten meer om tussen jouw ogen en de plaaggeest te plaatsen.
    Allemaal weg ge-I-pad.

    Je houdt vrij licht getinte plastic schermpjes over, die maar heel weinig over elkaar schuiven.

    En je hebt er veel nodig, met ergens er tussen verscholen de HUD.
    Die moet zich daar toch óók niet erg prettig tussen voelen, als HOOGwaardig, zeer duur plasticje!

    Onze ogen kunnen veel beter accomoderen dan ook een goede camera dat kan. Dat is knap.
    Bij normale foto-belichting valt alles onder het glareshield weg.

    Alleen de horizonvervuiling tegen de windshields blijft zichtbaar.

    Als de belichting wordt gemanipuleerd zodat er ook instrumenten kunnen worden afgelezen, en dat is best handig in de cockpit van een modern vliegtuig, dan beleeft de zon een hoogstandje.

    Misschien moet men zich bij 'De' Pearl of die andere beunhaas zich eens buigen over Varilux schermen,--met de tweede voor je partner en de derde om weg te geven...

    Vier foto's, twee belichtingen.

    Naam: 787 buiten 1.JPG
Bekeken: 882
Grootte: 54,9 KB

    Naam: 787 buiten 2.JPG
Bekeken: 879
Grootte: 56,8 KB

    Naam: 787 binnen 1.JPG
Bekeken: 1174
Grootte: 109,2 KB

    Naam: 787 binnen 2.JPG
Bekeken: 823
Grootte: 85,2 KB


    Tracker.

  3. #33
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tracker Bekijk bericht
    Je houdt vrij licht getinte plastic schermpjes over, die maar heel weinig over elkaar schuiven.

    Naam: 787 buiten 1.JPG
Bekeken: 882
Grootte: 54,9 KB
    Ik denk dat dit een goed voorbeeld is hoe duur iets is om te certificeren.

    Namelijk de passagiers hebben LCD dimmende raampjes gekregen



    Waarom de piloten dan niet ?


    PS Tracker heb jij ooit 747-300 gevlogen met een naam genoot van mij ?
    Laatst gewijzigd door Pim Pouw; 3 mei 2016 om 19:51

  4. #34

    Standaard KLM momentje

    Pim, een naamgenoot zegt me niets; hangt ook samen met de periode waarin.

    Het varilux windshield, goeie vraag.
    Ik heb het idee dat dat qua certificatie nog erg lang op zich gaat laten wachten.
    Maar eerlijk gezegd baseer ik dat op niets.
    Problemen vormen de thermo-verwarming, de veel-laags glas/polymeer samenstelling,
    delaminatie, mogelijk de dikte van een inch op zich alleen al, invloed van een window overheat,
    enz enz.

    Gisteren AMS MCT, Muscat, KL 449, een 787, via DXB, vliegend in de buurt van Isfahan.

    Drie maal HUD, met een maal het Nav Display er onder zichtbaar.
    De kleur is iets vertekend om het beter zichtbaar te maken.
    Men kijkt zo 24/7 door getallen en beeld heen naar voren.

    Men vliegt Heading 161, fl 370, met 45 kt wind uit het Westen (pijltje links boven), Mach .863, en op die hoogte komt dat neer op 282 kt Indicated Airspeed. Door de dunne lucht wordt dat rond 500 kt True A/S, TAS.

    In plaatje 2 is de snelheid er een beetje uit gezakt, 279 krap, overeenkomend met M .855, onderaan de speedscale te zien.
    Target is .863, bovenaan, dus er moet wat gas bij.

    In plaatje 3 is de heading nog 261, maar is 150 graden geselecteerd, waar men met 10 bank naar toe aan het draaien is.

    Als ze gaan landen is het pikkedonker.

    Naam: AMS-MCT  2 mei '16  1.JPG
Bekeken: 819
Grootte: 231,4 KB

    Naam: AMS-MCT  2.jpg
Bekeken: 891
Grootte: 149,1 KB

    Naam: AMS-MCT  3.JPG
Bekeken: 937
Grootte: 196,5 KB


    Tracker.

  5. #35
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tracker Bekijk bericht
    Pim, een naamgenoot zegt me niets; hangt ook samen met de periode waarin.
    BWK Pouw - ongeveer tussen 1990 - 2000

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •