Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: ongeval thunderstreak 1961 211 squadron

  1. #1
    Alice Guest

    Standaard ongeval thunderstreak 1961 211 squadron

    Hallo,

    Ik ben bezig met onderzoek naar het ongeval van mijn broer A.Lowijs,die
    op 23 oktober 1961 met zijn f84f thunderstreak P-237 vermoedelijk in de Waddenzee is neergestort. Helaas is hij noch zijn toestel nooit terug ge-vonden.Er is veel te lezen over vliegtuigen uit de 2e wereldoorlog maar over alles daarna is niets terug te vinden.Zelf vind ik het toch wel vreemd dat er na al die jaren nooit eens iets is gevonden/aangespoeld.Mocht dit wel het geval zijn...dan neem ik aan dat het er toch iets als een meldings-plicht is? En waar blijven de gevonden voorwerpen?? Het zou fijn zijn als ik via dit forum weer een beetje op weg wordt geholpen.Ik weet,het is zoeken naar de bekende naald in de hooiberg maar je blijft toch altijd hoop houden.

    groetjes, Alice

  2. #2

    Standaard

    Op internet rouleert het volgende stukje tekst:

    "Maandagavond 24 oktober 1961 was er avondvliegen en op het eind van die middag was Sgt Lowijs met zijn F-84 (314?) vanaf Volkel opgestegen voor een oefenvlucht, daarbij passeerde hij Den Helder om in oostelijke richting zijn missie te vervolgen richting Borkum alwaar hij rond 18.15 het Duitse luchtruim had moeten bereiken. Van zijn kist en hemzelf werd niets meer vernomen die nacht, hoewel marinepersoneel nog om 19.00 een kist had horen overkomen. Daarom werd er die nacht om 20.45 een Tracker vanaf Valkenburg gescrambled voor een SAR missie terwijl wat later ook een Beaver van de base flight van Leeuwarden en een F-86K van Twenthe werden in gezet voor het nachtelijke speurwerk, boven de Waddenzee. Dinsdag 25 oktober werden nog eens zes vliegtuigen ingezet zonder resultaat waarna het zoeken werd gestaakt. Woensdag werd een vliegerhelm gevonden op het strand en opnieuw werden er kisten de lucht in gestuurd, wederom een (of meer) F-86K van Twenthe, ook Harvard(s), Alouette, en Hunter(s), ditmaal om boven de Noordzee te zoeken. Sgt Lowijs 20 jaar (ander bron meldt 23) was met 600 vlieguren niet onervaren en had dinsdagavond 20 juni 1961 om 18.30 ook al een crash meegemaakt. Tijdens de take off vanaf Eindhoven verslikte zijn F-84 zich in een aantal patrijzen, vloog door de barrier, over de Sliffertse straat, het Beatrixkanaal in."

    Ook op de volgende site van Forgotten Jets is ook geen verdere info gegeven.
    Forgotten Jets

    Van de P-237 heb ik zelfs geen foto's.

    Sorry.


    Leon

  3. #3
    Geregistreerd
    1 april 2011
    Locatie
    Noord-Holland
    Berichten
    520

    Standaard

    Het ongeval op 23 oktober 1961, alsmede het voorval op 20 juni 1961 met sergeant Lowijs (inclusief een foto van de vlieger) staat beschreven in het onlangs verschenen boek "Thunderstreaks en Thunderflashes in Nederland", geschreven door Hub Groeneveld.
    (blz. 195 t/m 197)

    met vr.groet,
    Hans Mauer

  4. #4
    Hub Groeneveld Guest

    Standaard

    Goedemorgen,
    Het ongeval met Appie Lowijs herinner ik me nog goed. Ik ken hem sinds de vliegopleiding in 1959 op vliegbasis Gilze-Rijen. Het volledige ongevallenrapport is beschikbaar bij het Nationaal Archief in Den Haag. Zijn toenmalige verloofde heeft verleden jaar ook eens om inlichtingen gevraagd, maar dar ik momenteel met vakantie ben, kan ik niet bij de gegevens. Maar de naam zal ongetwijfeld bekend zijn.

    Met vriendelijke groet,
    Hub Groeneveld

  5. #5
    Hub Groeneveld Guest

    Standaard

    Nog een korte toevoeging. Appie was ingedeeld bij 311 squadron op vliegbasis Volkel, nadat hij eerst bij 314 op Eindhoven had gediend. Er is bij mijn weten niet 's nachts naar hem door vliegtuigen gezocht, maar pas de volgende dag. Ook een beetje onlogisch in die tijd bij donker weer boven zee met onder in de buurt. Ik zou graag weten waar die informatie vandaan komt, want in het ongevallen rapport staat hier niets over.
    MVG
    Hub Groeneveld

  6. #6
    Alice Guest

    Standaard

    Inderdaad betreft het het 311 squadron....ik zag dat ik dit niet juist had opgeschreven

    Even een vraag aan dhr.Hub Groeneveld....ik zou het erg waarderen als u contact met
    mij zou willen opnemen.Mijn emailadres is aff@tele2.nl. Alvast bedankt.

    vr.gr.

  7. #7

    Standaard

    Er is ook voldoende geschreven op de volgende site:
    EINDHOVEN IN BEELD foto's & verleden - Ongeval met Thunderstreak P-211, Welschap, Vlb Eindhoven.

    Met daarin de volgende bijdrage van Arie S.:
    "Van collega 314 sqn. vlieger Hub Groeneveld de volgende aanvulling: Appie Lowijs had ik voor het eerst op Gilze Rijen ontmoet. Daar zat hij twee klassen voor mij. Tijdens zijn plaatsing bij 314 was hij amper een jaar daarvoor dwars door de barrier, het vangnet aan het einde van de baan, geschoten en in het Beatrixkanaal terechtgekomen. Dat was bijzonder goed afgelopen en hij had er niet eens een nat pak aan overgehouden. Maar in oktober 1961 had hij ronduit pech. Op de squadrons werd bij toerbeurt drie avonden per week ‘s nachts gevlogen. Het was altijd een drukte van jewelste en de opgegeven starttijd was van uitzonderlijk belang, want tien minuten afstand tussen de vliegtuigen gaf weinig speelruimte. Op die donkere oktoberavond liep de route voor 311 Sqn van Volkel naar Venlo, vervolgens westelijk naar vliegbasis Woensdrecht. Vanaf Woensdrecht bracht een noordelijke koers de toestellen via Lopik naar Den Helder. Na een rechterbocht was het Waddeneiland Borkum het laatste keerpunt voor de terugkeer naar Volkel. Het weer was die avond helder met een volle maan. Boven het Noorden van het land konden enkele regen- of onweersbuien voorkomen. Het zicht was goed, maar kon in buien teruglopen. Appie was precies op tijd gestart en had zijn verwachte aankomsttijd boven Borkum gemeld aan Stovepipe, de militaire verkeersleiding. Bij Elburg meldde Stovepipe dat bij Den Helder onweersbuien op de route lagen. Precies op tijd meldde Appie zich boven het Waddeneiland maar die melding werd door storingen in het radioverkeer nogmaals opgevraagd. Dat was zijn laatste bericht. Lowijs kwam nooit boven Borkum aan. Meerdere oproepen bleven onbeantwoord. Vijftien minuten na de verwachte aankomsttijd sloeg Stovepipe alarm. Navraag op de eilanden en op het vaste land bracht slechts een pover resultaat. Een ooggetuige meldde zich met de mededeling dat hij een straaljager had zien verdwijnen in de onweersbui boven het Marsdiep, om er even later met hoge snelheid weer uit te komen. Appie was samen met de P-237 van de aardbol verdwenen. Nog in dezelfde nacht begon men een uitgebreide zoektocht met reddingsboten van de eilanden en enkele vliegtuigen van de Marine. Alles was tevergeefs. Er werd geen enkel spoor gevonden. Na een etmaal onafgebroken zoeken werd de reddingsactie gestaakt. Appie werd als vermist opgegeven. Drie dagen later spoelde een deel van een vlieghelm en enkele kleinere onderdelen aan bij De Cocksdorp. Ze waren hoogstwaarschijnlijk afkomstig van de crash. Appie is nooit gevonden. Zijn verdwijning bleef voor altijd een mysterie."

    Leon

  8. #8
    Alice Guest

    Standaard

    Leon,Hans en hub,bedankt voor jullie informatie.Dit alles is mij inderdaad bekend.
    Wat mij op dit moment bezig houdt is wat er gebeurt met een vliegtuig,in dit geval
    een thunderstreak,als het in een onweersbui terecht komt.Kan het inslaan? Een 1e getuige zag een straaljager met hoge snelheid de onweersbui uitkomen met knipperende navigatie-lichten.Daarna waren er 2 getuigen die vermelden dat ze het toestel langzaam en op lage hoogte over zagen komen waarbij werd vermeld dat het geluid van de motor niet goed klonk....het maakte een gierend geluid wat af en toe als een sirene klonk.Toch geraakt door de bliksem??Kom ik op de volgende vraag....als de motor het niet meer doet....werkt de schietstoel dan nog? Ik neem aan dat dit laatste toch wel het geval is. Ik ben echt een leek op dit gebied,dus hoor graag jullie reacties.

    vr.gr.

  9. #9
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Hoi Alice,

    In principe hoort een schietstoel gewoon te werken, deze is namelijk bedoeld voor noodgevallen. De vraag is natuurlijk of de vlieger er nog gebruik van kan maken. Meer kan ik niet zeggen, helaas.

    Ik hoop dat we hier met zn allen kunnen vinden wat je zoekt!

    Kaasjager

  10. #10
    Alice Guest

    Standaard

    Goedemorgen,

    Ik ga ervan uit dat hij geen gebruik meer v.d. schietstoel heeft kunnen maken...
    maar dat de motor zo'n vreemd lawaai maakte....is er niemand op het forum die verstand van vliegtuigmotoren heeft? Of begeef ik me nu op glad ijs? Het is al lang
    geleden en ik kan wel tegen een stootje....[dit even voor de zekerheid].

    vr.gr.

    vr.gr.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •