Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: Proef Auster Autocar met hydro-ski's

  1. #1
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.300

    Standaard Proef Auster Autocar met hydro-ski's

    Dit is de Auster Autocar G-AMZV die proefnemingen doet met Saunders-Roe hydro-ski's.
    Is er iemand die meer weet over deze proeven? Wat was de achterliggende gedachte? Zijn er ski's geweest met andere vormen?
    Hoe zat het eigenlijk met het drijfvermogen van dit toestel? Waren die hydro-ski's genoeg daarvoor? Wat was de functie van die twee apparaten aan de vleugel? Stabiliteit of iets anders? Enzovoorts.
    Wat was trouwens de functie van dat dingetje wat te zien is onder de V van de registratie? Het lijkt wel een soort wieltje dat met een asje verbonden is met eentje aan de andere zijde van het toestelletje.
    Vragen genoeg. Wie heeft het juiste antwoord?

    Dit toestel is in 1966 gecrashed en geen van de inzittenden overleefden het.






    Ruud van Ommeren.

  2. #2
    Geregistreerd
    7 juni 2010
    Locatie
    NL
    Berichten
    183

    Standaard

    Ruud, ik denk dat het toestel eenmaal geland om water zal zinken als een baksteen. Ik zie namelijk geen enkele drijver bij de staart. Even zoekend kwam ik nog de volgende foto tegen:


  3. #3
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.300

    Standaard

    Hallo Jan.

    Heb een artikel gevonden maar nog geen volledig bevredigend antwoord. Wel weet ik nu dat wat er uit zag als wieltjes onder de romp "ballast gewichten" zijn. Het blijkt nooit de bedoeling geweest te zijn om op het water te landen maar een soort "aqua planing" te kunnen doen en dat kon al bij een redelijke taxi-snelheid van het vliegtuig. Op andere slechte grondsituaties als zand, kiezel, drassig en zo heeft men ook proeven gehouden.
    Zie link:
    autocar primarily | panto-based autocar | primarily associated | 1955 | 0138 | Flight Archive

    Groet,
    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 31 januari 2014 om 09:53

  4. #4
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    ik denk dat dit bedoeld was om van een kort strandje op te kunnen stijgen of er te landen
    eerste stuk op het droge en dan verder op het water met wat snelhijd alvorens op te stijgen

    maar dat is puur giswerk

  5. #5
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.300

    Standaard

    Een nieuwe foto van deze proefnemingen in mijn bezit.



    Ruud.

  6. #6

    Standaard

    misschien is dit wat je zoekt?
    halverwege wordt het beschreven...

    Southampton Water Seaplanes - PPRuNe Forums

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •