Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18

Discussie: MLD-rangen

  1. #1

    Standaard MLD-rangen

    Hallo

    Bij het schrijven van mijn boekje over de Do 24 loop ik aan tegen de Nederlandse marinerangen waar ik niet veel van begrijp. Sommige piloten zijn luitenant ter zee der xe klasse en sommige officier-vlieger der xe klasse. Zijn deze rangen aan elkaar gelijk, maar komen de eersten uit een ander dienstvak of zo?

    Hoe kan ik deze rangen het beste in het Engels weergeven, zonder het al te ingewikkeld te maken?

    Dank,

    Peter

  2. #2

    Standaard MLD-rangen

    Ik ga het je niet makkelijk maken:

    Het enige dat ik op schrift heb is een 'boekoe pienter' van een vliegtuigmaker uit 1939.
    Dat geeft een beeld maar is niet meer helemaal correct.
    Jammer voor mij dus; daar gaat-ie.

    Vanaf de jaren vijftig bedacht de KM dat alle gewone officieren ZEE-officieren moesten zijn.
    Daar na kon men het brevet vlieger halen, of vlieger-waarnemer.
    Of het brevet Onderzeedienst. enz
    Daarnaast was er Technische dienst, en Administratie, enz, met een aparte opleiding.

    De beroepsvliegers uit mijn tijd, 62-68 waren allemaal zee-off, en moesten, om te promoveren nu en dan een vaarjaar maken.
    De hoofdrangen waren anders niet bereikbaar.

    Nutteloze figuren als ik, die KMR, reservist waren met een 3-maands opleiding, konden niets betekenen voor de varende Marine, en werden daarom alleen vlieger.
    Hadden de andere vliegers een anker op hun revers (en een wing uiteraard), dan week ik af door een propeller op het revers te hebben.
    Dat stamde uit het verleden, toen er nog een apart korps vlieger was, met props op het revers.
    Nou ja, propeller: het was een complete Le Rhône-Gnome of zo iets rotatiemotor...
    De beroepslui waren stilletjes jaloers op mijn propjes, want dat had wat hè.

    Dan was er nog de groep die in de Oost was opgeleid toen het ging spannen in '39, tot 7 dec '41.
    Die werden ook vlieger met props, maar weer niet met doorstroom mogelijkheden naar de top, vanwege 'gebrek aan opleiding'.

    Het boekje geeft LTZ 3, met één band.
    Dan LTZ 2 met 2 volle galons, banden.

    Maar daar hoort na '45 nog de LTZ 2JC, jongste categorie, met anderhalve galon tussen.
    De oude LTZ 2 ging LTZ 2OC, oudste categorie heten.

    Normaal was: 2 jaar '3', 3 jaar 2JC, 5 jaar 2OC, dan eerste klas, twee en een halve galon, en de rest voorkeurs benoemingen.

    Overste werd iedereen bijna wel, Kolonel niet, maar na 1980 wel, een stille vorm van rangen-inflatie.

    Ik geef hier een overzichtje uit het hoofd; er zal vast e.e.a niet helemaal kloppen...

    O ja, Mariniers zijn Zee-soldaten.
    Horen tot de Marine, maar hebben rangen als in de land en luchtmacht.
    Heb je die ook meteen...

    Foto met diverse rangen en wings er op, (onder moeilijke omstandigheden), met tax-free drank, en de jonge LTZ 3 met props.
    Nee, op de eerste sta ik niet, ik nam hem.





    Duidelijk, hoop ik?

    Tracker.

    Boekje met de rangen vergeten te plaatsen...
    Laatst gewijzigd door Tracker "Jaap de Moor"; 17 februari 2014 om 23:04

  3. #3

    Standaard MLD-rangen

    De rangen:











    Studeer ze.

  4. #4

    Standaard

    Dank je hartelijk, Tracker.

    Gelukkig vindt de Engelse uitgever het goed dat ik een officier-vlieger der 1e klasse gewoon een Lt Cdr noem. Niet zo authentiek, maar een stuk compacter.

    Ik heb het niet zo op dat plechtige Hollandse marinejargon. 'Luitenant ter zee der zoveelste klasse', wie verzint dat nou? Voor je het uitgesproken hebt is de oorlog al afgelopen.

    Ik moest erg lachen om de kanonnenverzamelaar op Terschelling of zo, die op tv zei dat 'kanons' 'Helders dialect' is en dat Michiel de Ruijter gewoon 'kanonnen' zei.

  5. #5

    Standaard

    Ach, ik was het Engels vergeten.
    Lt Cdr is correct, daaronder is het allemaal Lt. Schrijf Lieutenant, spreek lef'tennent.
    Maar in de States is het dan de Lóétennent.

  6. #6

    Standaard

    Dank je wel. Ik heb je een privébericht gestuurd.

  7. #7

    Standaard MLD-rangen

    Hier alvast een klein antwoordje...
    Laatst gewijzigd door Tracker "Jaap de Moor"; 19 februari 2014 om 22:12

  8. #8

    Standaard

    Op de gezellige groepsfoto hier boven, die genomen werd op de Karel Doorman, op volle zee, in 1963, staat ook ergens de gewezen havenmeester van Hoogeveen.

    Ach, wat waren we jong...

  9. #9

    Standaard MLD-rangen--DO 24

    Mijn bericht hierboven met 'een klein antwoordje' bevatte een foto van een Do 24 achter een sleepboot, onder een brug door varend.

    Na plaatsing realiseerde ik me dat dat (nog) niet mocht, en heb hem verwijderd.
    (hij was nog niet eerder gepubliceerd).

    Helaas kan dan niet het hele bericht geannuleerd worden voor zo ver ik weet.
    Vandaar dat er nu een wat inhoudsloos berichtje over is gebleven.

    Wat ik wél kan doen is een deel tonen.
    De nog Duitse staart met de algemene burger registratie D-AYWI.
    Welk afgeplakt X-nummer er voor staat is niet goed te zien.
    Het is 1938.



    Tracker.

  10. #10

    Standaard

    Met de Do 24 onderdelen ga ik terug naar het topic onder die naam binnen 'MLD'.

    Do 24 is hier off-topic, lijkt me.

    Wat de Marine officiersrangen betreft nog het volgende:
    De mouwen werden gesierd door een of meerdere banden van geborduurd goud-galon.
    Met krul omdat we een land zijn met een koningshuis, net als de Engelsen.
    In dienst zijn van Hare of Zijne Majesteit verdient een krul.

    Snapt u eindelijk waarom een US Navy officier een ster boven zijn banden heeft.

    Die prachtige banden liepen helemaal door rondom de mouw.
    Ook op het dagelijkse werkjasje, colbert, sorry.
    Wanneer er veel werd geschreven door een officier op nog houten tafels die op leeftijd waren, dan hadden de galons het zwaar te verduren.
    Ze sleten niet alleen, maar gingen ook rafelen.
    Kostenloze vervanging was maar eens in de zoveel tijd aan de orde. Geld was schaars.
    Gevolg?:
    Sommige gezagdragers liepen er bij in een dagelijks tenue met haveloze mouwen....

    Toen ik naar KLM ging kreeg ik een identiek uniformjasje.
    Met banden.
    KLM was dan wel Koninklijk, maar niet in dienst van Hare Majesteit.
    Dus géén krul.
    Dat zag er naar mijn gevoel wat kaal uit.
    Om slijtplekken en rafelen voor te zijn had de burgerluchtvaart al lang besloten dat de banden niet dóór moesten lopen. Handig.

    Zodoende had ik, na 6 jaar volle mouwen te hebben gehad, opeens halve bandjes zonder krul!

    Ik vond het in het begin helemaal niks...

    Het wende snel moet ik zeggen.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •