Pagina 13 van 14 EersteEerste ... 3 11 12 13 14 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 121 t/m 130 van 133

Discussie: Spijker V-2 bouwpakket Aviodrome

  1. #121

    Standaard

    Mooi resultaat hoor Hans! Geeft een prima indruk van hoe die toestellen er vroegen uitgezien hebben. Dat het dan niet 100% zo gebouwd is als destijds maakt voor mij niets uit.
    Overigens meende ik begrepen te hebben dat het Aviodrome zich zou gaan richten op de burgerluchtvaart, of klopt dat niet?

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  2. #122

    Standaard

    Hallo Hans,

    Bedankt voor de update. Ik kom nou eenmaal niet elke maand in het Aviodrome.
    Ik moet zeggen dat ik de achtergrondfoto bij de Spyker ook goed getroffen vind. De Spyker staat er zo mooi bij.
    En de Van Berkel is ook mooi geworden.
    Beide toestellen voegen zeker iets toe aan de verzameling.

    Mvg, Boris

  3. #123
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    ik moet wel zeggen
    op de foto kun je eigenlijk niet zien dat er van binnen niks klopt
    het eind resultaat zier er gewoon goed uit

  4. #124

    Standaard

    Heel mooi resultaat, ook de van Berkel.
    Een paar weken geleden was ik een hele dag in het Aviodrome vanwege een modelbouwshow. Ik heb even door het museum gelopen maar
    het deed me niets. Er zit kop noch staart aan de collectie en het ziet er allemaal erg rommelig uit.

  5. #125

    Standaard

    Mooie aanwinsten! De replica's geven een prachtige impressie van hoe deze kisten er uit hebben gezien. Omdat ik denk dat dat het belangrijkste doel was, is het geheel dus bijzonder geslaagd.

    Huub

  6. #126

    Standaard

    Ziet er goed uit! Hebben ze nog meer plannen om zo een uitgestorven toestel weer tot leven te wekken?

  7. #127

    Standaard

    Het is wel toevallig dat bij de ontwikkeling van beide toestellen, de Spyker en de Van Berkel, ingenieur Albert Gillis von Baumhauer is betrokken.

  8. #128

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Classic Bekijk bericht
    Het is wel toevallig dat bij de ontwikkeling van beide toestellen, de Spyker en de Van Berkel, ingenieur Albert Gillis von Baumhauer is betrokken.
    Of niet Von Baumhauer is zijn carriere begonnen bij de NV Trompenburg die de Spyker V.2 heeft uitgebracht op basis van een Sopwith. Na het faillissement van Trompenburg (afdeling Vliegtuigbouw) is hij terecht gekomen bij van Berkel. Toen die de deuren sloot is hij terechtgekomen bij de RSL. Als ingenieur heeft hij heel veel werk verricht om allerlei typen te ontwikkelen, maar de meeste daarvan zijn op papier blijven steken. Hoofdzakelijk was dit het gevolg van de komst van Fokker naar Amsterdam en het onvermogen van de Nederlandse industrie om technisch niet-achterhaalde producten te kunnen leveren. Zowel de Spyker als de van Berkel waren beiden beïnvloed door buitenlandse ontwerpen (Sopwith en Friedrichshafen).
    Overigens heeft de van Berkel W-B internationaal gezien opzien gebaard, omdat het wingflutter probleem werd opgelost. Wingflutter, trillen van de vleugel tijdens vlucht, kwam met name voor bij verspannen eendekkers (houten vleugel, met doek of triplex overtrokken). Baumhauer ontdekte dat het aanbrengen van contragewichten op de ailerons dit probleem deels verhielp (wat vervolgens door de RSL en ir Baumhauer internationaal werd gedeeld).

  9. #129

    Standaard

    Beneden 3 professionele foto's van de Spyker, voor wie niet elke maand naar Aviodrome kan (sneu hoor :-) Met dank aan de onbezoldigde fotograaf Robert Meerding; svp zijn naamsvermelding herhalen bij het overnemen van foto's.
    Let ook op de prachtige originele kleur groen (een verhaal op zich hoe/wat).
    Beneden nog een Spyker samenvattinkje.

    De vraag over wat nu: ik heb verder geen informatie maar hoorde dat de bouwers van de Van Berkel zich nu gaan storten op de herbouw van een Pander (als die herbouw net zo exact gaat als de Van Berkel, gaat dat dan ook minstens 10 jaar duren?). En dat het eerste KLM toestel de DH-9 herbouwd gaat worden. Hoewel de vleugels en staartdelen gereed zijn, gaat de rest vanaf balk & plaat... een enorme spoedklus worden om deze in jubileumjaar 2019 gereed te krijgen... (wie wil meehelpen met de bouw? te beginnen met veel houtbewerking). En wie weet er nog een originele motor met prop? Verdere vragen kan ik niet beantwoorden, deze beide herbouwprojecten zijn eigenlijk 2 nieuwe draadjes. Nog beter 3 want er zal ook wel wat gaan gebeuren met een van de drie: DC-2; DC-3; Connie?

    Groet,
    Hans


    Achtergrond van de Spyker V.2
    De Spyker V.2 was het eerste in Nederland ontworpen jachtvliegtuig en het eerste vliegtuig dat in serie gebouwd werd: 78 stuks in 1919 en 1920. Dit type vliegtuig was daarmee de grondlegger van de Nederlandse luchtmacht: een complete generatie van de eerste Nederlandse militaire vliegers is er mee opgeleid. De Spyker V.2 werd gebouwd bij de Trompenburg fabriek welke tevens producent was van de iconische Spyker auto en de Gouden Koets (er werkten daar ook de allereerste Nederlandse vliegtuig pioniers –waaronder Frits Koolhoven - welke ook later nog een grote reputatie verworven).
    Op de Spyker V.2 in het Aviodrome zit NB nog de origineleThulin 80 pk motor van de C16 en een originele propeller voor deze motor. Deze propeller werd gemaakt bij Artillerie Inrichtingen Hembrug te Amsterdam (ingeslagen met het bekende cirkelstempel met de grote “W” -van Koningin Wilhelmina- en een kroontje er boven met het jaartal 1919). Deze propellers zijn zeldzaam omdat het vliegtuig met de moeilijk te landen rotatiemotor vaak 'neusstandjes' maakten waarbij de houten propeller als eerste sneuvelde (wat in die tijdoverigens redelijk normaal was met die staartwielvliegtuigen). En dat gebeurde extra vaak omdat de Spyker V.2 vanwege het einde van de oorlog voornamelijk als lesvliegtuig werd ingezet - er waren in 1919 al 19 Spyker V.2 vliegtuigen total loss.


    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)      

  10. #130

    Standaard

    De Spijker V.2 is zeker geen jachtvliegtuig, maar vanaf de eerste opzet een lestoestel! De V.1 was als zodanig bedoeld, maar al verouderd toen hij de lucht in ging. Frits Koolhoven had zijn sporen al verdiend in de luchtvaart. Hij ging pas in 1920 naar Spijker, dat toen al geen vliegtuigen meer bouwde. Hij is daar ca anderhalf jaar geweest toen hij werd ontslagen, en heeft zich daar uitsluitend met auto's bezig gehouden.

    De V.2 is zo te zien nog niet af. Ik mis de oranje bollen op de romp en het richtingroer moet m.i. ook oranje zijn. Op de bekende zwart-wit foto's zie je ze bijna niet, maar zijn wel degelijk aanwezig.

    Verder een mooi stukje werk!

    Hans

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •