Pagina 12 van 14 EersteEerste ... 2 10 11 12 13 14 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 111 t/m 120 van 133

Discussie: Spijker V-2 bouwpakket Aviodrome

  1. #111

    Standaard

    Ik weet niet of Willem eerder krediet verspeelde maar ook dan vind ik de toon van Pim over lui zijn en niet lopen zeuren wel wat jammer (het zou toch ook zeuren zijn als ik stel dat een rotatiemotor feitelijk geen vliegwiel heeft, het is: "door de groteRE vliegwielWERKING VANWEGE DE MEEDRAAIENDE MOTORMASSA blijven ze langER DOORdraaien").
    Kleine moeite toch om woorden opbouwender te kiezen? (en dat bedoel ik i.h.a.; niet negatief naar Pim).

    Ik heb nog een 6e puntje waarom ik hoorde dat zoiets lastig vliegen is:

    • Snelheid verminderen en dalen tijdens Final door de magneten steeds aan/uit te zetten (er waren nog geen regelbare carburateurs waardoor een motor min of meer altijd met een hoog-stationair toerental draaide), levert juist tegelijk met die lage landingssnelheid groot gevaar op door abrupte torsie over de lengte as (vleugeltip kan de grond raken of een vleugel raakt overtrokken door een niet meer mogelijke correctie)

    Ongetwijfeld verbeterbare verwoording mogelijk, dus ik geef een voorzetje a la Willem: "Kom maar op met jullie OPBOUWENDE commentaar hoor, want iemand moet het toch beter weten" :-)
    Hans

  2. #112
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    LOL Pim.
    Maar vergeet je niet iets bij de nadelen van de rotatief motor? Iets met gyroscoop effect.

    Adri

  3. #113
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hans023 Bekijk bericht
    Ik heb nog een 6e puntje waarom ik hoorde dat zoiets lastig vliegen is:

    • Snelheid verminderen en dalen tijdens Final door de magneten steeds aan/uit te zetten (er waren nog geen regelbare carburateurs waardoor een motor min of meer altijd met een hoog-stationair toerental draaide), levert juist tegelijk met die lage landingssnelheid groot gevaar op door abrupte torsie over de lengte as (vleugeltip kan de grond raken of een vleugel raakt overtrokken door een niet meer mogelijke correctie)
    Mij werd geleerd in het circuit op downwind gas terugnemen als het begin van de baan precies links van je ligt. Goed inschatten wanneer je bocht maakt voor base want te lang doorvliegen en je komt te laag uit en te kort kom je te hoog uit. Final draaien en gas dicht trekken als je over de tresshold ben of iets eerder als je iets te hoog uit kwam. Gas bij geven of reduceren is geen goede landing .

    Dus in mijn opinie veel gas geven of reduceren tijdens de landing gewoon een foute gewoonte en ik moet zeggen dat tegenwoordig bijna iedereen dit doet want het is o zo makkelijk.

    Het grote probleem met oude kisten is dat vroeger het veld rond was en je gewoon recht in de wind kon landen. Oude kisten zijn gewoon niet gebouwd voor zijwind landingen.

    Natuurlijk is er een gyroscopisch effect echter dat werd pas merkbaar in luchtgevechten met pogingen tot abrupte koerswijzigen. Als
    je dus gewoon je circuitje vliegt dan zal je nauwelijks iets merken.

    Dus nu nog iets over het zeuren
    Veel piloten hebben er een gewoonte van om hun moeilijkheden in/met oude vliegtuigen nogal uitgebreid te bespreken en niks is saaier om te zeggen dat het allemaal wel meevalt. Dus als je dan eindelijk een keer mag vliegen met een rotatie motor dan moet je natuurlijk het gyroscopisch effect voelen en kwantificeren als gevaarlijk anders tel je niet mee. Het zijn net gevechtspiloten die net hebben gewonnen van natuurlijk een zeer ervaren opponent met een beter vliegtuig
    Laatst gewijzigd door Pim Pouw; 6 februari 2017 om 21:20

  4. #114

    Standaard

    Opbouwend & Duidelijk :-) maar dan is het dus wel een soort glijlanding. Wel zo veilig i.p.v. steeds motor aan/uit om die herstart zwiepers te voorkomen.
    Waarom ik dacht dat dat de gangbare landingsmethode was, komt vanwege de vele filmpjes die ik zag waarbij zo'n gerestaureerde/nagebouwde replica, al pruttelende met motor aan/uit vanaf downwind dan met landingssnelheid op de threshold probeerden te landen (er was ook dat soort uitleg bij, omdat omstanders steeds dachten dat die motor haperde, terwijl het opzettelijk magneten aan/uit zetten was).

    Er waren enorm veel (ook dodelijke) ongelukken met de Spykers (de naam van dit draadje), maar of het door die "magnetenmethode" kwam? (ik ben geen deskundige). Of vanwege die andere 5 Pim-punten? Het waren natuurlijk wel lesvliegtuigen, dus dat verhoogt ook de crash kans.
    Maar een Spyker landen in glijvlucht lijkt me inderdaad veiliger dan dat goede met je magneten (hoe opbouwend kan een draadje zijn :-)

    Nog even over makkelijk landen (lekker hangen aan je prop met hoge neus en het gras pas kussen op moment van overtreksignaal). Dat gas bij-/afregelen (nooit veel hoor, altijd minimaal) vanaf downwind tot landing heeft natuurlijk wel als voordeel dat je niet glijd maar actief vliegt (al spelende met afnemende snelheid, -hoogte en verschillende neusstanden bij -flapstanden). En vooral dat je je motor op toeren houdt, waardoor je veel sneller kunt uitwijken of doorstarten bij een incident.
    Maar dat gold natuurlijk niet in de Spyker-tijd met die niet echt regelbare carburateur (petje af voor die eerste generatie luchtmacht vliegers die daarmee werden opgeleid, als je dat soort vliegtuigen kon vliegen was je echt een goede - en dan maar duimen dat er geen knoest in je vleugelhout zat, of dat vocht in de vleugel de lijm deed loslaten).
    Hans

  5. #115
    Geregistreerd
    28 december 2008
    Locatie
    north scotland
    Berichten
    137
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Was gewoon niet te vliegen het assymetrische koppel van een vliegwiel dia 1400mm en behoorlijk gewicht doe gewoon je vliegtuig omslaan ,Dus alles wat je kon doen waren voeten en handen met weinig toeren op kon je het best redden en..de magneetschakelaar zat echt wel te ver weg om te switchen en te sturen en te kijken . Kijk als je lekker hoog zit blijft dat effect staan je bent constant aan het cirkelen .Gelukkig heb ik er mooit vijanden mee bestookt want toen was ik nog niet geboren ,Vond het zalig gevoel om ineens in een miles te belanden ,hij sroeide olie als een fontein maar vloog erg goed en het nieuwe tijdperk kwam van allemaal mooie leuke Pipers,tigers,austers,stampe ,en junkers en de c47 wat een genot nix zien en ineens ja hoor wat een lekkere herrie maar vliegen deed je en dat doen ze nog met al die oudjes.alleen de baasjes verfrommelen en storten door hun struts en krijgen wieltjes en dan gaan ze in een doos of worden goed verhit dan is alles weg maar onze vliegtuigen hangen lekker te dromen in de musea .
    Zo dit was mijn droom welterusten .

  6. #116

    Standaard

    loud & clear
    mooie droom trouwens
    Hans

  7. #117
    Geregistreerd
    28 december 2008
    Locatie
    north scotland
    Berichten
    137
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Naam: P1070100.jpg
Bekeken: 434
Grootte: 258,4 KB
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hans023 Bekijk bericht
    Ik weet niet of Willem eerder krediet verspeelde maar ook dan vind ik de toon van Pim over lui zijn en niet lopen zeuren wel wat jammer (het zou toch ook zeuren zijn als ik stel dat een rotatiemotor feitelijk geen vliegwiel heeft, het is: "door de groteRE vliegwielWERKING VANWEGE DE MEEDRAAIENDE MOTORMASSA blijven ze langER DOORdraaien").
    Kleine moeite toch om woorden opbouwender te kiezen? (en dat bedoel ik i.h.a.; niet negatief naar Pim).

    Ik heb nog een 6e puntje waarom ik hoorde dat zoiets lastig vliegen is:

    • Snelheid verminderen en dalen tijdens Final door de magneten steeds aan/uit te zetten (er waren nog geen regelbare carburateurs waardoor een motor min of meer altijd met een hoog-stationair toerental draaide), levert juist tegelijk met die lage landingssnelheid groot gevaar op door abrupte torsie over de lengte as (vleugeltip kan de grond raken of een vleugel raakt overtrokken door een niet meer mogelijke correctie)

    Ongetwijfeld verbeterbare verwoording mogelijk, dus ik geef een voorzetje a la Willem: "Kom maar op met jullie OPBOUWENDE commentaar hoor, want iemand moet het toch beter weten" :-)
    Hans

  8. #118
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    Tja de V2 is net zoals je een kit kunt kopen van een nieuwport
    is ook aluminium
    dat is gewoon makkelijker in elkaar te zetten plug and play

    op het rc scalebilders forum is er iemand bezig zo een nieuwport te bouwen
    in zen eentje
    ik moet zeggen hij is rapper als de heren bij het aviodrome

    volgens mij kun je tegenwoodig zelfs nieuwe rotatiemotoren kopen
    exsakte reproducties van orgineel
    en met papieren dus mag gewoon mee gevlogen worden
    volgens mij nu ook optioneel met regelbaar gas
    wat het toch wel wat aangenamer maakt dan het uit schakelen van de intsteking

    als ik het niet mis heb dan zat daarvoor een knop op de stuur knuppel

  9. #119

    Standaard

    Het grootste probleem was de Thulin rotatie motor, deze gaf veel problemen. Dit blijkt ook uit de diverse oorzaken van de ongevallen. De Denen hadden ook deze problemen bij de Nielsen & Winther aa (d.i. De Thulin M). Op een zeker moment hebben ze daar de toestellen "bevorderd" tot roltoestel.

  10. #120

    Standaard

    Eventjes terug om het cirkeltje* rond te maken: de Spyker V.2 is nu gereed en staat nu met de Van Berkel vliegboot replica in een nieuwe expositie te Aviodrome.

    Over de expositie** wat tekst toelichting en snapshots (mooiere zullen wel door andere volgen maar zelf kijken is leuker).

    Groeten,
    Hans

    *Ik kwam op de NLV met een prop vraag en regelde veel later nog een originele Thulin prop voor de V.2 (i.p.v. bloemen begrafenis te vroeg gestorven echtgenoot die zo graag vaak te Aviodrome kwam), en bouwde voordien mee aan die Spyker nadat ik me stoorde aan opmerkingen hier (“al dat negatieve, ga dan zelf meehelpen bouwen”).

    **5 Juli was de officiële overdracht van de Spyker en Van Berkel aan de expositie 100 jaar MLD. Marine kopstukken arriveerden in stoere NH-90 samen als fly-pass met de Catalina (extra vreugde door de 3e vlucht van de Fouga Magister jet).
    Aviodrome besteedt dit jaar aandacht aan het 100 jarig bestaan van de Marine Luchtvaartdienst door middel van een nieuwe, interactieve expositie. Met deze expositie wil Aviodrome een breed publiek interesseren voor het werk van de Marine Luchtvaartdienst specifiek, en defensie in het algemeen. De expositie gaat met name in op de diverse taken die de Marine Luchtvaartdienst heeft vervuld aan de hand van een aantal prachtige collectiestukken in het museum. Daarnaast is er aandacht voor een aantal personen die bijzondere heldendaden hebben verricht tijdens hun werk voor de Marine Luchtvaartdienst. De inhoud van deze expositie werd tot stand gebracht met behulp van de Traditiekamer Marine Luchtvaartdienst.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)    

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •