Pagina 2 van 14 EersteEerste 1 2 3 4 12 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 133

Discussie: Spijker V-2 bouwpakket Aviodrome

  1. #11

    Standaard

    Beste J. Weel,

    Waarom allerlei vooronderstellingen en meningen? Zijn er dingen die wij niet weten en jij wel? Bijvoorbeeld over de prijs van zo'n pakket en of het in Nederland gebouwd kon worden? Het is al eerder voorbij gekomen dat we in Nederland erg veel meningen hebben, die alles bij elkaar erg veel geld kosten en uiteindelijk niets opleveren --> denk aan de ophef rondom het Koningslied van afgelopen jaar. Met betrekking tot replica bouw is dat echt niet anders. Accepteer dat gewoon in plaats van het doen van vooronderstellingen en meningen. Het liefst zie ik als Fokker G-1 liefhebber zo snel mogelijk een G-1 vliegen en een natuurgetrouwe in het nieuwe NMM staan. Mochten die er ooit komen, dan staat het vrijwel vast dat de bouw daarvan in Nederland te duur zal zijn om over de vele meningen nog maar te zwijgen. Kortom, wees blij DAT er nog wat gebeurd..

    Hartelijke groet,
    Jan Grisnich

  2. #12
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    nou als ik die kist zo bekijk is er nog winig gebouwd

    Als ervare modelbouwer en metaalbewerker weet ik inderdaat wel wat over haalbare prijzen
    maar dat doet er niet toe
    lees goed wat ik geschreven heb en interperteer het juist

    het is vragend bedoeld

    zouden er geen mensen zijn in Nederland die het leuk zouden vinden om zo een project tegen een klijne vergoeding te doen
    of denkt iedereen hier meteen aan het verdienen van bakken met geld

    en waarom zou het niet in Nederland gemaakt kunnen worden
    zijn wij dan opeens een stuk dommer dan 100 jaar geleden


    ik zou best een keer een project voor een ww1 kist willen doen
    heb er nog de ruimte voor ook

    en een G1 tja het moeilijkste daarvan is de tekeningen
    maar er word aan gewerkt door een groep

    tot die tijd kunnen we aleen maar dromen
    of is kijken bij een modelvliegschow

  3. #13
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Was vandaag op het Aviodrome.
    De bouw van de Spijker is begonnen :

    Opbouwen in een paar weken lijkt mij zeer optimistisch
    Een bouwpakket lijkt mij stug meer dat alle materialen bestelt en binnen gekomen zijn.

    De buizen voor de romp leken wel aluminium ? De suppoost zei van niet, maar glanzende stalen buis ?

  4. #14
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Ik was er zaterdag. Die buizen vielen mij ook op - was de Spijker V-2 sowieso niet van hout gebouwd???

  5. #15
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    Dat dacht ik ook ja
    Dit lijkt mij niet echt in de buurt te komen van waarheidsgetrouw
    en bouwpaket
    moaaaaa dan wel met de nadruk op bouw voral alles zelf maar

    Maar het is natuurlijk niet bedoeld een vliegend toestel te bouwen
    maar een show model dus de tijd zal het leren

    maar zo als dit er uit ziet lijkt het er mij op dat ze tog beter eerst in Nederland zelf hadden kunnen rondvragen

    goed onderzoek is het halve werk

  6. #16

    Standaard

    ik las op www.warbirdsnews.com/category/aviation-museum-news dat naast de spijker de nieuport 11 220 die bij het Autotron aan het plafond hing deel gaat uitmaken van de WO 1 tentoonstelling
    Laatst gewijzigd door geert; 10 april 2014 om 12:24

  7. #17
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Klopt, die staat al in de collectie, maar de staat daarvan is niet zo reuze. Zou eens opnieuw bekleed moeten worden.

    Hij staat naast de Fokker S.IV.

  8. #18

    Standaard

    De eerste foto’s van de Aviodrome’s Spyker V.2 ‘replica’ gaven me al het gevoel dat er aan het historisch waarheidsgehalte van dit project mogelijk wat schortte. Een bundel aluminium buizen op bouwtafel kan met geen enkele mogelijkheid een geloofwaardige reproductie van dit belangrijke Nederlandse lesvliegtuig opleveren.
    Op de website van Omroepflevoland is een filmpje te zien waar meer gedetailleerde informatie getoond wordt. Mijn vermoeden werd bewaarheid.

    Over de bouwwijze van de V.2 is niet veel bekend. Het blijft gissen, maar het is heel aannemelijk dat Trompenburg, zoals het bedrijf toen heette, de gangbare constructie van houten rompen met inwendige staaldraad-verstaging en houten vleugels hanteerde.
    Dankzij het boek Spyker van de mannen Gerdessen/Geldhof/Hazewinkel (een uitgave van de KNVvL, afdeling Luchtvaartkennis) weten we dat de firma Trompenburg enkele van de in de Eerste Wereldoorlog geïnterneerde vliegtuigen van de LVA heeft ontvangen. Dat waren een Sopwith Baby en een Sopwith 1 1/2 Strutter. Men wilde bekijken of deze vliegtuigen wellicht geschikte kandidaten waren voor seriebouw. Dat plan ging niet door. Men besloot de Nieuport 11 te gaan bouwen. En de eigen ontwerpen V.1 en V.2. De Spyker V.2 heeft opmerkelijk veel overeenkomst met de Strutter. Het is heel aannemelijk dat de (hout)bouwwijze van de Strutter is gebruikt in de V.2, dus geen aluminium buis en popnagels!

    Het heeft er alles van dat de Aviodrome, eens ons trotse en gerespecteerde Nationale Luchtvaartmuseum, zijn standaard zo ver verlaagd heeft dat het de vaderlandse luchtvaarthistorie verbeeld middels een doe-het-zelf bouwpakket van een ‘look-alike’.
    Een beetje alsof het Rijksmuseum een zondagsschilder vraagt een kopie van een Rembrandt te maken voor haar collectie. Ik vermoed dat deze V.2 een product is van Airdrome in Amerika, de leveranciers van hedendaagse bouwdozen op schaal en ware grootte van Eerste Wereldoorlog ontwerpen.
    Waarschijnlijk zullen bezoekers nooit verteld worden dat het hier om een goedkope nepper gaat.
    De V.2 in Lelystad, de kloon van de Fokker G.1 en de onechte reproductie van de Brewster Buffalo in het Nationaal Militair Museum; naar mijn mening stuk voor stuk onwaardige representanten van de boeiende Nederlandse luchtvaarthistorie.

    Dick Funcke

  9. #19

    Standaard

    Dick,

    Je moet je afvragen of de musea hier iets aan kunnen doen. We leven inmiddels in een samenleving die vrijwel uitsluitend door geld wordt gedreven. Zelfs voor medisch onderzoek zijn we grotendeels afhankelijk van wat de grote investeerders hier in willen steken.

    En op hun beurt steken de grote geldschieters alleen geld in dingen die weer veel geld opleveren.

    Musea leveren niet veel geld op, dus het is logisch dat hier weinig in wordt geïnvesteerd. Hierdoor kunnen musea niet veel anders kunnen dan dat ze nu doen.
    (Gelukkig zijn er ook uitzonderingen zoals Louwman)

    Maar het is nog niet te laat, we kunnen ons nog tot het communisme bekeren. Dan hebben we in ieder geval een echt vliegtuig op elke hoek van de straat.

    Ter overdenking ,
    Huub
    Laatst gewijzigd door huub vink; 19 april 2014 om 09:49 Reden: Kleine aanvulling

  10. #20
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    Wow Dick
    en dan vonden ze mijn opmerkingen al scherp aan de kant
    maar je hebd gelijk
    want dit uit amerika laten komen wat hoe dan ook niet goedkoop geweest zal zijn
    daar snap ik geen bal van
    dat had knapper en goedkoper hier in Nederland gekunt

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •