Pagina 3 van 14 EersteEerste 1 2 3 4 5 13 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 133

Discussie: Spijker V-2 bouwpakket Aviodrome

  1. #21

    Standaard

    Huub,
    Het is zeker dat geld een belangrijke factor is in het aquisitiebeleid van een museum. Je kunt je centen meer eenmaal uitgeven. Ik kan niet in de portemonnaie van de Aviodrome kijken en weet ook niet wat men voor deze bouwdoos heeft betaald. Maar kosten zijn relatief, omdat er diverse manieren zijn de kosten binnen de perken te houden.
    Als men zou bepalen dat die WW1 expositie niet deze zomer, maar bijv. over een paar jaar geopend wordt, heeft men tijd om te organiseren, fondsen te werven en hard te gaan bouwen aan volwaardige luchtwaardige reproductie. Meer tijd betekent meer mogelijkheden en spreiding van kosten.
    Zo overweeg ik voor mijn volgende replicaproject aan crowdfunding te gaan doen. Je leunt dan weliswaar op de goedheid van anderen, die daarvoor best iets terug mogen vragen, maar je maakt een dergelijk project wel financieel haalbaar.
    Mijn indruk is dat dat de nieuwe Aviodrome eigenlijk geen belang heeft bij een zorgvuldige verbeelding van de vaderlandse luchtvaarthistorie.
    Ik vermoed dat de huidige leiding van het attractiepark zich erg richt op de hele korte termijn. Zoals het nu op mij overkomt is het een hap-snap operatie en dus met hap-snap maatregelen, zoals de V.2.
    Tot mijn ontsteltenis had men na de overname door Libéma geen stuiver meer over voor het afbouwen van de Fokker S.IV. Een project, waar mijn team jarenlang aan heeft gewerkt, kwam stil te liggen. De vrijwilligers waren eerder tevreden met hun schamele reiskostenvergoeding en werkten als bezetenen om de kist (vlieg)klaar te krijgen. En kijk eens hoe hij er nu bij staat.
    Onderhoud van en het restaureren van historische vliegtuigen, alsmede de bouw van replica’s ziet de Aviodrome slechts als een middel om het grote doel te bereiken. En dat is meer betalende bezoekers langs de kassa te zien lopen. En dat terwijl eigenaar Libéma op haar website verkondigt te doen aan ‘Cultuuroverdracht en cultuurbehoud’.

    Hier laat ik het bij.

  2. #22

    Standaard

    Ik heb toch sterk het idee dat zonder Libéma er geen Aviodrome meer zou zijn. Voor Libéma is het Aviodrome geen museum maar een attractiepark met luchtvaart als thema. Tja, het moet wel uit de lengte of de breedte. Als je de historische waarde het enige belangrijke vindt, dan is het voor ondernemend Nederland niet interessant. Een persoon als Louwman heeft door zijn collectie openbaar te maken zijn hobby wat minder duur gemaakt.

  3. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Angel Bekijk bericht
    Ik heb toch sterk het idee dat zonder Libéma er geen Aviodrome meer zou zijn. Voor Libéma is het Aviodrome geen museum maar een attractiepark met luchtvaart als thema.
    Precies, zonder Libema had het Aviodrome waarschijnlijk niet meer bestaan. Laten we eerlijk zijn: 90% procent van de bezoekers ziet niet eens dat er replica's zijn, of dat de Spitfire een plastic model is maar deze bezoekers brengen wel het meeste geld in het laatje, zeker als je ook nog eens de kinderen zo ver kunt krijgen dat ze een bezoek leuk vinden.
    De realiteit is dat die paar echte vliegtuigliefhebbers in Nederland gewoon niet genoeg opleveren om zo'n museum zonder overheidsubsidie draaiende te houden.

    Louwman is natuurlijk een ander verhaal; een familiebedrijf wat al 95 jaar bestaat, en waarvan de eigenaar met een geschat vermogen van 820 miljoen op plek 23 in de Quote 500 staat. Daar kan Libema alleen maar van dromen.

  4. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ferry_vO Bekijk bericht
    Daar kan Libema alleen maar van dromen.

    Ik ook
    Als het regent in mei is april voorbij.

  5. #25
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    anders ik wel
    maar is
    warom een lopend project stil leggen en dan een ander project starten
    zelfd de kinderen zien die vliegtuigen liever vliegen
    wat overhijds subsidie betreft
    waarom hiet niet
    er zijn landen om ons heen die dat wel doen
    en die daardoor iets neerzetten wat ook leuk is voor kinderen
    maar ook waarhijdsgetrouw

    waarom word het hier in Nederland zo moeilijk gemaakt
    alles word vernieticht of achtergehouden als het om fokkermaterieel gaat
    en het word je haast onmogelijk gemaakt zelf iets te bouwen
    want je moet alle papieren hebben met de berekeningen
    kortom aleen de bouwtekening volstaat niet
    er word moeilijk gedaan over certivicering bij het leven
    en je mag maar van 1 merk het gereedschap gebruiken
    dat merk is wel terziele dus je zou moeten zoeken

    terwijl het in de landen om ons heen een stuk minder lasting is

    als ik geld over had zou ik bv graag het G1 project sponsoren
    maar ik ben bang dat het nog erg lang gaat duren voordat er gebouwd gaat worden

  6. #26

    Standaard

    J Weel,
    Ik vind oprecht dat je zou kunnen proberen minder negatief te doen over je eigen land!

    Beter voor jezelf, en voor degenen die je onophoudelijke geklaag lezen.

    Het is hier niet in alle opzichten perfect, maar dat is het echt nergens.

    Je leeft mijns inziens in een mooi land, waardeer het!

    Ik mopper ook, en wie niet, maar hou alsjeblieft oog voor de goede dingen...

    Tracker.

  7. #27
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    O ik hou zeker ook oog voor de goede dingen
    De F18 die in het avodrome staat is een plaatje van een toestel
    en er staan nog wel een aantal schiterende vliegtuigen
    Ik bedoel aleen het kan zoveel mooier en nog goedkoper ook

    Wat ik jammer vind is als er al iets in Nederland voor een museum gekocht gaat worden de keuze is
    Of een matige kit uit amerika
    Of voor heel erg veel geld een vrijwel vliegwaardig gebouwde replica die nooit zal vliegen maar wel zo gebouwd is
    waardoor de kosten meteen erg hoog zijn

    Positiefe dingen worden haast altijd door particulieren gedaan
    Kijk bv naar de Batavia
    Maar dan komt er weer iemand die roet in het eten weet te gooien en die zeggen
    Mooie boot maar echt varen mag I niet
    want hij kan in brand vliegen

    Gesponsord bouwen met bijvoorbeeld mensen die werkeloos zijn en graag een vak willen leren waar ze wat aan hebben zodat ze weer aan een baan zouden kunnen
    Voor een vliegtuig zou dat houtbewerking
    metaalbewerking bankwerkers draaiers en freezers
    monteurs
    en zelfs stofeerders op kunnen leveren
    Omdat je dan ook wat doet voor de samenleving kun je nog subsiedie krijgen ook
    Als dan het RLD ook wil meewerken zou je op die manier zeer betaalbaar een leuke vliegende oude Fokker kunnen neerzetten

    Wat we wel nodig hebben dan is mensen met de kennis die het vrijwillig willen delen
    en een plek waar dit gerealiceerd worden

    Ik ben is bij de stichting vroege vogels geweest
    Mooie stichting die leuke dingen doet
    er zit daar een hoop kennis
    maar echt genoeg ruimte is er niet

    Of bijvoorbeeld bij de jongens van de G1
    Dat zou het bouwen van dat toestel een stuk goedkoper maken

    Zo kost een buzenframe niet meteen 20.000 euro
    Terwijl er maar voor 2500 euro materiaal in zit
    en dan neem ik het nog ruim
    Buizen zijn niet zo duur het zijn de certifikaten die het duur maken
    dat geld ook voor hout

    Maar warom moet hier in Nederland voor elke 10 bouten een certificaat afgegeven worden
    en voor elke paar platen vliegtuigtriplex ook terwijl dat in de rest van Europa totaal niet hoefd

    Dat zou het een stuk goedkoper maken
    Dus haalbaarder ook voor het aviodrome


    Lees goed ik doe niet negatief
    Ik stel vragen
    Maar meschien stel ik voor somige personen te moeilijke vragen

    Of die personen weten de antwoorden maar die zijn zo erg dat de vraag al pijn genoeg doet

    Met samenwerking is er zo veel te berijken
    en zoveel te leren
    en nog met een mooi resultaat ook
    Laatst gewijzigd door j.weel; 21 april 2014 om 12:08

  8. #28
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.268

    Standaard

    Ik vind dat j.weel in de kern gelijk heeft. De bureaucratie in Nederland geeft de indruk dat het niet luchtvaartminded is. Een aantal jaren geleden kreeg ik een gevoel van trots als ik bijvoorbeeld op Biggin Hill tijdens de airshow de Nederlandse DC-4 zag binnenkomen. Wat een visitekaartje voor de Nederlandse klassieke luchtvaart. Totdat de luchtvaartautoriteiten het onmogelijk maakten om het toestel nog zinnig te kunnen exploiteren en het uiteindelijk naar Zuid-Afrika verdween.

    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 21 april 2014 om 12:51

  9. #29

    Standaard

    Is het gras niet altijd groener aan de andere zijde van de heg? Er worden hier beweringen gedaan die werkelijk nergens op gebaseerd zijn .

    Nederlandse regelgeving is veel minder uitgebreid dan die in landen als bijvoorbeeld Frankrijk en Groot-Brittannië. Het grote verschil zit echter het naleven en handhaven van regelgeving.

    Ik werk op een week na al 30 jaar in een Europees instituut en heb in die tijd de verschillen goed kunnen zien. Als je denkt dat Nederland het slecht doet of dat het slecht toeven is in Nederland moet je eens echt over de grens gaan kijken.

    J.weel je probeert misschien niet negatief te doen, maar je vragen zijn het wel. Het antwoord op je vragen is simpel. Omdat regelgeving de belangen van iedereen probeert te beschermen. Jij wilt misschien graag een vliegtuig bouwen, maar een ander wil het niet op z'n kop krijgen.

    Ik ben het volledig met Tracker eens, het leven is hier zo slecht nog niet.

    Groet,
    Huub
    Laatst gewijzigd door huub vink; 21 april 2014 om 14:17

  10. #30
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    Ik zeg niet dat het leven hier slecht is
    maar de regels zijn vaak niet doordacht
    in somige gevallen slaan ze als een tang op een varken
    en zeggen zelfs de leveranciers dat ze nergens op slaan
    je moet hier in Nederland bv tegenwoordig voor elke 10 bouten een certifikaat hebben
    voorheen was dat per doos

    die certifikaten kosten een berg maar maken de bout echt niet sterker
    ze worden namelijk niet exstra getest en dat weet ik omdat ik er al mee gewerkt hebd

    dat geld ook voor buis en hout
    waarom exstra certifikaten terwijl het niks veranderd

    dat je als je een vleugol bouwd belastingsproeven moet doen daar ben ik het 100% mee eens
    en dat het toestel goed nageken word tijdens het bouwen begrijp ik ook nog wel

    het moet wel goed
    maar er zijn gewoon dingen die erg ver gaan
    en dat maakt het er niet makelijker en leuker op

    komop ik zou het graag leuker zien voor iedereen
    we moeten trots kunnen zijn op onze historie

    er is al zoveel weg

    Maar euuuuu jongens we dwalen af van de spijker

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •