Pagina 8 van 14 EersteEerste ... 6 7 8 9 10 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 71 t/m 80 van 133

Discussie: Spijker V-2 bouwpakket Aviodrome

  1. #71
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    ziet er inderdaat netjes uit

    ik ben dan wel benieuwd wat deeze kit werkelijk gekost heft

    in amerika is er 1 een kit aan het bouwen van een nieuwport 17

    is op vrijwel dezelfde manier opgebouwd
    maar die mag wel vliegen
    wat mij doet vermoeden dat deeze kit bedoeld is om een vliegend exsemplaar neer te zetten met een zo laag mogelijke onderhouds status

  2. #72
    Geregistreerd
    21 november 2008
    Locatie
    Noorwegen
    Berichten
    263

    Standaard

    Is er nog iets met dit project gebeurd?
    Met vriendelijke groeten,
    Rob Mulder

  3. #73

    Standaard

    Hallo Rob,

    Even een paar berichtjes terug lezen. Berichtje 69.
    Is een berichtje van gisteren en hierin geeft Hans de laatste status.

    Mvg, Boris

  4. #74
    Geregistreerd
    21 november 2008
    Locatie
    Noorwegen
    Berichten
    263

    Standaard

    Bedankt Boris.
    Met vriendelijke groeten,
    Rob Mulder

  5. #75

    Standaard

    Nog een zoekplaatje van de Spyker V.2 tussen de iconische Spin en Uiver op 15 juli.

    Die historische Spyker V.2 was wel mooi het eerste vliegtuig dat in Nederland in serie gebouwd werd: 78 stuks in 1919-1920 (ook het eerste in Nederland ontworpen jachtvliegtuig). Welk type vliegtuig de grondlegger was van de NL-luchtmacht (een complete generatie van de eerste Nederlandse militaire vliegers is er mee opgeleid). Gebouwd door de legendarische Trompenburg fabriek (producent van de Spyker auto, de Gouden Koets en het Spyker V.2 vliegtuig). Uitgerust met een bij Hembrug - Amsterdam gemaakte propeller (met het unieke cirkelstempel van de grote “W” (Koningin Wilhelmina) met kroontje er boven, met jaartal).
    Maar het was ook een lesvliegtuig met de moeilijk te vliegen rotatiemotor (en niet regelbare carburateur; met de magneten op ‘aan’ of ‘uit’ pruttel-pruttel je hoogte regelen). In het eerste jaar waren al 19 vliegtuigen afgeschreven als total loss…

  6. #76

    Standaard

    Ja, met dit soort vliegtuigen was het lastig lessen, in vergelijking tot hedendaagse toestellen.
    Dit soort vroege vliegtuigen waren niet erg goed bestuurbaar en vergevingsgezind. En een motor die alleen de standen "aan" en "uit" heeft helpt inderdaad ook niet.

    Als alles door gaat kom ik komende zaterdag nog in het Aviadrome. Zal dan zeker even langs de Spyker lopen om deze met eigen ogen te zien.

    Mvg, Boris
    Laatst gewijzigd door Boris; 15 juli 2015 om 21:57

  7. #77
    Geregistreerd
    21 november 2008
    Locatie
    Noorwegen
    Berichten
    263

    Standaard

    Spannend project. Hoop het binnenkort tijdens één van mijn bezoeken aan NL te kunnen komen bekijken. Plan een bezoek met een groepje Noorse luchtvaarthistorici naar Nederland en dan gaan we o.a. het Aviodrome bezoeken.
    Met vriendelijke groeten,
    Rob Mulder

  8. #78

    Standaard

    Afgelopen zaterdag, 18 juli 2015, nog even wezen kijken naar de bouw van het Spyker V-2 model. Ook nog een praatje gemaakt met een behulpzame medewerker daar.
    Hier hoorde ik iets nieuws voor mij. Vrienden van het Aviadrome weten dit waarschijnlijk al. Maar de kit die in Amerika is aangekocht is eigenlijk voor een Sopwith vliegtuig. Om hier nu een Spyker V-2 van te bouwen zijn er veel aanpassingen gedaan aan romp, vleugels en staart. Ook de motorbok is eigen fabricaat.
    Dit verklaart ook, in mijn opinie, waarom er zoveel langer aan dit model is gewerkt dan dat er in de eerste berichtgeving werd aangegeven.
    Al met al is het meeste metaalwerk nu gedaan. Hierna volgt het bekleden als eerste grote stap. Hiervan zijn momenteel al kleine stukjes gedaan.

    De foto’s laten wat details en overzichten zien.


    Overzicht van de bouw.

    Overzicht van de bouw.


    Profiel van de ondervleugel.


    Rolroer in de onderste vleugel.

    Detail van bekleed rolroer in de onderste vleugel.


    Detail van een ligger van de bovenvleugel. Hierop is de materiaalcode van de buis te zien. Voor de kenners onder ons, de getoonde legering staat ook bekend als AL 6061 T6.


    De kit was oorspronkelijk uitgevoerd met een staartwiel. In plaats hiervan is er in eigen huis een mooie staartslof gemaakt.

    Ziet er tot nu toe goed uit. Ben benieuwd hoe mooi het er uit gaat zien wanneer de kist bekleed is.

    Mvg, Boris
    Laatst gewijzigd door Boris; 19 juli 2015 om 14:25

  9. #79
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Mooie foto's bedankt voor het delen.

  10. #80

    Standaard

    Mooie foto's!
    De -aangepaste- bouw is, behalve het aluminium materiaal, zodanig alsof het een echte Spyker V.2 wordt. Hij zal niet vliegen maar deze nabouw Sopwith "kit" vliegt in USA wel (het is een USA-kit van een Sopwith 1 1/2 Strutter, toen incl. bouwinstructies etc. etc. € 10.000,- (nu meer ivm dollarkoers)). Alle bouwdetails worden vastgelegd voor later om tzt mogelijk een tweede als echt vliegende te kunnen maken (maar er zijn zoveel wensen).
    De motor is de originele (!) 80 pk Thulin uit Zweden die men nog in de magazijnen had liggen (ik heb nog een originele Hembrug 80 pk Thulin propeller -via via en mede dankzij Jan- maar die is niet te koop; als iemand nog zo'n prop weet? "neusstandjes" waren toen heel normaal, zeker met een lesvliegtuig, dus die houten props sneuvelden als eerste).
    Aviodrome kan nog altijd vrijwilligers gebruiken, wie wil helpen: bel Raymond.
    Mvg
    Hans

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •