Pagina 3 van 4 EersteEerste 1 2 3 4 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 33

Discussie: 72 jaar oud mysterie ontrafeld

  1. #21

    Standaard

    Hoi Nick.

    Dank je. Een Do 24 van de MLD (marine), niet van de KLM.

    Het is een bekende foto, die 'Broome' mooi illustreert. Het bijschrift is overigens zeer juist: de foto is niet genomen in maart 1942, maar bij een eerder bezoek van een paar toestellen aan Australië in 1941.

    Peter

  2. #22
    Geregistreerd
    13 december 2012
    Locatie
    Oostvoorne
    Berichten
    117

    Standaard

    Hier wat meer over de broome raid.

    Mvg,

    Bart

  3. #23
    Geregistreerd
    3 oktober 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    230
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Toch heeft een Nederlandse vlieger van het 18e squadron, Gus Winckel een Japanse vliegtuig bij Broome uit de lucht geschoten met een mitrailleur uit de hand.

    Verder verwijs ik ook nog naar een prachtige website, gemaakt door Tom Poederbach op: strijdbewijs.nl/cramerus.htm
    Gaat over Pieter Cramerus, die eveneens passagier was in de DC3 PK-AFV, gevlogen door Ivan Smirnoff.

    Het complete verhaal is beschreven in het boek "Diamantvlucht"

    Ger.

  4. #24

    Standaard

    Ik zou graag weten of er een lijst beschikbaar is met de namen van MLD- bemanningsleden van alle in Broome destijds aanwezige PBY's en Do 24's.
    Dus niet die van alleen de getroffen kisten.

    Er zijn bepaalde namen die me intrigeren, maar waar ik de betrokkenheid niet goed kan achterhalen.
    Ik bezit er onvoldoende literatuur over.

    Tracker.

    Tracker.

  5. #25
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Aanbevolen literatuur over Broome:
    "Zero Hour in Broome - The untold story of the attacks on northwest Australia in 1942". Dr Tom Lewis & Peter Ingman. (Avionmore Books, 1st ed., 2010). ISBN 9780957735156 (pbk).
    "Diamantvlucht - Het verhaal over de oorlogsgebeurtenissen in Broome en de diamanten die bij Carnot Bay verloren raakten". W.H. Tyler. (1986). ISBN 9072033531. Orig. titel: "Flight of Diamonds".

    Nog een titel over Japanse aanvallen op Noord-Australië:
    "Darwin's Air War 1942-1945 - An illustrated history". Bob Alford. (The Aviation Historical Society of the Northern Territory, 4th ed., June 2005).

    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 19 maart 2014 om 18:26

  6. #26

    Standaard

    Wie kent deze foto uit Broome, en weet wie deze bemanningsleden zijn?
    http://www.horizonten.nl/pix/broome.jpg

    Deze zou ook wel eens in 1941 gemaakt kunnen zijn, denk ik, maar ik kan me vergissen.

  7. #27
    Geregistreerd
    6 maart 2014
    Locatie
    Wellington, NZ
    Berichten
    7

    Standaard

    Ik heb de Oorlogsgravenstichting in Den Haag benaderd om te zien of de Nederlandse diplomaten en hun staf vermeld zijn in het Slachtofferregister. Alleen het gezin van H M J Fein [zonder zijn zoon R H Fein] is in het Register. De Stichting vertelde mij:
    Na de oorlog hebben wij van het ministerie van Buitenlandse Zaken de namen
    gekregen van de heer Fein en zijn gezin. Na verificatie met de zoon hebben
    wij de namen opgenomen in ons bestand. Deze zoon was overigens in 1969 al
    op de hoogte van de omstandigheden waaronder zijn vader, moeder en zusje
    omgekomen zijn.

    De namen Viruly en Cramwinckel hebben wij destijds niet gekregen van het
    ministerie. Helaas beschikken wij ook niet over een passagierslijst van
    het Qantas vliegtuig.
    Dankzij de informatie die Phil Vabre in Australië al had verzameld, en de informatie die Mw Sandra Fein-Pals beschikbaar stelde aan dhr. Trevor Morley, kon ik de Stichting onder meer de passagierslijst van Qantas toesturen. Nu hoop ik dat de Stichting binnenkort alle Nederlanders op de laatste vlucht van de Circe in hun register zal eren. Dus ook dhr. J M Viruly, zijn vrouw en dochter; dhr. J H Cramwinckel; Mej. Venselaar; Mej. de Maret Tak, en dhr. van Haelen.

  8. #28

    Standaard 72 jaar oud mysterie ontrafeld

    Een paar maanden terug noemde ik in dit topic onder #4 Luitenant ter Zee vlieger R L (Rudy) van Es.

    Hij vloog in 1942 met een meer dan overvolle Catalina vanuit Java naar Broome.
    Vrouwen en kinderen, 80 bij elkaar.




    Ik schreef dat omdat het nogal schril afsteekt tegen de slechts 16 passagiers van de ruim bemeten Circe.
    Maar ook omdat ik hem heb gekend.

    Hij gaf les in luchtvaartvakken op het KIM in Den Helder, 1955.
    Hij had de rang van Overste.
    Voor motorvliegen was hij inmiddels medisch afgekeurd, maar zweefvliegen kwam daar voor in de plaats, op De Kooy.

    Eind jaren vijftig werd hij chef instructeur bij de Helderse Zweefclub, de ZCH.
    De club was nogal afhankelijk van de Marine, waardoor zijn functie, en later die van voorzitter van de club, goed van pas kwam in het overleg.

    Hij was een bescheiden mens die zijn stem nooit hoefde te verheffen.

    Van de bewuste vlucht naar Broome waren we op de hoogte, maar hij sprak er zelden over, en dan nog alleen na enig aandringen.

    Hij viel op door zijn bedaarde houding, maar het is pas een paar maanden geleden dat ik ontdekte dat dat niet altijd zo was geweest.

    In 1938 vloog hij op de Fokker C-XI W, de katapult jachtverkenner van de lichte kruisers De Ruyter en Tromp.
    De W-6 op de foto had een tijdelijk camouflage patroon op proef volgens het 'Razzle Dazzle' idee.
    Woeste hoekige tekeningen moesten het afstand inschatten 'door den vijand' bemoeilijken. Dat gebeurde toen uitsluitend visueel.








    De Britse Felixstowe is er een mooi voorbeeld van; de MLD beschildering op de W-6 lijkt wat hap-snap te zijn aangebracht.




    Er werd tegelijkertijd ook gevlogen op de Fokker C-VIIW, een lichte verkenner met een 250 pk motor, een derde van de C-XIW.
    Deze deed dienst op de wat lichtere schepen.

    De C-VII werd nogal eens gebruikt om wat te spelevaren.
    Zo ook een keer toen de Hr Ms Flores, het schip waar vanaf hij vloog, in de buurt van het eiland Billiton kwam.




    Dat was geweldig, want op dat eiland had Rudy zijn teerbeminde wonen, met wie hij zich ging verloven!

    Hij werd afgeschoten vanaf de Flores, met als opdracht een verkenningsvlucht boven zee te gaan maken.
    Eenmaal uit het zicht van de Flores maakte hij rechtsomkeert met de stellige bedoeling de verkenning boven land voort te zetten.

    De jongedame in kwestie woonde op stand, met in de tuin een prachtige Tamarinde boom.
    De C VIIW had de W van Water in de naam, maar dit uitje van Rudy vond plaats boven land...

    Hoge bomen vangen veel wind, maar ook soms laag vliegende Fokkers met drijvers...

    Dat leidde tot het volgende bericht onder een drietal foto's:

    " Het wrak van de Fokker C-VIIW lichte zeeverkenner V-10 dat het boordvliegtuig was van de kanonneerboot Hr.Ms. Flores.
    Het stortte neer op 5 april 1939 te Manggar (Billiton).
    De twee inzittenden, onder wie OVL2 R.L. van Es, raakten licht gewond ".

    De foto's liegen er niet om, en dat de beide waaghalzen slechts licht gewond raakten mag een wonder heten.








    Hij en zijn waarnemer werden opgevist uit de Tamarinde tuin en vervoerd naar de lokale ziekenboeg, hospitaal voor burgers.




    Gekleed in zijn Marine-verstrekking flanellen pyama met strepen, lekker, in de tropen en zonder airco, herstelde hij voorspoedig.
    Ook mocht hij weer gaan vliegen nadat hij vermanend was toegesproken door zijn Commandant.
    De V-10 werd afgeschreven.

    Enige maanden later huwde hij de reden voor zijn zonde met de C-VIIW.





    Toen ik in 1962 als ARO, Aspirant Reserve Officier, aantrad op het KIM, was hij opeens niet meer de club-voorzitter, maar mijn militaire meerdere, en Overste was tamelijk hoog in die tijd.
    Hij bewaarde keurig de vereiste militaire afstand, maar had er intussen wel alles aan gedaan om me bij een Tracker squadron geplaatst te krijgen.

    Nu, zoveel jaar later werkt dat nog steeds door, en ik ben hem er ziels dankbaar voor.



    In 1965 is hij, samen met zijn vrouw, helaas omgekomen bij een verkeersongeval.


    Tracker.

  9. #29

    Standaard

    dat zijn nog eens goede herinneringen uit tempo duluh, in de eerste plaats over " ome rudy ", en ook over de tijd dat hij [ v. es] als docent zeegeschiedenis aan het kim verbonden was.
    ook ik heb zeer goede herinneringen aan deze overste, die onderkoeld, en met een vrij strak gezicht, de vreselijkste dingen over de marine, de vliegerij, en bepaalde toen niet meer in functie zijnde hoger geplaatsten, maar dan discreet slechts met een letter aangeduid, kon vertellen.
    in mijn tijd was hij een waardig opvolger van die andere coryfee van dit moment, kltzv van prooyen

  10. #30

    Standaard

    sorry !
    de tweede regel is weggevallen, die had moeten luiden :
    het instituut was verbonden als leraar maritieme visie luchtvaart

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •