Pagina 4 van 4 EersteEerste ... 2 3 4
Weergegeven resultaten: 31 t/m 33 van 33

Discussie: 72 jaar oud mysterie ontrafeld

  1. #31
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tracker "Jaap de Moor" Bekijk bericht

    Ik ken het verhaal van mijn oude zweefvlieginstructeur (toen Overste), Rudy van Es.
    Hij vloog met een Catalina naar Broome met 80(!) passagiers, vrouwen en kinderen.
    Over elkaar heen gepakt. Startgewicht was even géén issue.

    Tracker.
    Naam: catalina reddingsactie.JPG
Bekeken: 553
Grootte: 117,6 KB

  2. #32

    Standaard

    Bovenstaande foto is gemaakt naar aanleiding van de reddingsvlucht van de Y-45 op 21 februari 1942. De overlevenden van de Sloet van de Beele en de Van Nes zaten in reddingboten en werden door een Do 24 X-18 gespot.
    Deze 2 toestellen hebben in totaal 320 opvarenden gered. De Y-45 heeft 79 personen in een keer aan boord kunnen nemen. De X-18 heeft 34 drenkelingen weten te redden. De Y-45 heeft meerdere vluchten gemaakt. De bemanning van de Y-45 was:Ltz Dorre, SgtV van Kooy, KplV Hendrikse, Matr Tel Van Doorn, Kpl Bosman, Vltgmt De Haas.
    Van de X-18 weet ik geen bemanning van, hier zou Van Es bemanninngslid geweest kunnen zijn.
    PST

  3. #33

    Standaard

    Van Es kan onmogelijk in Broome terecht gekomen zijn! Helemaal al niet met 80 passagiers. Van Es was de boot cdt van de X-16 van GVT 8, welke tijdens de evacuatie in onderhoud was op MVKM. Hij moest zich melden aan boord van de Poelou Brass. Deze is getorpedeerd en Van Es kwam in de sloep van oa LtzV Piet Versteeg. Aan land geraakt en POW gemaakt. Lees verslag van kleindochter Van Es tijdens herdenking 15 augustus verleden jaar Indie monument.
    PST

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •