Pagina 4 van 5 EersteEerste ... 2 3 4 5 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 42

Discussie: Die Deutsche funkmessverfahren in Holland 1940 - 1945

  1. #31
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Louis , weet jij wat de functie is geweest van deze twee bunkers ?
    Het gaat om twee stuks van het type L 483 Unterstand für Funkmeldezentrale gebouwd omstreeks 1943 .
    Mogelijk kwam dit voort uit een soort gelijke installatie die daarvoor in Ruigoord stond .
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 30 december 2017 om 22:10
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  2. #32
    Geregistreerd
    8 mei 2011
    Locatie
    Flevoland
    Berichten
    174

    Standaard

    Daar zijn de meningen nogal over verdeeld, echter ik ga er van uit dat het een radiostation was. Deze info heb ik ooit van een veteraan gehoord, deze had masten gezien bij deze beide bunkers. Trouwens in de nabijheid van deze bunkers zijn twee kleinere bunkers te vinden waarop kennelijk ooit luchtgeschut stond opgesteld tegen laag vliegende toestellen. Dus kennelijk was het wel een belangrijke locatie.

    Is echter wel opvallend dat het geheel buiten de vesting IJmuiden bevind, een station in Ruigoord daar heb ik nooit iets van gehoord. Trouwens de afstand naar Ruigoord is niet zover weg van deze locatie. Schiphol word ook wel eens genoemd in verhouding met deze bunkers, alleen lijkt mijn dat erg vreemd. Waarom deze bunkers hier bouwen op een moment dat het belang van Schiphol te niet was gedaan. Schiphol speelde in 1943 niet echt meer mee in de verdediging. Andere vliegvelden verder in het land hadden deze taak al overgenomen.
    Laatst gewijzigd door Louis; 16 september 2014 om 17:56

  3. #33
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    De twee bunkertjes in de dijk dienden voor het onderbrengen van het bedieningspersoneel aangezien de twee grote bunkers alleen de technische installatie bevatten.
    Deze bunkers hadden niets van doen met de Festung IJmuiden aangezien het Luftwaffe ontwerpen waren en ook het baupunkt en latere widerstandsnest aan hen toebehoorden.
    Hieronder nog twee documentjes aangaande Ruigoord .
    Zowel Ruigoord als Spaarnwoude worden meestal aan Schiphol gelinkt.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)    
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 30 december 2017 om 22:11
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  4. #34
    Geregistreerd
    8 mei 2011
    Locatie
    Flevoland
    Berichten
    174

    Standaard

    Betwijfel of deze twee manschapbunkertjes gebruikt werden door het personeel wat in de beide grotere buinkers werkte. Ook al omdat in de omgeving enkele huizen aanwezig waren die daar voor gebruikt konden worden. De positie van beide kleinere bunkers doet niet denken aan zo iets, maar meer aan een functie van verblijf voor bewakingspersoneel dan wel aan een flakbunker (2 cm of vierling geschut).

    Weet dat deze tot de Luftwaffe behoorde, en ook dat het geen deel uitmaakte van de Festung IJmuiden. Echter er zijn meer objecten geweest die buiten de festung lagen, maar wel dergelijk onderdeel hiervan waren. Trouwens alle drie de krijgsmacht onderdelen waren binnen de festung aanwezig.

    Nu het duidelijk is dat er nog een radiostation (Ruigoord) was, nabij deze locatie. Komt er bij mijn toch een vraag naar boven. Waarom twee locaties en dan ook nog eens drie bunkers daarvoor. ?

  5. #35
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Flakbunkers zijn het zeker niet aangezien de borstwering van Formsteine op het dak ontbreekt .
    Boerderijen of andere huizen in de buurt is geen optie omdat ze tijdens een beschieting geen bescherming bieden .
    De twee bunkertjes in de dijk zijn van het type Küver wohnunterstand , dus met het achtergedeelte het nachtverblijf van gestort beton ( 1,10 meter dik ) en aan de voorzijde het tagesraum van baksteen.
    Deze bunkertjes waren voor het onderbrengen van 6 a 8 man.
    Zover bekent waren er binnen de Festung IJmuiden geen Luftwaffe troepen gelegerd.
    Het is ook niet aan te tonen dat Ruigoord en Spaarnwoude beide actief waren in dezelfde periode.
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  6. #36
    Mannetje Guest

    Standaard L487 Zander

    Quote: Van de L487 (Zander)is bekend dat de bunker nooit is afgebouwd , de enigste gebruiker is een padvinders groep die bunker enige jaren na de oorlog als onderkomen gebruikte.

    Jan,
    Ik zie op verschillende sites deze quote terug komen; meestal als onderdeel van dezelfde tekst die van jou is gekopieerd. Ik heb eerder van iemand gehoord dat hij ook dacht dat deze bunker nimmer in gebruik is geweest. Zelf lijkt het me niet zo logisch dat een stelling ordnung2 als Biber en Tiger, met functionerende L487's, ondergeschikt waren aan Zander ordnung1 waar dat nooit het geval zou zijn geweest.
    Kun jij aangeven waarop het nooit functioneren van de L487 Zander gebaseerd is?

    Mart

  7. #37
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Hallo Mart

    Ik ben zelf in de L487 van Zander geweest en zag dat er geen deuren , overdrukventielen en andere stalen pantserdelen waren geplaatst .
    Tevens heb ik daar in de kleine Seeburgbunker bezocht waar ik veel van de inrichting vond op de vloer incl. glasscherven van de Seeburgtisch.
    De bouw van de L487 Bertha begon laat in de oorlog.
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  8. #38
    Mannetje Guest

    Standaard L487

    Bedankt Jan voor je uitleg.
    Mogelijk is er een gebrek aan materiaal geweest. Wat ik begrijp is dat de bouw pas in oktober 1943 is gestart; dat is een jaar later dan bijvoorbeeld de L487 in Biber (maar op zich was er tijd genoeg om hem in gebruik te nemen).
    Hoewel, uit het filmpje van de Zandvoortse Bunkerploeg blijkt dat er toch op plaatsen nog stalen deuren, luiken en pantserplaten voor de nabij verdediging zitten . Aan de andere kant geeft de bunker echter een veel te "schone" indruk. Alsof hij nog opgeleverd moest worden. (of hij is heel keurig leeggeplunderd). Boeiend.
    Als het mag wil ik toch over nog iets anders van je uitgebreide kennis gebruik maken.
    Hoe werd deze reusachtige bunker verwarmd? Kleinere bunkers hadden kachels maar ik neem aan dat dat bij de L487 niet het geval was.

    Groetjes,

    Mart

  9. #39
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Grote commandobunkers waar de L487 ook onder viel werden warm gestookt met een cv ketel .
    Dit soort bunkers hadden een eigen stookruimte voor een olie gestookte cv ketel .
    Kleinere bunkers waren voorzien de bekende bunkerkachels van het type WT80K veelal gemaakt bij de firma Haas.
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  10. #40
    Geregistreerd
    4 april 2015
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2

    Standaard Funkmess Noord Holland

    @Jan Wullink
    Prachtige en interessante info over het Funkmessgebeuren in NH. Heb ik nooit eerder gezien en ben heel geinteresseerd naar je bronnen.
    Misschien kunnen we daar eens over mailen.
    bye
    Rene
    info@luchtoorlog.net

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •