Pagina 2 van 5 EersteEerste 1 2 3 4 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 42

Discussie: Die Deutsche funkmessverfahren in Holland 1940 - 1945

  1. #11
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    .
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)          
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 30 december 2017 om 22:47
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  2. #12
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    ..
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)          
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 30 december 2017 om 22:49
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  3. #13

    Standaard

    Jan,

    Ik weet niet hoe deskundig jij bent op het gebied van radar in Nederland gedurende 1940-1945?
    Maar omdat jij momenteel dit topic voedt, gooi ik hem er hier maar in. Misschien kan jij mij helpen.

    Ik ben namelijk op zoek naar wat meer informatie over "vesting de Beer". Dit was bij Rozenburg (Rotterdam).
    Dit naar aanleiding van een foto die ik in 1986 heb genomen. (Zie hieronder)



    Op de achtergrond zie je links nog een stukje van een radarschotel. Hier zat een bordje bij dat vermelde dat dit radarsysteem uit de 2de wereldoorlog kwam en bij Scheveningen vandaan kwam.
    Toen geen foto genomen (was nogal zuinig op mijn fotorolletjes). Wel nog eens gekeken of ik hier wat info over kon vinden, maar toen niets gevonden.
    Wat hier dus stond was het volgende: (met hulp van het hedendaagse Internet)

    Funkmeßgerät FuMG 65 Würzburg-Riese

    Het betreft hier een FuMG 65 Würzburg-Riese radar dat oorspronkelijk op Rozenburg (bij Rotterdam) stond. Dit heette Vesting de Beer.
    Later, na de oorlog, is deze radarschotel gebruikt als antenne voor wetenschappelijk onderzoek door RVO-TNO op de vlakte van Waalsdorp (bij Scheveningen). Hier komt dus de link met scheveningen vandaan.
    De radarschotel is later geschonken aan het Luftwaffenmuseum Uetersen (waar ik hem dus tegenkwam). Later is deze schotel verhuist naar het Luftwaffenmuseum in Gatow. Daar staat ze nog steeds.

    Voor meer info zie ook de volgende links:
    Rozenburg (Rotterdam). Vesting de Beer. http://www.koosp.nl/wo deel 6/wo deel 6 1b/index.htm
    Vlakte van Waalsdorp, noordelijk van Scheveningen. Museum Waalsdorp: Wrzburg-Riese antenne

    Heeft iemand misschien nog een foto, of wat meer info, van dit radar uit de tijd dat deze op Rozenburg stond?

    Mvg, Boris

  4. #14
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard

    Misschien is er wat over te vinden in het boek "Radarstelling Biber' (in Oostvoorne)
    Overigens is hebben we nog een Würzburg Riese in ons land en deze is in het bezit van Museum Vliegbasis Deelen, momenteel opgeslagen in Elst.
    Het museum is tevens in het bezit van de schotel van een Würzburg A en die staat wel opgesteld.
    foto Riese:Gerben Tornij.
    Laatst gewijzigd door grasshopper; 21 maart 2014 om 17:42

  5. #15
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Hallo Boris

    Veel radar installaties werden na de oorlog doorgebruikt in diverse landen .
    Een mooi voorbeeld zijn de radiotelescopen van Dwingeloo ook dit waren Würzburg Riese installaties die tot in de jaren tachtig zijn gebruikt.
    De schotel die nu in het oorlogsmuseum van Overloon staat komt ook uit Dwingeloo.
    De Würzburg van de Beer is geen Fuse 65 maar een Fumo 214 " Seetakt "
    Deze installatie diende als vuurleidingsradar voor zware Seeziel batterie Brandenburg op de Beer
    De Fuse 65 was specifiek voor de Luftwaffe.
    De foto is van de Würzburg op de Beer
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 30 december 2017 om 22:50
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  6. #16
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard

    Interessante foto Jan! Bedankt voor 't plaatsen.

  7. #17

    Standaard

    Jan,

    Ik krijg het idee dat zowel de FuMo 214 als de FuMG 65 dezelfde hardware hebben. Was dan het enige verschil dat ze door verschillende organisaties (Kriegsmarine, Luftwaffe) gebruikt werden? Of zat er toch wat andere elektronica achter?
    Mooie foto trouwens. Hiervoor mijn dank.
    Mvg, Boris

  8. #18
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Ik weet wel dat Fuse 65 over kleine dipoolantennes beschikte boven op de schotel , die door de Duitsers " Parasiet "werden genoemd .
    Dit had te maken met het zogenaamde " indentification friend and foe " systeem voor als men een eigen vliegtuig in beeld kreeg .
    Of het nog andere afwijkende apparatuur had weet ik niet .
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)    
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 30 december 2017 om 22:51
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  9. #19
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard

    Jan,
    Heb je ook gegevens en/of een afbeelding over de Seeziel-Batterij op De Beer?

  10. #20
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard Roma - Castricum

    Van de stelling Roma is weinig bekend .
    De locatie was op de Zanderij 500 meter ten westen van Castricum.
    De installatie werd op een heuveltop geplaatst als Frühwarngerät ( vroege waarneming ) tegen vliegtuigen .
    Waneer men met de bouw begon of de installatie in gebruik is genomen is onbekend .
    De radar is een DETE II later aangeduid als FuSe 80 Freya met een bereik van 300 kilometer en een vermogen van 10 Kilowatt.
    Het scherm was in hoogte beweegbaar zodat men het tijdens gebruik boven de scherfmuur liet uitkomen waarna men na gebruik weer liet zakken tot in de scherfmuur.
    De stelling bestond uit bakstenen gebouwen en was als volgt samengesteld ; 1 wc , 1 aggregaat gebouw , 9 woon/voorraad gebouwen , 1 werkplaats , 2 tobruks , en een scherfmuur voor de installatie .
    Volgens het KTB van het 347. Inf. Div. op 29.3.1943 bestond de bezetting uit 3 onderoff. en 22 manschappen.
    Het is opvallend dat er gecombineerde eenheden waren zowel Luftwaffe als Kriegsmarine personeel werkte op de installatie .
    De verdediging bestond uit één machinegeweer en één stuk 75 mm luchtdoelkanon (r.).
    Na de oorlog werd het gehele complex door de Pwn gesloopt voor het bedrag van f 83750,-
    Er is thans op wat los puin na niets meer terug te vinden.

    1.) De radarinstallatie in de scherfmuur ( 1947 ).

    2.) De radarinstallatie met op de voorgrond het aggregaat gebouw.

    3.) Detailopname van het antenne scherm .

    4.) BRV tekening van de installatie.

    5.) BRV tekening van de scherfmuur.

    6.) PWN tekening van de Zanderij.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)            
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 30 december 2017 om 22:52
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •