Pagina 7 van 10 EersteEerste ... 5 6 7 8 9 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 61 t/m 70 van 99

Discussie: Fokker S11

  1. #61

    Standaard Fokker S11

    Helaas nog geen telelenzen voorhanden.







    Tracker.

  2. #62

    Standaard Fokker S11

    Gut, en dan te bedenken dat het oorspronkelijk bedoeld was als driezitter...



    Tracker.

  3. #63

    Standaard Fokker S11

    De Kooy, rond 1970.



    Tracker.

  4. #64

    Standaard

    De niet ronde Roundel op de romp van de S 11.

    Dit wordt een vrij nutteloos artikel, maar ik zit met een waarneming die ik zojuist deed, en die ik graag wil delen.
    Omdat ik het niet erg snap.

    De Luchtmacht begon in '50 met de S 11.
    De Generaal, belast met het beschilderen van deze nieuwe aanwinst bepaalde dat de S 11'en getooid gingen worden met een 'E', gevolgd door een nummer, en wel vanaf één, en oplopend.
    Dat klinkt logisch qua nummering, al begrijp ik de 'E' niet goed.

    Hij bepaalde ook dat de roundel op de romp tussen de 'E' en het nummer in moest komen. De roundel werd het streepje dat er normaliter tussen staat.
    Prima, alleen moest de roundel wat groter zijn dan de tekens waar het tussen zou staan.

    Alleen de Generaal wist waarom. Dat is erg des Generaal's...

    De schilders togen aan het werk. De roundel raakte bovenaan bíjna de langsgording waar de bekleding een scherpe knik maakt naar het rugje van de S 11 toe.
    Dat had tot gevolg dat de letter en de cijfers ongeveer vijf centimeter van die rand verwijderd bleven, maar er netjes parallel aan liepen.

    Het zag er strak uit. De Generaal werd zelfs thuis geprezen.
    Iedereen blij.





    In 1951 kwam er een nieuwe Generaal-belast-met-verfpatroon-van-de-S 11.
    De schilders waren nét klaar met de E-6, volgens patroon Generaal één.

    Maar Generaal twee was streng in de leer en vond dat de 'E' en de cijfers precies tégen de bovenrand aan zouden moeten komen liggen, (werden sollen müssen, maar dat zei hij niet hardop).
    Vijf centimeter hoger dus.





    Over een aangepaste grootte van de roundel viel niet te discussiëren; die bleef groot.


    En zo is het gekomen dat alle S 11'en op de romp zijn voorzien van afgeplatte roundels...








    Dat bleef ook zo toen een deel van de vloot naar de MLD ging, naar De Kooy.
    Daar had men nog nooit van Generaal twee gehóórd zelfs, en dachten automatisch dat het zo hoorde, een afgeplatte ronde roundel.



    En zelfs toen er omgenummerd werd en de roundel geheel in zijn eentje op de romp kwam te staan, heeft niemand dat ooit meer gewijzigd.
    Daar houdt de Marine dan ook helemaal niet van.





    De 179 en de 197 vormen het bewijs.


    Was het u ooit opgevallen?
    Mij niet----tot aan vandaag!

    Tracker.

  5. #65
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.934

    Standaard

    Da's ook een manier om iemand te 'dwingen' om het hele topic nog eens te bekijken...

    Het was mij in elk geval nog nooit opgevallen. Als ik nu ooit eens een modelletje van de S-11 had gemaakt, had ik het vrijwel zeker wel gezien, maar nu...? Nee.

  6. #66

    Standaard Fokker S11

    Ik deed het niet om 'flauw' te doen hoor; het viel me gewoon op.

    Vraag voor de zondagochtend:

    Ik heb een jaartal nodig bij een foto van een Catalina op De Kooy.
    Registratie is nog niet ontcijferd, maar hij staat er op met aan iedere zijde een S 11. Het zijn de 19 en de 31.

    Wie weet alles van de overgang van S 11'n naar MLD.
    En hoe het alle Catalina's is vergaan zou ik niet weten...





    Tracker.

  7. #67

    Standaard

    sinds oktober staan 2 S 11 propellers te koop op Marktplaats zonder bod; ik denk dat de te hoge prijs nu wel gehalveerd kan worden?
    Mvg
    Hans

    ? 2 x Originele houten propeller propellor Fokker S11 - Luchtvaart en Vliegtuigspotten - Marktplaats.nl


  8. #68

    Standaard

    Dat is een lastige. Volgens "De geschiedenis van de Fokker S-11 Instructor" van Fred Roos, kreeg de MLD haar eerste S-11jes op 15 april 1959 in bruikleen. De enige Catalina's die daarbij in de buurt komen qua leeftijd (volgens de tabel in "70 jaar Marineluchtvaartdienst" van N. Geldhof) zijn de P-212, afgevoerd bosbad Hoeven 08/07/1957 en de P-216 gesloopt MVKK 13/05/1957. Verder nog de P-217, P-218 en P-224 in dienst tot in 1957, maar deze 3 waren in Nieuw Guinea gestationeerd.
    Het zou dus de P-216 kunnen zijn die op de sloper staat te wachten, of de 212 die pas wat later naar Hoeven is gegaan. Het klopt in ieder geval niet met de data die op papier staan, maar dat zegt natuurlijk niet alles.

    Gr. Sjaak

    Edit: Nog even een nagekomen gedachte, het kan natuurlijk ook een foto zijn tijdens een Klu bezoekje nog voordat de MLD met de S-11 vloog.
    Laatst gewijzigd door Shake; 11 januari 2015 om 10:39 Reden: Nagekomen ingeving

  9. #69

    Standaard

    Shake,
    Ik was ook al zover, maar het probleem is dat een medewerker aan MLD-70 me heeft verteld dat er fouten in zijn opgenomen.
    Dit is denk ik zo'n geval.
    Naast Bosbad Hoeven zou er niet nog een andere losse Catalina in Nederland moeten zijn; de rest is in de Oost gebleven en gesloopt.

    Maar deze foto toont anders...
    Afwachten maar.

  10. #70
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.312

    Standaard

    Nu een serie van 5 foto's van elfjes zonder commentaar. Gewoon genieten of zoiets ....



    Ruud.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •