Pagina 10 van 10 EersteEerste ... 8 9 10
Weergegeven resultaten: 91 t/m 99 van 99

Discussie: Fokker S11

  1. #91
    Geregistreerd
    13 februari 2012
    Locatie
    Molenschot
    Berichten
    77

    Standaard

    Naam: S1170_MLD_3001_6PA3.jpg
Bekeken: 263
Grootte: 292,8 KB

    van de hand van ondergetekende

  2. #92
    Geregistreerd
    2 oktober 2008
    Locatie
    Bleiswijk
    Berichten
    40

    Standaard

    Recentelijk kreeg ik deze foto doorgestuurd van een goede vriend met de vraag of ik er iets meer van wist. De foto is zeer waarschijnlijk in de jaren 50 van de vorige eeuw genomen en toont twee Fokker S-11's die kennelijk uit Israël waren teruggekomen, waarvan er zeker een voor Ghana bestemd was...De locatie is de Bleumerweg in Bakkum, gemeente Castricum. Bekend is dat een S-11 opgeslagen heeft gestaan in een leegstaande melkfabriek in Noord-Holland, goed mogelijk dat dit melkfabriek de Holland in Castricum is geweest. De foto bevindt zich in het archief van de Werkgroep Oud Castricum.Naam: Bleumerweg Bakkum-Castricum Fokker S-11.jpg
Bekeken: 176
Grootte: 283,5 KB
    Laatst gewijzigd door Mustang; 22 februari 2023 om 16:14

  3. Standaard

    De roundel is helaas in Z/W maar het lijkt op die van Guinee-Bissau. zwarte ster op rood veld. Alleen de locatie van de roundel is dan vreemd. Bij G-B zat deze op de kielvlak en niet op de romp.

    Andere combinaties met een ster op een gekleurd veld waren die van Somalië: witte ster op lichtblauw veld en die van de Democratische Republiek Congo: geel op een donkerblauw veld. Die lijken mij te veel af te wijken van de getoonde foto.

    Maar wat de S-11 met Guinee-Bissau te maken heeft??? Dat laat ik aan de experts over hier.
    Laatst gewijzigd door gerard gielis; 22 februari 2023 om 17:47

  4. #94
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Uit het boek "De geschiedenis van de Fokker S-11 Instructor" van Fred Roos.
    Op bladzijde 142 staat:
    Naam: IMG_9539.jpg
Bekeken: 144
Grootte: 515,4 KB

  5. #95

    Standaard

    In het boek "De geschiedenis van de Fokker S-11 Instructor" van Fred Roos uit 1987, staat dat de S-11 romp op de (onbewerkte) scan
    ook in de melkfabriek aanwezig was en daarna verhuisde naar een boer in Koedijk.
    De foto heeft Fred Roos zelf genomen op 28-10-1971! bij Honcoop in Veen.Naam: IMG_20230223_0002.jpg
Bekeken: 151
Grootte: 388,7 KB
    Het is niet dezelfde als de rompen op de vrachtwagen, deze rompen hebben o.a. geen staartwielen meer, en romp bij Honcoop wel.
    Verder schrijft Fred Roos het Volgende; De Amerikaans Nederlandse verkeersvlieger Geert E. Frank kocht 10/15 S-11en in Israël.
    Ze weren verscheept naar Nederland maar door een zware storm kwamen ze in Hamburg terecht.
    Door het transport naar Nederland zouden de rompen zwaar beschadigd raken.
    De Israëlische luchtmacht had direct contact met de Ghanese luchtmacht over eventuele levering van de S-11 aan hen.
    Ook zo de S-11 vanuit Israël aan Burma zijn geleverd, beide transacties zijn tot nog toe nooit bevestigd.

    Groet,

    Henk Steevens

  6. Standaard

    Dank je voor deze informatie. Heel bijzonder en verwarrend. Dan vraag ik me af waarom Israël dan deze roundel er op gezet heeft. Geen enkel land had eind jaren 60/begin 70 deze roundel in gebruik. Ghana heeft eind jaren 50 een zwarte ster gebruikt als finflash maar zonder wit veld er onder en altijd in combinatie met de rood, geel, groene roundel.

    Hebben we nu te maken met een fictief roundel of een foutief roundel op een export product? In ieder geval is het een "nieuw" roundel.
    Mag ik de foto's en informatie gebruiken op mijn website en in mijn FB Group over roundels?
    Gerard

  7. #97

    Standaard

    Voor mij geen probleem.

    Groet,

    Henk Steevens

  8. #98

    Standaard

    Als ik die pagina van Roos lees lijkt het me zeer waarschijnlijk dat dit als Ghanees roundel was bedoeld.

    Peter

  9. Standaard

    het komt wel vaker voor dat er "verkeerde" roundels aangebracht worden voor de aflevering. Dus dat zou hier ook gebeurd kunnen zijn.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •