Pagina 8 van 10 EersteEerste ... 6 7 8 9 10 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 71 t/m 80 van 99

Discussie: Fokker S11

  1. #71
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.299

    Standaard


  2. #72
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.299

    Standaard


  3. #73
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.299

    Standaard


  4. #74
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.299

    Standaard



    Mvg,
    Ruud.

  5. #75

    Standaard Fokker S11

    We laten ons niet afleiden door al die pure S-11 foto's, en vervolgen met:

    Catalina met twee S-elven, De Kooy.

    Ik plaats eerst maar de foto waar ik in #66 mee was begonnen.



    Het is een niet veel voorkomende combinatie van vliegtuigen.
    Ik weet er inmiddels iets meer over te vertellen.

    MLD-70 is totaal onvolledig op S-11 gebied. Het daar getoonde staatje vermeldt alleen de kisten van ná de omnummering die in 1970 plaats vond.
    Maar er zijn meer overzichtjes op dit gebied die niet helemaal de werkelijkheid weergeven.

    Omnummeren door de MLD in '70, en dan het hele bestand van de hand doen in '73, met alle Fokkers ieder slechts rond de 3000 vlieguren, getuigt niet van een hechte planning.
    Nee, klinkt niet goed...

    Daarvóór hadden ze al een leven binnen de MLD in Sq 9, maar ik weet niet precies welke dat waren.
    Wel weet ik dat mijn MLD logboek aangeeft dat ik in '63 dartelde met de E-13, 14, 15, 27 en 30, allemaal vanaf De Kooy.
    Dat vraagt m.i. om een grondige herziening van het S-11 KLU MLD overzicht, toch?

    Terug naar de foto, met de volgende wetenschap:

    De Catalina is de 16-216.
    Arriveerde op het MVKK op 13 mei '57, en is daar gesloopt tussen 14 en 17 sept '62.
    Het is dus veilig om aan te nemen dat de eerste foto uit 1962 stamt.

    Bíjna was hij geheel intact verkocht aan een sigarettenfabriek die er reclame plannen mee had, maar dat ging op het laatste moment niet door -'Om Defensie-Strategische redenen'- , whatever that may be...

    Dus dan maar sloop van dit karakteristieke machien, verfoeilijk, jammer, en wat daar allemaal nog meer op van toepassing is.
    Temeer omdat er op De Kooy een héél grote hangar stond die nog eens half leeg was ook.
    De Zweefclub die daar riant huisde zou graag wat hebben ingeschikt.



    De Catalina die hier als achtergrond dient tijdens een brevet-uitreiking voor Vliegers, Telegrafisten en Boordschutters geeft ongeveer aan wat ik bedoel.
    Het is niet de 216 moet ik eerlijkheidshalve zeggen, het is niet op De Kooy, maar op het MVKV, op Duitse visgraatklinkers, en het is niet 1962, maar een acht jaar eerder.
    Maar het ging om de situatie die verbeeld wordt, (en een reden om de foto te gebruiken..)

    De 16-216 werd gebruikt door de MLTS, de school binnen het MLTB, het Marine Luchtvaart Technisch Bedrijf, en wel voor het motoren-onderwijs en het proefdraaien van de Wright R-1830's, die het in de regel altijd zo goed hadden gedaan.
    Dit onder leiding van Sgtvlgmr Schoonhoven.
    Deze gaf al les propellers en straalmotor(en) in 1954 op Deelen.

    De bron voor deze informatie is Leo Keizer, die in '54 les kreeg op Deelen, en die jaren later op De Kooy de laatste R-3350's van de Neptunes zou proefdraaien.

    Daarna viel er een grote Turbo-zuigermotor stilte op het Noordelijk Halfrond...

    NIMH plaatjes van de proefbank in de R-3350 tijd.









    De R-2800, ook geen kleine jongen, op een proefbank USA Reno-style.




    Lang verhaal over een Cat en twee Elven..

    Tracker.

  6. #76
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    zo die zal flink wat stof uit zen schuurtje zuigen zo

  7. #77

    Standaard

    S-11 overzicht bij de MLD uit het naslagwerk van Fred Roos:

    De late sloopdatum van de P-216 geeft in ieder geval een goede verklaring voor de foto.

    Gr. Sjaak

  8. #78

    Standaard Fokker S11

    Ik heb dat MLD S-11 overzicht maar eens opgeslagen, eindelijk.
    Dank je.

    Vraag onder 'herkenninkjes' was nog waar de Marine officier zijn pet bewaart.
    Wel, hier dus:




    Tracker.

  9. #79
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.299

    Standaard

    Fokker S.11. PH-NBE, 18.12.1947.
    Het cockpitdak is later nog gemodificeerd. Het richtingsroertrimvlak lijkt op de Israelische uitvoering en heeft niet de bolling van de Nederlandse.
    Ook iets in de cockpit dat hier al eerder is besproken is te zien, wat was dat ook weer.... bok, bokje....



    Ruud.

  10. #80

    Standaard

    Op zoek naar een foto van een S.11 kwam ik op dit draadje terecht, weer met veel plezier moet ik zeggen. Dus ik breng het maar weer even onder de aandacht, ook leuk voor de mensen die zicht het afgelopen jaar aangemeld hebben.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •