Pagina 6 van 6 EersteEerste ... 4 5 6
Weergegeven resultaten: 51 t/m 59 van 59

Discussie: Vraag(stukje).

  1. #51

    Standaard Vraag(stukje).

    Trillobiet.
    Leuk, zo leeft de fossiele schelp voort in een andere betekenis.

    Het antwoord is duidelijk, een test opstelling om romp tril eigenschappen te bepalen. In die tijd meestal totdat breuk op trad.

    Mijn vraag nu is of je dat uit ervaring weet, of is het een -gewaar- deerde- theorie?
    Wat me namelijk verbaast is dat de oorspronkelijke bok kennelijk niet sterk genoeg was voor de schuddebuik die er op is geplaatst.
    Er zijn extra dikke stijlen aangebracht over de eerste bok heen.
    Een beetje als of het idee later is opgekomen bij de Fokker bouwers.

    Bakboord vleugel houdt er in ieder geval niet van, zo aan de plooien te zien...

    Tracker

  2. #52
    Geregistreerd
    28 december 2008
    Locatie
    north scotland
    Berichten
    137
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Hij moest eigenlijk het motor gewicht evenaren de rollen waren heel zwaar en pasten met visgraat vertanding in elkaar ze hadden allebei een forse sleuf en liepen in oliebad .Door de rotatie en de olie kreeg je en vertraging en gedreun (omdat ze niet in balans waren of te wel uit het evenwicht )dit plantte zich voort door alles mede door deze zaken is het ding een paar keer verstevigd !Het schudde eigenlijk net zo als men tegenwoordig de stratenmakers ziet werken met een trilplaat met dieselmotor !
    heb in 1953 zelf nog wat dingen verziekt ,als je het goed toeren gaf moest je maken dat je wegkwam
    Maar ja een dag niet geleefd is een dag niet gelachen .
    Overigens voor dat het Engels -wiel er was sloegen we alles met de hamer .mijn wiel was een Kendrick en ik denk dat het 19e eeuws was !
    Weet je voor dat je vakman werd moest je de vloer vegen en na heelveel jaren wist je iets .Wij goten zelf lagers in als het wiel wat speling kreeg .Toen de kogellagers weer te krijgen waren hebben we op een schoonen dag het zooitje ffe omgebouwd .
    Ik denk dat het wiel naar Lips is gegaan met al mijn spullen er bij .Heb later nog gezocht of ik iets kon vinden (zelfs in de opslag van Evert Louwman er er was niets te vinden ) ja een koolfokker of zo iets ben helaas te oud om die naam te onthouden .
    Overigens heeft Jan Eshuis nog een Auster in zijn garage staan die van Ben Daams geweest is .Zelfde type als mijn PH -OTO die ik verkocht heb naar engeland Peterborough Aero club of zo .Mijn vriendjes vroeger wilde nog geen oude schoen meegeven met de OTO .Hij viel soms zomaar naar benee Heb allen spijt van de Fieseler Storch die in Rotterdam in een loods stond heb ik laten staan omdat de bekleding er af was .(Later leerde ik samen met mijn vrouw het bekledings vak voor vliegtuigen op Gilze Rijen )maar toen was de Storch gevlogen

  3. #53

    Standaard

    Dank voor je uitleg; je weet dus heel zeker wat het is op de foto.

    Ik heb het meeste van wat je schrijft begrepen, maar dat van het Engels- en Kendrick wiel moet je nader uitleggen aan deze leek.

    Grt, Tracker.

  4. #54
    Geregistreerd
    28 december 2008
    Locatie
    north scotland
    Berichten
    137
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    ffe geleden zag ik een foto hier ergens met een stuk bewerkt aluminium in een werkplaats als je verder kijkt zie je een stuk balk uitsteken met een zak er om gebonden dat kan een zelf gemaakt engels wiel zijn !
    En Kendrick maakte deze professional gebogen ,gewoon een prachtig stuk gereedschap .

  5. #55
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.311

    Standaard

    Voor mij was het "Engels wiel" ook een vraagstuk. Toch maar even gegoocheld. Te zien zijn drie apparaten om plaatwerk te bewerken, het tweede apparaat wat te zien is? Nu nog Kendrick. Of was dat laatste apparaat de Kendrick?

    http://www.youtube.com/watch?v=huc7aYdx0Oc

    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 30 mei 2014 om 21:36

  6. #56
    Geregistreerd
    28 december 2008
    Locatie
    north scotland
    Berichten
    137
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Kendrick is de fabrikant dus een merknaam .Toen ging ik ook maar wikipedia-en en vond er een heel stelletje Edwards,Brown , Boggs, and Ranalah maar er waren er veel meer .
    Het wordt dus overal nog gebruikt .Ik heb ook wel eens een gasfles gebruikt om iets rond te krijgen en een rubber hamer
    Misschien komen er nu een heleboel vliegtuig bouwers bij .

  7. #57

    Standaard Vraag(stukje).

    Bladerend door oude Vliegwerelden, '48, vond ik S 11 prototypen in aanbouw.

    Mét ieder het overslagbokje-dat-het-niet-is.

    Zo is er toch nog weer iets toe te voegen, na twee jaar...


    Naam: S 11 Prototypen in aanbouw, met bokje.jpg
Bekeken: 258
Grootte: 135,2 KB


    Tracker.

  8. #58
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    539

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mathieu, 7 apr '14 Bekijk bericht
    Ik denk dat je er wel van uit kunt gaan dat dit gewoon met zand gebeurt.Aaangezien daar erg veel zeer fijn stof bij vrijkwam die kanker verwekkend was is het in Nederland/Europa al vele jaren verboden zand te gebruiken bij stralen.
    Wat een leuk forum is dit toch. Hier weer zo'n interessant draadje.
    En dan gelijk een kleine (muggezifterige) correctie. Zandstralen is sinds 1957 zeer terecht verboden, maar het was zo lekker goedkoop. Maar je kreeg er geen kanker van. Wel silicose (stoflongen), waarbij je langzaam stikt. Weet eigenlijk niet wat erger is.

    Adri

  9. #59

    Standaard

    Het leuke van het plaatsen van zo'n S11 bokje-dat-het-niet-is, is dat menigeen twee jaar terug moet, of wil, om weer bij de les te raken.
    En hopelijk komt een nieuwe lezer dan met vernieuwende inzichten.
    Er was nogal het een en ander af gefilosofeerd over 'de overslagbok'..

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •