Pagina 2 van 6 EersteEerste 1 2 3 4 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 59

Discussie: Vraag(stukje).

  1. #11

    Standaard Vraag(stukje).

    Beste LVA-40,

    Je pseudoniem geeft aan dat je een eerder verleden koestert dan ik met mijn naam.
    Er zit een twintig jaar tussen.
    Maar met de scherpe kraag denk ik dat je qua vliegtenue daar nog eens een twintig jaar vóór zit.

    Scherpe kragen waren er door alle tijden heen, maar dan alleen als 'zondags' tenue.
    Zo als ik me hier sta aan te stellen op het dek van de Doorman, in '64, in de Caraïbische wateren.



    Het heette 'Jas Toetoep'. En dat wordt verklaard in het Maleise woordenboek van ver vóór de oorlog, LVA tijd...



    Vliegen gebeurde in lossere outfits, gelukkig.

    Het Marine jargon was doorspekt met Maleise woorden, vooral in gebruik bij degenen die er bíjna waren geweest!
    Zo gingen we mandiën, niet douchen, geen bed maar een tampat, geen benen en voeten, maar kakken, kakis, liepen op spatoes, gekleed slechts in een pendek, onderbroek, aten een rijsttafel uitsluitend in het Maleis, en spraken iedere 'v' uit als een ploffende 'p'.
    Een vroege Stationmanager NLM op Twenthe kwam er vandaan, en heette dus verder ParkePisser. Passagiers keken daar wel eens van op...
    En een Squadron Technisch officier, Jan Klok, heette Orang Pendul.

    Het verlies van de Oost werd nog héél lang gevoeld in onze Zeemacht...

    Dit natuurlijk allemaal volkomen terzijde, terug naar:

    De bok op het S11 frame.

    Ik denk niet dat het bedoeld is als overslagbok.
    Men had in de dertiger jaren met de racers uit die tijd voldoende ervaring met allerlei vormen van 'rollbars' opgedaan.

    Dit oogt anders; ja, het zou als een heel lichte kreukelzone kunnen dienen, maar er zit te weinig buis aan, en heeft een platte kop die voor iets anders is bedoeld.
    Er moet iets op gemonteerd kunnen worden, lijkt het.

    Kortom: ik stel de vraag opnieuw.

    Wat staat hier op een S11 te pronken, in 1947?

    Tracker.

  2. #12

    Standaard Vraag(stukje).

    Wist u dat Fokker de S11 aanbood als drie-persoons navigatie trainer, naast gebruikelijke vliegtraining?

    Daar is in onderstaande, van boven genomen, foto weinig van te zien.
    De ruime achterzit is dicht getimmerd.

    En wist u dat je vanuit een S11 kon zwaaien naar de boerin?




    Tracker.

  3. #13
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Toch denk ik dat dit een overslagbok is. Zo staat het ook genoemd in het boek van Peter de Jong over de D.21. Daar wordt beschreven dat de overslagbok vlieger Sipkes beschermde tegen de ergste gevolgen van een crash met de D.21, maar ook dat hij bijna stikte in de onhandige hoge uniformkraag.

    Ook schijnen de vliegers van de LVA destijds gevraagd te hebben de hoge kragen weg te bannen, maar dit voorstel is, naar ik meen, aan de kant gelegd. Op foto's van meivliegers is duidelijk te zien wat een mooie, stijve kragen de heren oorlogsvliegers droegen onder hun lederen vliegerjassen.

    Misschien kan iemand dit bevestigen?

    Overigens ben ik het zeker met Tracker eens dat de 'bok' wat weinig buis om het lijf heeft. En ik heb zo gauw deze bok ook niet terug kunnen vinden op plaatjes van de S11, maar misschien heb ik ook niet goed gekeken.

  4. #14
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tracker Bekijk bericht
    Wist u dat Fokker de S11 aanbood als drie-persoons navigatie trainer, naast gebruikelijke vliegtraining?

    Daar is in onderstaande, van boven genomen, foto weinig van te zien.
    De ruime achterzit is dicht getimmerd.

    En wist u dat je vanuit een S11 kon zwaaien naar de boerin?

    Tracker.
    Waar zo'n S11 al niet handig voor is
    Brengt me overigens tot een antwoord (denk ik) van de vraag waarom de gordingen op de rug een knik vertoonden. Gokkie: daar zat het bevestigingspunt van de voorrand van de staartvin?

  5. #15
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Dat van die hoge kraag is een bekend probleem bij de vliegers van de LVA.
    Er is zelfs een soort proef uniform geweest met liggende kraag maar door de oorlog is dat niet meer ingevoerd.
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  6. #16
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Kijk eens: Constructie Fokker S-11

    Alleen de 'bok-of-wat-is-het'...

  7. #17
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Daar gaan we weer: dit is waarschijnlijk de romp van het prototype. Waarom?
    http://www.nederlandseluchtvaart.nl/...ker-s11-31828/ tweede post. Daar is te zien hoe er een vakwerk omhoog steekt waaraan nog iets bevestigd is.

  8. #18

    Standaard

    Ha Tracker,

    Nou, dat LVA voorkeur hebben valt opzich wel mee, maar ik vind het een leuke afkorting op een forum. Dat historische zit dan wel weer in mijn genen, maar dat terzijde.
    Je hebt gelijk m.b.t. de overslagbok. De suggestie van Kaasjager laat de oplossing zien: je hebt eigenlijk de oplossing zelf gepost; te zien is namelijk een bok waarop het cockpitdak schuift. Gezien de beschrijving heeft dat eers in zijn geheel weggeschoven kunnen worden en dus diende de "bok" als niets meer dan een bok om een geleiderail aan of op te bevestigen. Zeker weten doe ik dat niet, maar gezien de constructie - en het overtuigd zijn van het feit dat het geen overslagbok is - weet ik geen zinnig ander doel van deze bok te bedenken.

    De foto's overigens laten wel zien dat Fokker sinds 1917 - met de komst van de D.VII - qua rompbouw weinig ontwikkeling heeft gekend. Niet erg, maar internationaal gezien wel erg achterhaald. De Fransen hadden begin 1930 tenslotte al een eerste lichtmetalen jager met vrijdragende constructie..

  9. #19

    Standaard Vraag(stukje).

    Op de eerste alinea kom ik nog terug.

    De tweede: qua rompbouw: niet erg, zeg je, maar dat vind ik wél erg, vooral omdat Fokker in die tijd advertenties plaatste met de strekking dat het 'fout' was om 's buitenlands te kopen ten koste van de firma Anthony.

    Ik zoek er een op.
    De nooit volvoerde F 24. Beetje DC 3 neusje en R-1820's zo te zien...

    Ik heb dit altijd een Fokker-huil advertentie gevonden, een van een hoog 'eigen schuld dikke bult' gehalte.
    Reden waarom ik hem altijd in mijn bestand heb gehouden.
    Mag ik wel vinden denk ik, met 9 jaar F 27.



    Wordt vervolgd.
    Tracker.

  10. #20

    Standaard Vraag(stukje).

    Klein vervolgje.

    Ik vond deze foto van een toch al gevorderde productie, zoals E-9, 10 en 12,
    met behoorlijk afwijkende cockpitkappen.

    Is daar meer over bekend?



    Tracker.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •