Pagina 3 van 6 EersteEerste 1 2 3 4 5 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 59

Discussie: Vraag(stukje).

  1. #21
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    In welke zin afwijkend? Ze lijken me hetzelfde als op de foto hiervoor in het draadje. Misschien gooit de glans op het glas roet in het eten?

  2. #22
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.301

    Standaard

    Hallo Tracker en "Kaasje".

    Er bestaat een zeer interessant boek uit 1987 over de S-11 nl. "De geschiedenis van de Fokker S-11 Instructor", geschreven door Fred Roos. Liggend A5-formaat en 240 blz. groot.

    blz. 10:
    De LSK bracht in 1946 de wenselijkheid voor een derde zitplaats naar voren en die wens werd door Frits Diepen overgenomen. Later liet de LSK deze wens weer vallen terwijl Frits Diepen er aan bleef vasthouden.

    blz. 12:
    Van militaire zijde werd bezwaar gemaakt tegen de toepassing van het metrische stelsel bij de constructie, maar Fokker hield dit stelsel toch aan.

    blz. 26 (er waren nog slechts twee prototypes gebouwd en werd de eerste, PH-NBE, verbouwd, o.a.:
    2. In de romp verdween de overslagbok. (Deze taak werd overgenomen door het nieuwe windschermspant).

    Al lezend zie je dat er in de beginperiode flinke problemen met de S-11 waren met als dieptepunt de crash van het tweede prototype, de PH-NBF, in Zweden waarbij 2 Zweedse vliegers het leven lieten.

    Groet, Ruud.

    P.S. Tracker, jouw foto met de E-9, 10 en 12 staat in dit boek op blz. 40. Het is, volgens mij, de verlichting in de fabriek te Amsterdam-noord die het een andere cockpit laat lijken. Op blz. 10 van het boek staan twee foto's die een soortgelijk effect laten zien maar dan op slechts een deel van de cockpit.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 9 april 2014 om 09:48

  3. #23
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.301

    Standaard

    Ik kom even terug op het commentaar van Kaasjager over de bok.

    (Sorry, ik weet niet hoe ik een citaat moet verwerken dus heb ik geknipt en geplakt.)
    Dus toch! Ik kon de bok bovenop de romp niet terugvinden...

    Het omhoogstekende deel op de door Tracker geplaatste zandstraalfoto IS de omslagbok!! Althans, het grootste deel daarvan. Er moet bijv. nog een horizontale stang aan toegevoegd worden vanaf het gat aan de bovenzijde dat op de opname te zien is naar het windscherm.
    Aangezien de omslagbok alleen bij de eerste twee prototypes aanwezig was, en alras verdween na de verbouw waarbij de windschermspant die functie overnam, is deze opname dus van het eerste of tweede prototype.

    Ruud.

  4. #24
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Ah, ik was niet duidelijk blijkbaar. Ik had op google gezocht naar foto's van S.11's, maar daar kon ik geen bok zien.

    Vandaar

  5. #25

    Standaard Vraag(stukje).

    Nee Kaasj., op Google is geen S 11 met bok te vinden...

    Daar had ik ook al de nodige tijd door gebracht.

    De kap met extra stijlen is inderdaad een spiegeling van licht.
    Ik vond er een, genomen in de z.g. Grote Hangar op De Kooy tijdens een Commando-overdracht.
    Allemaal grote mannen, omringd door hun speelgoed; maar zo ging dat.



    En een die in het nu is te controleren: de E 22 in het MLM.



    Laat ik maar besluiten met een woordspeling:

    E-Wacs overvliegt E-12.



    Tracker.

  6. #26

    Standaard Vraag(stukje).

    Ik ga het iets moeilijker maken.

    In de S 11 topic, gestart door Grasshopper, wat een toepasselijke naam is in dit verband, heb ik in #2 een Vliegwereld voorpagina foto van de eerste S 11 geplaatst.
    Pas zojuist viel me daar iets op wat ik voorheen niet had opgemerkt:

    'Ons' bokje, maar dan weer met een heel andere taak, n.l. met aan het voor-eind een slinger die vermoedelijk de kap 1) bedient, óf 2) hem alleen maar lockt in gesloten stand, óf 3) de wel vaker voorkomende plafond-gemonteerde ruddertrim ophanging ondersteunt.

    De Beaver heeft ook een hemeltrim, en ik moet zeggen, het draait makkelijk om van koers lopen te vermijden bij verschillende motorvermogens tijdens de kruisvlucht. De bedieningskabeltjes lopen bij de Beaver netjes weg door het plafond.

    De S 11 foto in klein formaat, met de bovengenoemde slinger en bok uitvergroot.





    Verbindt daar nog geen conclusies aan, want ik zit nog te broeden op een foto die dat allemaal weer onderuit kan halen...
    Het blijft leuk.

    Tracker.

  7. #27
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Leven er nog mensen die de S.11 hebben (mede)ontworpen?

    Ik ben benieuwd naar het vervolg hoor!

  8. #28

    Standaard Vraag(stukje).

    Om het vraagstukje even wat nieuw leven in te blazen het volgende:

    Zelfde bok, maar hij lijkt niet een overslagbok te zijn...
    En er komt nu een kabeltje uit.
    Windscreen,
    Open cockpit.

    Wat staat hier te pronken?



    Tracker.

  9. #29

    Standaard

    Is hier misschien sprake van een autogyro zonder de rotorbladen?

    Mvg, Boris

  10. #30
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Misschien om de vleugel er op te zetten?

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •