Pagina 4 van 6 EersteEerste ... 2 3 4 5 6 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 59

Discussie: Vraag(stukje).

  1. #31
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    932

    Standaard

    Het is ook "gewoon" een Fokker S11

    Ik denk vanwege de stabiliteits- problemen door de cockpit kap dat ze een prototype omgebouwd hebben tot een S11 helemaal zonder kap met de rechter stoel ( wel zichtbaar ) afgedekt met een tijdelijk paneel. Zodoende konden ze makkelijk testen of de kap inderdaad het probleem was.........

  2. #32

    Standaard Vraag(stukje).

    Het IS een S11, helemaal juist!

    Of de reden voor deze configuratie de juiste is weet ik niet, maar het klinkt aannemelijk.
    De hele kap er af is wel erg ingrijpend, maar voor tijdelijk zou het hebben gekund.
    De stabiliteits problemen moeten aanzienlijk zijn geweest.

    Het bokje zit er nog, in dit stadium.
    Maar waarom het binnen de grote, dichte cockpit te zien is op de omslag van de eerder getoonde Vliegwereld, mét slinger handle, kan ik nog niet goed plaatsen.



    Tracker.

  3. #33

    Standaard Vraag(stukje).

    Na de vorige foto, S11 met gedeeltelijk open kap, is het stil geworden rond de raadselachtige 'overslagbok'-die-dat-niet-is.

    Er is duidelijk geen eensluidende verklaring voor te vinden.
    Maar nu het nieuwe 100 jaar Fokker boek in omloop is gekomen hoop ik dat er weer belangstelling kan worden gewekt.

    Ik heb het boek niet, maar mogelijk staan er ergens toevallige aanwijzingen in omtrent het bokje, of wat het dan ook geweest moge zijn tijdens de aanloop van de Instructor.

    Ik heb er nog een aanvullende foto van.
    Het lijkt hier te gaan om een test- of meetfunctie, al weer waarschijnlijk tijdens de proto fase.



    Op het bokje is een vrij zwaar apparaat geplaatst.
    Extra stijlen waren noodzakelijk.
    Wat het 'ding' moet testen weet ik niet.

    Er loopt een dikke leiding naar een bank met een pomp als het een drukleiding betreft, of een teleflex kabel naar een motor met as, als het een draaiend iets betreft.
    Het laatste zou kunnen als het om een trillend gewicht gaat dat bovenop is geplaatst om uiteen vallen te simuleren en rompflutter te onderzoeken.

    Van de motor of pomp op de bank loopt een leiding naar een oversized drukmeter of toerenteller.
    Ik beperk me maar tot die twee mogelijke functies.

    Dat gigantische instrument was ook afleesbaar voor de niet meer met 20/20 vision toegeruste Fokker werknemer.
    Waarom het zo ver en apart moest staan is niet duidelijk.
    Kon het ploffen? Of weg ratelen?

    Graag uw technisch verantwoorde meningen hier over...

    Er staat nog iets op de motorkap; ik noem het maar even 'het infuus'.
    Wat me opvalt zijn de twee ridicule stoeltjes in de cockpit.
    De linker beplating van de neus scharniert niet helemaal lekker.
    En de huidplooien in de vleugel tussen aileron en romp belooft niet veel goeds...

    Vragen genoeg dus.

    Tracker.

  4. #34
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.567
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Dit lijkt op een trillingtest. In het boek van Peter de Jong (dat Nederlandse) over de Fokker D.21, staat ook een dergelijke foto maar dan met een D.21. Bijschrift: trillingsproeven.

    Mooie foto overigens! En ik ben het ermee eens, die huidplooien zien er verontrustend uit... In principe moet dit kunnen hoor, heb ik begrepen, gedurende een belasting. Tijdens de vlucht met een willekeurig lijntoestel zou je dit ook moeten kunnen zien eventueel. Zolang het maar geen permanente vervorming is. Alleen: deze vleugel is niet belast (tenminste, dat ligt aan hoe het toestel is opgebokt).

    Mij valt op dat ook hier (D.21 heeft het ook) het verbandkastje achter de cockpit in de linker rompzijkant zit. Ik heb ergens begrepen dat er best veel overeenkomsten zijn tussen S11 en D21.

    Toch ben ik ervan overtuigd dat het wel een overslagbokje is... Maar dat zijn slechts mijn twee centen...

  5. #35

    Standaard Vraag(stukje).

    Over het Bokje laat ik me even niet uit, maar het is grappig dat je de verbandtrommel noemt.

    Aan de linker zijde is de S11 toegerust met twee luikjes.
    Op de zandstraal foto, waarmee ik begon, is nog niets daarvan te zien, maar op de initiële productielijn zijn er al in een vroeg stadium twee luikjes waar te nemen.



    De rest van deze foto komt nog.

    Het bovenste was altijd al gepland als dat voor de First Aid Kit, maar de functie van het tweede is me niet duidelijk.
    Ze hebben het allemaal, en nog steeds.



    Het zit ook altijd half in de weg bij het militaire roundel, maar tot op heden heeft niemand bedacht het roundel iets op te schuiven...
    Dit foto-onderdeel is van '63, op De Kooy.

    Eén van die Fokker Four mannen moet daar toch een antwoord op hebben, lijkt me zo.
    Welkom!

    Tracker.

  6. #36
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    932

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tracker Bekijk bericht
    Aan de linker zijde is de S11 toegerust met twee luikjes.Op de zandstraal foto, waarmee ik begon, is nog niets daarvan te zien, maar op de initiële productielijn zijn er al in een vroeg stadium twee luikjes waar te nemen.
    Het is een slechte ontwerp filosofie om aan een buizen frame dingen te lassen die niet directe relatie hebben tot het sterkte van het frame. Luikjes, spiegels, antennas, instrumenten etc dienen met buizen klemmen op het frame gemonteerd te worden. Vandaar dat op het prototype kale frame niks te zien is

  7. #37

    Standaard

    Daar was dus over nagedacht.
    Daar over wel...

    Grt

  8. #38
    Geregistreerd
    28 december 2008
    Locatie
    north scotland
    Berichten
    137
    Weblogartikelen
    1

    Standaard s11 frame zonder beugel

    op de S11 jes die wij hadden zat never nooit een beschermbeugel
    zie foto van de laatste die zonder mijn medeweten is gesloopt door vliegclub Gilze Rijen
    zelfs de motor is gejat en alle goede instrumenten !

  9. #39

    Standaard

    Een interessante foto met veel spullen.

    De S11-jes die wij hadden; voor de niet weter zoals ik: wie waren 'wij'?

    Slopen zonder medeweten van.
    Wie waren die onverlaten?

    Het bokje in dit topic bestond alleen in de fabrieks test fase heb ik de indruk, zelfs voordat het prototype aan de mensheid werd getoond.
    Ik zou het daarom dan ook niet een beschermbeugel willen noemen.

    Graag méér foto's van georganiseerde puinhopen, als die er zijn!
    Daar is altijd veel leuks op te zien---én wat groter geplaatst, indien mogelijk.

    Dank, Tracker.

  10. #40
    Geregistreerd
    28 december 2008
    Locatie
    north scotland
    Berichten
    137
    Weblogartikelen
    1

    Standaard s11

    De PH-HOE was oorspronkelijk gekocht met vele anderen door Kees Honcoop
    en een paar door myzelf ,daarvoor hadden we een party Havards gehad
    Deze Hoe was door my uitgeleend aan Max Lips in drunen .
    Voor de tentoonstelling Vliegen vliegensvlug vervlogen .
    Ik had hem opgehangen met wat andere toestellen .Daar heb ik de Farman gebouwd Omdat er geen tekening meer van bestond heb ik een steiger mogen bouwen om de Farman te Meudon (France)
    Daar heb ik alles in kaart gebracht en heel veel foto,s gemaakt .
    Met die spullen en een leerling WTK hebben we hem daar gebouwd .Eerst de tekening gemaakt met maten en de schetsen van het losse spul .
    Als je nu naar de Struts van Farman1 kijkt zie je dat deze een metalen huls hebben aan beide einden Farman2 heeft die niet het vleugel profiel is ook niet fris ,de banden moeten glad zijn de verspaning is ook niet goed dit is een eerste vereiste je moet iedere draad op de juiste spanning zetten .Het schuitje moet van achteren open zijn en met een zeildoek met ringen aan de gondel bevestigd worden .
    origineel bestaat de bovenvleugel uit 3 delen Farman2 is ook dat vergeten en dan de bekleding is modern die van my hebben we op Gilze bekleed met klute en genaaid (samen met mijn vrouw ) en daarna met dope behandeld .Het stond zo strak als een snaar .Hij kon vliegen maar ..verzekering wilde het niet hebben .
    De motor gekocht van Jean Salis uit la Ferte Alais is door mij gedeeltelijk gedemonteerd en daarna heeft de tankwerkplaats hem met kersenpitten gestraald .De uitlaat pijpjes zijn door Bosal Belgie gemaakt .
    De Brandstof en olie tank is gemaakt door een 80 jarige koperslager .
    De tekeningen heb ik overgedragen aan Evert Louwman .
    Maar heb nog steeds de originelen Hugo Hoofdman heeft er een gecopieerd .en verkleind .
    Willem Farman
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)            
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 4 augustus 2020 om 21:37

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •