Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: Singkawang II Vickers amfibietank

  1. #1
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard Singkawang II Vickers amfibietank

    beste Forumleden,
    Ik ben bezig wat onderzoek te doen naar de Vickers Carden Loyd amfibie tank, ik heb daar een modelletje van gekocht en zou er graag wat meer over willen weten. Ik weet dat het KNIL er twee had, sommige zeggen dat deze 1 mitrailleur hadden, een ander verhaal zegt dat er een 1 mg had en een andere twee. ook is er een naar Pontianak gestuurd met twee 'normale' Carden Loyd tanks. nu vroeg ik mij af welke van de twee er naar Pontianak is gestuurd en of deze een of twee mg's had. ook is er tegenstrijdigheid wat betreft wat er is gebeurd na aankomst in Pontianak. sommige bronnen zeggen dat deze tank vrij snel na aankomst door de jappen is gebombardeerd, andere bronnen zeggen dat deze tank eerst nog enkele aanvallen heeft overleefd terwijl hij op de vliegtuigen schoot en dat de tank samen met de twee andere tanks waren gestationeerd op Singkawang II.
    weet iemand het echte verhaal en welke tank er naar Borneo is gestuurd?
    Alvast bedankt,
    Sander

    P.S. andere verhalen over de strijd om borneo en Singkawang II zijn ook welkom, ik weet alleen wat er op overvalwagens en wikipedia staat haha.

  2. #2

    Standaard

    Beste Sander,

    Ik weet het volgende:
    Het Nederlandse leger heeft 5 van deze dingen gehad. Twee daarvan waren bij vliegveld Waalhaven gestationeerd begin mei 1940. Deze waren vrij laag en hadden een Vickers 7,7mm mitrailleur voorop en wogen beladen ± 1800 kg.
    In Nederlands-Indië had men 17 stuks van deze pantserwagens. Deze hadden een koepel bovenop met 1 stuks mitrailleur van 7,7mm. Ze waren o.a. opgenomen in de zogenaamde Mobiele Eenheid van het Java-Leger die in december 1941 was opgericht. De exemplaren uit Nederlands-Indië waren dus een zwaardere uitvoering (± 3700 kg) dan die gebruikt in Nederland.
    Deze info heb ik uit een artikel van G.H.O. de Wit (kol. b.d.) uit 1992.

    Mvg, Boris
    Laatst gewijzigd door Boris; 9 mei 2014 om 17:20

  3. #3

    Standaard

    Sander,

    Hierbij nog een plaatje van de pantserwagen waar je het denk ik over heb.


    Mvg, Boris

  4. #4
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    Hey Boris,
    Bedankt, maar de twee tanks die ik bedoel worden niet bedoeld in het artikel dat jij hebt gevonden.
    die 5 in Nederland zijn de Vickers Carden loyd universal carriers (met namen als Poema, Luipaard, Jaguar, Panter en Lynx).
    de 17 in Nederlands-Indië zijn denk ik de 'normale' Vickers Carden Loyd tanks, waarvan de ene bron dus zegt dat er 17 van waren, elders staat 20, en weer ergens anders 30. De tanks die ik bedoel zijn van deze website:
    vickerstanks
    het tweede en derde plaatje. maar ik merk dat er dus over alle typen tanks in Indonesië onduidelijkheid is over de aantallen, welke waar was en het lot van al deze tanks...

  5. #5

    Standaard

    Als het regent in mei is april voorbij.

  6. #6

    Standaard

    Beste Sander,

    Er zijn, naar mijn weten, niet echt publicaties verschenen over het gebruik van pantserwagens en tanks in Nederlands-Indië. Dat is best "raar" aangezien ik in het Nationaal Archief erg veel beproevingsrapporten en aanhangige correspondentie heb doorgebladerd. Kortom, als je detail informatie zoekt dan moet je daar wezen. Ik kan je de toegangsnummers daarvan geven, zodat je de info gelijk weet te vinden.

    Hartelijke groet,
    Jan Grisnich

  7. #7
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    Hey jan,
    hebben ze daar ook gevechtsverslagen van Borneo of zijn het alleen beproevingsinformaties?

  8. #8
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.332

    Standaard

    Hallo Sander.

    De landmacht is voor mij een relatief onbekend gebied maar heeft soms raakvlakken met de luchtmacht en dus is er bij mij "lichte" interesse.
    Ik ken de Vickers Carden Loyd, niet als amfibietank maar als "tankette" wat een goedkoop alternatief is voor een echte tank. Niet meer dan een licht pantservoertuig op rupsbanden, voor mij geen tank dus.
    In het boek "Holland Paraat! 1" van Jan Giesbers, Rob Tas en Antal Giesbers (ISBN 978-90-809339-2-7) staan vier mooie grote foto's van de Carden Loyd. De auteurs noemen hem daar een "vechtwagen", nou ja van mij mogen ze. Veel tekst zul je niet vinden in dit boek omdat het met uitzondering van een paar pagina's inleiding bestaat uit foto's met bijschrift. Veel foto's dus van de Nederlandse landmacht. Het boek is tweetalig, nl. Nederlands en Engels.
    De Carden Loyd doet me zeer denken aan de Bren carrier. Hoe oud ik was weet ik niet meer maar zeer vroeg in mijn leven heb ik deze rijdend gezien. Vanwege een bijzonderheid bleef hij me altijd bij. Wanneer er heftig geremd wordt gaat het hele ding gigantisch naar voren (nose down zeg maar) en veert dan weer naar achteren, daarom heb ik hem nooit vergeten, terwijl ik nog maar een peutertje was.


    Groet,
    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 23 mei 2014 om 13:21

  9. #9

    Standaard

    Hoi Sander,

    Nee, dat zijn vrijwel alleen maar papieren rond aankoop en vergelijking van verschillende mogelijkheden. Al vanaf 1917 doet het Nederlandse Leger verschillende pogingen om een tanktype aan te schaffen, maar dit strand bij gebrek aan financiele mogelijkheden. Daarnaast heb je de Indische aanschaffingen, die ook bewaard zijn gebleven. Het operationele is slechts summier beschreven. Wel is er een redelijk succesvolle operatie uitgevoerd tegen de Japanners, medio eind februari, begin maart 1942. Daar heb ik ooit een verslag van gelezen, maar dat is tegelijkertijd het enige.
    Als ik ooit ga doorstuderen hoop ik van het Indische tankwapen mijn afstudeeronderwerp te maken, niet in de laatste plaats omdat er zo weinig van is beschreven (wat mijns inziens meer dan onterecht is).

    Hartelijke groet,
    Jan Grisnich

  10. #10
    Geregistreerd
    14 maart 2011
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    249

    Standaard

    In het boek "de Japanse aanval op Java" van Nortier, Kuijt en Groen wordt wel iets verteld over de inzet van "tanks" op java in maart 1942.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •