Weergegeven resultaten: 1 t/m 3 van 3

Discussie: Een Rotterdammetje

  1. #1

    Standaard Een Rotterdammetje

    Op mijn Facebook vond ik zomaar een foto die er toe deed.
    Dat valt dan op.

    De PH-BFM was uitgeweken naar Zestienhoven.
    Dat kan, ondanks de relatief korte baan, maar met een paar beperkingen.

    De landing ziet er nogal anders uit dan men gewoon is, vanuit de 747 cockpithoogte, maar als je alles standaard uitvoert móet het goed gaan.
    Dat had je immers allemaal berekend voor het geplande landingsgewicht...

    Maar dan moet er gestart worden voor de positioningvlucht naar Schiphol.
    Die start is qua gewicht beperkt, alweer door de lengte van het beton.

    Er moet van te voren met de maatschappij zijn afgesproken dat de passagiers in Rotterdam uitstappen en met alternatief vervoer verder worden geholpen.
    Die veertig tot vijftig ton gewicht bij een 'volle bak' is net te veel.

    Het starten met een laag gewicht komt vaker voor.
    Lage V1, vroeg roteren naar een hoge neusstand van 18 graden of meer, en met alleen de hemel binnen het zichtbereik steil weg klimmen.

    Er zijn altijd wel ergens van die korte hopjes in de dienstregeling die daar om vragen.
    Meestal gebeurt dat dan wel van een baan van ruim voldoende lengte.

    Maar anders is het om van een 2000 meter baantje te starten.
    Alle handelingen om de lucht in te geraken zijn bekend en worden naar de letter uitgevoerd.
    Maar het zicht naar buiten, naar het einde van die korte baan geeft informatie aan de vlieger waar hij niet dol op is.
    Dat einde van de baan nadert snel, en is 'dichtbij'...

    Wanneer zich een ernstig probleem voordoet tijdens de start, b.v. een motorstoring, en deze doet zich voor vóórdat V1, de decision speed, bereikt is, dan moet de start worden afgebroken, om vervolgens met maximaal remmen tot stilstand te komen---en dat nog voor het einde van de baan.

    Ook dat is van te voren berekend, met vertrouwen wekkende tabellen en grafieken in de hand.

    En toch is er geen vlieger die wanneer hij met een gaaf vliegtuig de V1 snelheid passert, die niet denkt voor het geval hij had moeten afbreken: "Had ik dat op dít korte resterende stukje moeten doen??"
    Bijna niet voor te stellen!

    Gelukkig weten we vanwege training op de simulator dat het kan.

    Klopt, maar je bent ook een mens...

    Deze BFM is de calls 'V1' en 'Rotate' voorbij, en trekt opgelucht de neus omhoog naar de berekende climb attitude.
    Hij gaat hier door de 17 graden 'nose up' heen en is er bijna.

    Eigenlijk allemaal 'standard operation'.

    Wat het dan toch nog een beetje bijzonder maakt is de Euromast op de achtergrond.

    Waardoor zo'n foto opeens meerwaarde krijgt.



    Tracker.

  2. #2
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.301

    Standaard

    Hallo Tracker.

    Het starten vanaf Rotterdam heeft wel voor een mooie foto gezorgd. Ik vraag me echter af of deze luchthaven de vaste uitwijkluchthaven is voor de KLM?
    Kun je daarover iets vertellen? Het lijkt mij dat voor een 747 de luchthaven Eindhoven met een baanlengte van 3000 meter meer voor de hand ligt.

    Groet,
    Ruud.

  3. #3
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.929

    Standaard

    Het gaat niet alleen om de lengte van de baan, want Eelde heeft tegenwoordig 2500m. Van belang is ook de grootte van de brandweerbezetting. Dat is nl. één van de belangrijkste redenen dat men Eelde bijna niet als uitwijkhaven gebruikt...

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •